mandag 9. april 2012

En slags påskehilsen

på den aller siste påskedagen. Bare et par dager fri, men da fikk jeg fjernet det meste av tørt løv og klipt ned staudene. Før det hvite/våte startet i dag. I varme mars lurte jeg på om påskeliljene ville blomstre til påske for en gangs skyld. Da april kom med iskulde ombestemte de seg vel. Men en eneste var kommet i knopp, og her innfrir den før påsken er over :-)

Den tøffeste av hagens narsisser

En grønnsisik som blåser seg opp mot isvinden får illudere påskekylling:

Grønnsisik, oppblåst, bakfra.

Liten fjærball som lever av frø og insekter. Streiffugl som enkelte år drar sørover.

Grønnsisiik fra siden

I følge "Fuglene i farger" er lokketonen piu-u. Sangen er "et muntert kvitter som slutter med en kvekkende lyd: di-dli-dei-dææh-dææh".

Grønnsisik forfra

Lokketonen (piu-u) er i hvert fall velkjent...

I dag har vi besøk av et stokkandpar i hagen. Sjelden de kommer opp her. De holder vanligvis til nede ved elven i nærheten.

Herr og fru Stokkand

Dette er jo trekkfugler. Kanskje de hadde behov for en hvil i hagen før de starter med hekkingen?

Andriken koser seg med nedfallsfrø

Litt eksteriørnytt til slutt. Har aldri likt rekkverket og trappa tilhørende huset. Spekulert på (drastiske) tiltak til forbedring. Fant en meget enkel og passende løsning på Plantasjen (!) for litt siden. Disse holderne til å henge over rekkverket passer helt perfekt:

10 kommentarer:

  1. Så koselig det må være å få ender og "påskekylling" på besøk :-)Og i tillegg få tatt fine bilder av dem.

    Her har alle vårblomstrene ligget under snøen i påska, men jeg tror jeg snart kan ruske litt i bedene igjen :-)

    Ha ei fin uke!

    SvarSlett
  2. Ja dette hvite, kalde har kommet hit også. Jeg er litt usikker på hva det er, har jo ikke bestilt noe... Kanskje det er melisglasur?
    Jeg hadde også nesten påskeliljer i blomst, mine har foldet seg hardt sammen igjen og nekter å komme ut..
    Da er det jammen godt å ta en tur ut i drivhuset og pusle litt!
    Til helga er det Hagemesse igjen, gleder meg til å ta en tur. Kanskje sees vi?

    SvarSlett
  3. Fine bilder du har tatt! Påskeliljer i hagen er en gave!

    SvarSlett
  4. Vi kan by på mange spennende fugler, men stokkand mangler vi :) Flotte bilder fra hagen!

    SvarSlett
  5. Under snøen (nei, melisglasuren!) finner vi nok litt av hvert, tenker jeg!

    SvarSlett
  6. Jepp, Snuffeldyret. Skal på hagemessa både lørdag og søndag. På stand for både bloggerne og roseforeningen! Håper å se mange der :-D

    SvarSlett
  7. Går det an å mangle stokkand ??

    SvarSlett
  8. Koselig med fugler - og de venter nok på våren de også!

    Ha en fin uke - og kanskje vi sees på hagemessa (får håpe jeg får med meg bloggtreffet på lørdag, og så skal jeg stå på hagegalstand på fredag)

    SvarSlett
  9. heisann!

    Så nydelig påskelilje, mine er på langt nær kommet sååååå langt!

    Blir du med på Blogger's Sunday Walk til søndag? Hadde vært topp om du tar en tur denne gangen også ;:OD)
    Få gjerne med deg flere!

    SvarSlett
  10. Hei, Vilt og vakkert! Satser på å få med dattera som er på besøk på en morgentur :-)

    SvarSlett