lørdag 11. februar 2012

Lilla!

I dag har Anne på Moseplassen gjort det lett å finne blomster med X-faktor! Lilla er en superflott farge, og her kommer yndlinger på rekke og rad:

1) Hils på Tricyrtis formosana 'Dark Beauty'! Usannsynlig skjønn, ikke sant? Skyggeliljen er ikke stor på noen måte, så den må få en plassering hvor den blir sett. Gjerne nær en sitteplass, så man riktig kan beundre denne fascinerende planten. Denne blogger har dessverre overkjørt Tricyrtis-plantene sine flere ganger, med alt for breiale naboer :-( Det er forhåpentligvis rettet på til neste sesong. Ingen kurerer gruff som Tricyrtis en grå morgen!

2) Her en egensådd hornfiol. Mer sjarmerende "plantefjes" er vanskelig å finne... En kjær staude i slekt med de velkjente stemorblomstene, men mer kompakt. Veldig lett å så, og kjempefin foran i bedet:


3) Selveste presidenten, Clematis 'The President' er et velkjent blikkfang fra mor og bestemors hage. Dette bildet må ikke forveksles med de photoshoppede lurebildene fra en viss beryktet postordrekatalog. Blomstringen er helt ekte, på østveggen hos meg:


4) En av de herligste rosene i hagen er Gallicarosen 'Le Rosier Evêque'. En historisk rose som blomstrer fint i halvskygge. Plantet for to år siden, er den allerede blitt en fin busk, full av duftende lilla blomsterballer i hele juli!


5) På terrassen er det også en plante med lilla X-faktor. Calla Picasso under her har det som skal til! Dette var den første knollen jeg kjøpte til å bruke i potter ute, noe jeg hadde drømt om i alle årene uten hage og terrasse. Kjekk å overvintre tørt (nesten) og kaldt i potten om vinteren:

6) De flotteste tulipanene jeg vet, er lilla. 'Maytime', som er lilla med en fin hvit kant, er en god gammel sort av de liljeblomstrende tulipaner. Den kan komme igjen fra år til år om man gjødsler godt når den visner ned.

7) Sukk - og tulipaner i lilla harmoni.... Nå er det vel snart vår?

14 kommentarer:

  1. Jaaa, den måste ju vara med. Tricyrtis är förtrollande, jag har helt förälskat mig i den, hoppas den är härdig nog så den kommer tillbaka iår också. Lycka till :)

    SvarSlett
  2. Åhhh, her var det mange lilla blomster. Du har så mange fine!

    SvarSlett
  3. Den Tricyrtisen var jo bedårende, jeg har tatt livet av to forskjellige.. Kanskje ligger forklaringen i at den trenger litt luft rundt seg?

    SvarSlett
  4. 'Bedårende' og 'fortryllende' passer bra ;-)
    Hm. Den skal da være herdig nok! Jeg har det med å plante litt tett...
    Ja, jeg vil prøve med litt luft rundt. Og selv om den heter skyggelilje, tror jeg den må ha en del sol.

    SvarSlett
  5. Skyggeliljen var virkelig en liten skjønnhet! Lykke til med denne !!!
    Og de andre lilla var også flotte :-)

    SvarSlett
  6. Flotte, alle sammen, men da jeg så Tricyrtisen sa jeg bare dævendøttemegdu.... :)
    God helg.

    SvarSlett
  7. Tricyrtis er bare helt nydelig, jeg blir aldri lei av å studere den på nært hold! Det finnes vel ikke noe mer perfekt? Jeg har også en Tricyrtis, og er spent på om den kommer igjen i år!
    Lykke til, og god helg!

    SvarSlett
  8. Lilla er en fantastisk farge, jeg er enig, og bildene dine er nydelige!

    SvarSlett
  9. Hos deg var det mye lekkert i lilla.
    Ha en riktig fin helg.

    SvarSlett
  10. Oi, hvor du har mange skjønnheter! Har aldri sett lilla rose før, så den falt jeg pladask for. Tar med meg tipset om caliaen i potter. Takk for herlige glimt! :)

    God helg fra Huldra :)

    SvarSlett
  11. Tricyrtis! Jeg er en svoren fan og stiller meg opp i heiagjengen.

    Lurer på hvorfor mine ikke finnes på bilder? Kanskje de ikke finnes mere? Hmm. la det bli vår, så jeg får undersøkt.

    SvarSlett
  12. Masse fint, men jeg elsker den rosebiskopen din!

    SvarSlett
  13. Vilka helt ljuvliga blombilder.
    Mvh Primrose ,-)

    SvarSlett