torsdag 26. februar 2009

Blodbeger, besøk og posører...


Hadde tenkt å vie en post til frøsådd... (sannelig på tide). Men så dukket noen søte små uidentifiserte flyvende objekter opp i synsfeltet:
Her måtte jeg ty til "Fuglene i farger", og det viser seg at dette er stjertmeis!

Jeg sådde blodbeger i januar. Først varmt på badegulvet, og etter spiring lyst og passe varmt under lysstoffrør på kjøkkenet. Etter en skrekkelig mislykket sådd i fjor (+ i forfjor) ( 4 stk. spirte og stod i månedsvis med bare frøblad, 1 stk vokste omsider og ble til plante) måtte jeg så klart prøve igjen! Men nå utstyrt med IK's utmerkede frø (2007-årgangen). Og det har spirt som bare det :-)
Nå utvikler de ordentlige blad, og er minsann klar for prikling :-o Kanskje jeg klarer å ale opp egne planter til ampelpryd i år?

Har jo sådd mye annet rart, og det spirer og gror rundt i vinduskarmene. Såliste publiseres snart.

Dagens nøtteskrike:

Jeg vurderer å kalle den Ari...

5 kommentarer:

  1. Stjertmeis har jeg også lyst å få besøk av. I en eller annen fuglebok så sto det at de ligner på fiskeboller med ispinne bak. Litt artig synes nå jeg ;)

    SvarSlett
  2. ååå, jeg er så misunnelig på deg som har nøtteskrike,! og nå har du jammen stjertmeis også!!
    Heldiggris! :D

    SvarSlett
  3. Fiskeboller med ispinne, den var god :-D

    Det har sine fordeler å bo i kanten av en edelløvtreskog (ulempen er skygge). Nøtteskrikene tror jeg er tiltrukket av eiketrærne.

    Og nå hørte jeg akkurat ugla hukre...

    SvarSlett
  4. Så heldig du er!

    Stjertmeis har jeg aldri sett her, men nøtteskrika er innom med jevne mellomrom. Ari var et passende navn :)

    SvarSlett
  5. Nøtteskrika er observert på brettet vårt 1 gang i løpet av x antall år. Stjertmeisen er heller ingen hyppig gjest, men den er kjempesøt!

    SvarSlett