lørdag 22. september 2012

En dag i september

Hustrig er det. Men passende forhold for å legge løk. Underveis kan en beundre de av hagens vekster som stadig holder ut.


Rosa 'Herkules' lansert av Kordes i 2007

'Herkules' er ny av året. Busken viser lovende takter :-) Duften er intens, ja i en klasse for seg! Ikke rart den vant gullmedalje i 2009.


Blåeste blå ridderspore.

Riddersporen står strunk igjen. Den ble klippet ned til bakken etter første blomstring. Rundt meteren høy, så den legger seg ikke så lett over.

Filippa?

Eplene modnes på trærne. Denne sorten tror jeg er 'Filippa', et syrlig og aromatisk vintereple. Hvis noen vet noe annet, hører jeg gjerne fra deg! Sorten er oppkalt etter frøken Filippa Johannsen, en lærerinne fra Fyn. Hun sådde eplekjerner i 1880, og en av spirene ble morplanten til denne sorten.

Clematis 'Romantica' og Cl. viticella 'Purpurea Plena Elegans' 

På toppen av rosebuen møtes to klematis i mine favorittnyanser :-) 'Purpurea Plena Elegans' er en morsom, fylt Italiaklematis. Vokser veldig raskt og er rå til å blomstre.

 Geranium 'Rosetta'

I trappa er det nå en storkenebb som dominerer. Det er Geranium  wallichianum 'Rosetta', en lav og frodig sort.

 Hydrangea paniculata 'Kyushu'

Et solgløtt når fram til syrinhortensiaen. Godt med busker som blomster på denne tiden!

Hemerocallis 'Sammy Russel'

Dagliljeblomstring pågår fra slutten av juni til frosten tar de siste knoppene. 'Sammy Russel' er en av de iherdige, sene. Må se å få lagt ut en løkliste. Har pådratt meg altfor mange, som vanlig.

15 kommentarer:

  1. Såååå... mye fint som blomstrer hos deg i September! Jeg har også Herkules rosen i min hage og har rost den opp i skyene flere ganger. Kjekt å se at det er flere som har oppdaget denne vakre rosen.
    Clematis "Romantica" og "Purpurea Plena Elegans" er notert på min ønskeliste. Dritlekkert par!

    SvarSlett
  2. Ja, jeg er overrasket selv! Glad for å ha oppdaget Herkules :-)

    SvarSlett
  3. Så fin blomstring du fortsatt har i hagen!Syrinhortensian var nydelig. Jeg satte en for noen år siden, men den likte seg ikke noe særlig..Go søndag til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så leit at den ikke likte seg. Tror de trives med en del skygge.

      Slett
  4. Det er koselig å ha flott blomstring utover høsten. Vi trenger det!

    Kos deg i hagen og ha en fin søndag! Klem

    SvarSlett
  5. Du har fremdeles mye flott! Jeg er ennå imponert over at dagliljer blomstrer hele sesongen! Har bare hatt gammel gul før, men i år har jeg flere nye sorter i feriehagen, og har fått hyggelige overraskelser nesten hele veien :D

    Kos deg med løklegging!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå har jeg lagt halvparten av løken :-)

      Daglijeoverraskelser forgyller sesongen!

      Slett
  6. Du har virkelig mykje å glede deg over enda.....dette var ein fin bildebukett!
    Ha ei fin ny veke.

    SvarSlett
  7. `Herkules` er en rose jeg må skrive opp på måha-listen min ser jeg :) Nydelig!!!
    Det er jo mye som fortsatt blomstrer hos deg, og så fine de er alle sammen! Dagliljene mine vil ikke trives, men jeg vet ikke hva jeg gjør galt! De vokser ikke som de skal , og blomstene slår ikke skikkelig ut! Har du noe råd å gi meg?
    Ønsker deg en ny og flott uke!

    SvarSlett
  8. Ventet 4 år på blomster på min første daglilje! Nå blomstrer den rikt hvert år.
    Har hørt at de ikke liker å plantes for dypt. Trenger ikke mye gjødsel. Har kalkrik jord. Rådet mitt er å plante mange sorter :-) Jeg har dem overalt. 'Sammy Russel'/'Crimson Pirate' er gode til å prestere. En blomstrer til og med i skyggen innunder en stor rosebusk. Med tidlige og seine sorter,enkle og fylte, arter og sorter, er det gode sjanser for å ha noen i blomst hele sesongen.

    SvarSlett
  9. Wonderful flowers, miraculous colours. I am greeting

    SvarSlett