onsdag 20. april 2011

Rydding/skattejakt

Fyller sekk etter sekk med gammelt løv, avklipp og rask. Aldri sett så mye løv. Rakte jo 2-3 ganger i høst. Kanskje snøen kom mens det ennå var mye igjen på trærne? Husker ikke.

Men det morsomme med å rydde er jo de små skattene som dukker opp:

"Rødveis", eller Hepatica "Red Forest" plantet jeg i fjor. Blomstret jo ikke da, men nå! Er den ikke ny-ydelig?

Hver dag kommer nye skudd eller blomster. Hvitveisen er i gang, og skogstjernen slo ut i dag. Primula'ene dukker opp både her og der. Veratrum nigrum (svart nyserot) stikker opp sine underlige, stripete bladskudd.

Jeg er en lidenskapelig peonspotter hver vår. To trepeoner er i full fart. Nå har jeg vel spottet de aller fleste andre peonene også. I dag et søtt, rynkete skudd av Paeonia carthalinica!

Se alle skuddene på Japan-peonen "Sword Dance". Må da bli blomster i år?


Den ville blåveisen (Hepatica nobilis) er den vakreste blomsten jeg vet! Den må nytes for fullt den korte sesongen før bladene kommer på trærne.

Et smykke av en blomst!

6 kommentarer:

  1. Vidunderlige vårbilder!

    SvarSlett
  2. Blåveisen er bare så nydelig. Jeg har desverre ikke fått den til her vest.
    Drivhuset ditt ser jo helt perfekt ut, både solid og elegant.

    Ønsker deg en fin påske.

    SvarSlett
  3. Blåveisen er jo en riktig kalkelsker - noe som er naturlig i jorsmonnet her. Dere må vel lage kalkbed, akkurat som vi i øst må lage kunstige surjorsbed til Rhododendron og annet snacks.

    SvarSlett
  4. Orchis, du får ta deg en vårtur nordover :-)

    Våren her er uslåelig, når hver tur ut gir nye blomstergleder!

    SvarSlett
  5. Åhh sukk den røde bæveisen var vidunderlig, farlig å vise sånne bilder, det er ikke helt bra for MÅ HA-genet mitt ;))))

    SvarSlett
  6. Deilige bilder, men - guuuud! - så irriterende ryddig. ;)

    SvarSlett