lørdag 17. mars 2012

Samplantingens edle kunst...

...er ikke lært i en fei! Anne på Moseplassen innkaller til ny konkurranse med dette utfordrende tema. Mange "strålende idéer" om partnere en tror skal bli så flotte, fungerer ikke i bedet. Både bladformer, farger, høyder og blomstringstid skal stemme. Ikke minst må de trives sammen! Ikke sjelden ryker en lovende samplanting fordi den ene kjører brutalt over den andre... Prøving og feiling, drømmer, planlegging og evinnelig flytting må til. Dette er jo det morsomste av alle hagepuslerier! For av og til, av og til blir det klaff. Du kan nikke fornøyd, og beundre ditt eget lille skaperverk.


Undertegnende er ganske opptatt av å finne partnere til roser. Mange stauder er kjempefine. Klematis er en klassiker sammen med klatreroser. I bidraget mitt er det en stor buskrose, albarosen Suavolens, også kalt Kystkvitrosen, som har fått selskap av Clematis recta. Det er en ikke-klatrende klematis som trenger noe å støtte seg til. Rosebusken fungerer utmerket, og de to trives lykkelig sammen. Under disse vokser Brunnera macrophylla (forglemmegeisøster) "Looking Glass" med store sølvfargede blader, hvite perleblomster, hvite duppsoleier og Dicentra formosa (småhjerte) "Aurora".

***

På tampen av lørdagskvelden klarte jeg å rote meg inn på et livlig party her: http://maleviksrosentradgard.blogspot.com/2012/03/saturday-show-off_16.html
Anbefales!

13 kommentarer:

  1. Dette ble lekkert! Og jeg som ikke er noe stort rosemenneske liker denne!

    SvarSlett
  2. Heyyy! Nå er jeg med på party. Skjønner ikke helt hvordan det gikk til, men jeg er her: http://maleviksrosentradgard.blogspot.com/2012/03/saturday-show-off_16.html

    SvarSlett
  3. Nydelig samplanting, og lykke til i konkurransen :-)

    SvarSlett
  4. Jeg liker selfølgelig også dette følget!! Vakker sammenplanting og så er vi på samme party ikke værst.

    SvarSlett
  5. Ikke verst! Mange kjekke mennesker der ;-)

    SvarSlett
  6. De passet utrolig bra sammen, nydelig var det.
    Lykke til i konkurransen :-)

    SvarSlett
  7. Herlig! Kjempehyggelig at du ble med i siste liten :)

    Og en ting til, jeg har nå kommet så i orden at jeg har kunnet ta opp tråden på gjesteblogging på hageblogger.no Kan du sende meg en epost er du snill, jeg må gi deg tilgang til en lukket blogg hvor dere skriver selve innleggene så jeg trenger å vite hvilken epostadresse du bruker for innlogging på Blogger.

    God uke!

    SvarSlett
  8. haha, epostadressen min kunne sikkert være fint...
    (anne.moseplassen @ gmail.com)

    SvarSlett
  9. Simpelthen nydelig! Jeg elsker hvite planter, det er rett og slett hvile for øynene. Kan det bli vakrere enn et bed fullt av hvite planter i forskjellig størrelser og bladformer/farger?

    SvarSlett