søndag 23. mai 2010

Er de ikke søte?

Min aller første Konkel-aurikkel!

Ting skjer fort i disse dager. En fotorunde hver dag må til for å dokumentere skattene som dukker opp. Et lite knippe av de første kommer her. Gjett om jeg er fornøyd med fargen på den aurikkelen? Sukk!

Brunnera macrophylla 'Looking Glass' på vei opp og fram!

Hjertelig gjensyn med forglemeieisøsteren over. Lekreste bladstaude jeg vet om.


Ro-osa hundetann!

Enkelte søtnoser er bare...


Snøstjerner stikker opp av et teppe med flekktvetann

Noen samplantinger (eller kanskje de fleste) oppstår spontant. Flekktvetann (fysj for et upoetisk norsk navn på denne sølvskimrende, kjekke stauden) eller Lamium maculatum er helt super på steder den kan få lov å breie seg.


Fioler er blå!

I skogen såvel som i hagen er det nå fiolene som sørger for blåfargen etter blåveisene.

Puschkinia scilloides var libanotica

Noen av løkplantene er ganske beskjedne, men en studie verd på nært hold. Puschkinia kommer trofast tilbake hver vår.


Botaniske tulipaner skinner som soler mellom blå Chiondoxa Luciliae

Akkurat nå snør det hvitt fra morelltreet, sola skinner, og jeg må komme meg ut!

8 kommentarer:

  1. Jo de er virkelig søde:) Det er en dejlig tid hvor planterne udvikler sig dag for dag. God pinse!

    SvarSlett
  2. Så masse herlig blomstring du har! :)
    Ha en fortsatt fin pinsehelg!

    SvarSlett
  3. Ja, de er søte!!
    Jeg gnager av meg tenner i spenning og utålmodig venting på at alle skattene skal dukke opp her, men foreløpig er det magert.
    Kos deg i snøværet ;)

    SvarSlett
  4. Å jo, aurikler er kjempesøte :)) Deilig blomstring i haven din nå ser jeg :) Mye fint bladverk også!

    SvarSlett
  5. Aurikler er stas :-) Blomstrer morelltreet så tidlig?

    SvarSlett
  6. Morelltreet blomstrer ofte fra rundt 17. mai....

    SvarSlett
  7. looking glass og rosa hundtann, vilka härliga nya blomster. båda väcker habegäret hos mig. Ja, alla var fina. Puschkinian är en av mina favoriter på våren.

    SvarSlett
  8. Klart du må ha dem, Mia ;-)

    SvarSlett