mandag 20. juli 2009

Fyrstinnen av Monaco - og noen fiine valmuer

Grace har fått æren av å være årets terrasserose. Valgt ut fordi hun skal ha en nett og lav vokseform til å være engelsk rose. Rosen har etablert seg flott i sin store krukke og er full av knopper. Såvidt begynt å blomstre. David Austin har jo beæret mange berømtheter med å gi vakre roser navn etter dem. Den billedskjønne, amerikanske filmstjernen som giftet seg med fyrst Rainier III av Monaco, og døde så tragisk i 1982, ble minnet med denne rosen i 2001.

Her er den mer utsprunget. Duften er ikke for sterk, men behagelig. Tettfylt med spisse kronblader, kan den minne om en Dahlia. Kommer nok til plante den ut i hagen før vinteren. Kan ikke ta sjansen på å miste henne! I samme potte har jeg faktisk satt noen mørkerøde løvemunn (Black Prince). Så får vi se hvordan det harmonerer etter hvert...

Så har endelig noen ikke-røde valmuer sprunget ut :-) . Ikkeno' galt med røde valmuer, men når man har ca. 2 milloner av dem, så kan det være ok med noe nytt! Lekker den silkesaken over her, vel? For ikke å glemme denne her (nam-nam):

6 kommentarer:

  1. Den rosen var alldeles nydelig:-)

    SvarSlett
  2. Jeg er veldig fornøyd med den hittil :-)

    SvarSlett
  3. Rosen var nydelig ja, men valmuene var enda flottere! Jeg har også i bøtter og spann av røde/rosa, men lite av de andre fargene. Valmuer er noen vakre blomster!

    SvarSlett
  4. aiai, nyyyydelig den siste der :D

    Jeg venter spent på å se om jeg får opp noen peonvalmuer jeg, håper, håper...

    SvarSlett
  5. De "fine" valmuene blomstrer av en eller annen grunn senere enn de vanlige.
    (Er nok fordi de vanlige lå i jorda fra før)

    Så peonvalmuene dine kommer sikkert etter hvert, Anne :-)

    SvarSlett
  6. Ikke sant, Iris! Nå håper jeg de lekre også sprer seg. Men de degenererer vel tilbake til vanlige.

    Må nok bare stå på og så hver vår....

    SvarSlett