tirsdag 1. mai 2012

Inn i mai med trompeter og klokkeklang!

Vannliljetulipanen ønsker sola velkommen i det vi går inn i mai. Som for mange andre, antar jeg, er dagen tilbrakt ute! Flagget er satt ut på balkongen, og nyvasket vimpel heist til tops. Perfekt start på mai.


Nå er det tuer av ulike narsisser over alt i hagen. Supre planter! Ikke engang rådyr behøver man å frykte. Mange av dem dufter også godt. Finnes i utrolig mange fargekombinasjoner og fasonger. Med lange, korte, spittede og vrengte (!) trompeter.


I Epletrebedet dominerer nå lette, lyse farger med kremgule narsisser og hvitveis. Har tillatt meg en smule hagearbeid i dag, men av det stille slaget. Er jo så mye som skal plantes ut! Har blant annet plantet en interessant Tangutica-klematis som er hvit! Bærer navnet 'Anita', og vil vokse i det største epletreet, håper jeg.


 Men jeg har da unnet meg noen avslappende stunder på terrassen også. I min nye erobring, "Audrey" :-) En gyngestol i kurv! Hvitlakkert for å stå i stil med huset og resten av terrassemøblene. Skulle sikre meg denne på sesongsalget på Skeidar i fjor, men da var'n vekk, gitt! Derfor handlet jeg tidlig i år...

Påskeliljer med trompeter i alle retninger!


Her er en Frittilaria som jeg har mistet lappen på. Noen som vet? Lekker  er den uansett!


Flere klokker er det i form av juleroser/Helleborus. De blomstrer for fullt nå. Men man må jo være frosk for å ta bilde inn i de nedadvendte klokkene. Heisan, her er det en som titter opp. Må skynde meg å ta bilde av den fine, mørke 'Queen of the Night':


11 kommentarer:

  1. Hei! Påskeliljer er flott, dem lyser virkelig opp i hagen!
    Julerosa di var kjempe fin, likte veldig godt fargen!

    Ønsker deg en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den mørke, mørke nyansen er jeg også svak for!

      Slett
  2. Så nydelige bed du har, virkelig vakkert med de blomstrene som står i blomst :)

    Ha en fortsatt fin mai kveld,og nyt finværet, hilsen Lisbeth ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :-) Får virkelig håpe det blir mange finværsdager framover.

      Slett
  3. Mange flotte blomster :) Kan det være en F. bucharica du har? Hen fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  4. Jovisst må det være den! (Nå må jeg sette opp ny merkepinne.) Tusen takk! Fin uke til deg også :-)

    SvarSlett
  5. Mange vakre her :) Det har lissom ikke startet riktig hos meg enda, men det kommer, det kommer.
    Ha fine vårdager.

    SvarSlett
  6. Ah, så herlige blomsterbilder! Du ligger nok litt føre i blomstringa - deilig å se sånne bilder nå. Lykke til med Tangutica'n. Jeg har ikke fått min til å blomstre, jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig å ligge foran noen ;-)
      Hmmmm. Selgeren mente jeg burde gi en neve benmel både titt og ofte....

      Slett
  7. Vannliljetulipanen din var skikkelig lekker! Her får også påskeliljene stå i fred for hjorten, men mye annet står på menyen der, ja....Den lokale gartneren sa det slik, at hjorten er den største kunden her i gartneriet, he-he! Og den tar de dyreste og flotteste plantene først! Sant, så også her! Derfor har jeg et favorittbed som jeg har gjerdet inne, så dit kommen han ikke =)
    Utrolig flotte bilder fra hagen din!
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett