mandag 13. juni 2016

Peonstafetten fortsetter - og mere til!


Det gjelder å følge med hver dag i tilfelle nye peonsorter er på vei ut... En lekker hvit trepeon (Paeonia suffruticosa) skinner under epletreet. Enorme blomster på trepeonene.


En annen yndling, nemlig Paeonia 'Claire de Lune' skaper måneskinn i bumerangbedet.


Og så kommer den japanske peonen 'Sword Dance', som blir finere og finere for hvert år. Humlene er spesielt begeistret for disse enkle sortene.


Et farvel til tulipansesongen med en lilla "bukett" fra et skyggefullt hjørne.


På denne tiden er nålefloksen (Phlox douglasi) på sitt fineste.  Kjempefine når de brer seg ut i tette matter. 'Mikado' heter denne dekorative sorten.


Og så er det Allium-tid. Får aldri nok av disse flotte lilla kulene!


Ja, humlene har nok å fråtse i her i hagen i alle fall :) Brunstorkenebb (Geranium phaeum) er snadder. Jeg liker godt både bladverket og blomstene, men må skynde meg å skjære dem ned før de rekker å frø seg...


En riktig mørk stjerneskjerm (Astrantia major)


Akeleiene (Aquilegia vulgaris) er så flotte, der de svaier i mange fine farger og fasonger.  Lurer på om dette er en 'Winky Double Blue' som jeg har sådd en gang. De kryssser seg ustanselig og skaper selv nye nyanser.


Hagens nyeste storblomstrende klematis. Den er merket Clematis 'Jeanne's Pink', men jeg er usikker på om det er den.



Nok en nålefloks (Phlox douglasi) med - ahem - litt hagepynt... Har mye frosk i hagen, og har derfor moro av å sette inn litt froskefigurer hist og her.


Men rosene tar kaka, da! 'Aïcha er vakker, også i moden tilstand...

Deler på Macro Monday2 ,
Our World Tuesday
og hos Mersad med Through My Lens

26 kommentarer:

  1. Beautifully photographed blooms.

    SvarSlett
  2. Hei Villrose

    Det ser godt ud - lækre pæoner, og Aïcha :)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten!
      Tusen takk :)
      Ha det fint!

      Slett
  3. Så mye nydelig du viser i dag! Jeg venter på peonblomstringen i hagen min, den første er avblomstret, den er alltid så tidlig, men silkepeonene lar vente på seg. Ha en fin junitirsdag! klem fra Anne-Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Du venter jo på mye godt, da!
      Klem

      Slett
  4. Så fine peoner du har. Gleder meg til peonene begynner å blomstre her, foreløpig er det bare knopper. Og brunstorkenebben, som jeg plantet i fjor. Fine tider. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende å følge med på peonknopper! Tusen takk.
      Ha en flott sommeruke!

      Slett
  5. Beautiful photos of flowers in full bloom. Thank you for sharing. And...I go to find out more about the rose 'Aïcha'.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much! Aïcha is worth a look....

      Slett
  6. Vakre Peoner som blomstrer hos deg nå, vårfloks er en vakker staude-

    Ha en fin dag i hagen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, vårfloksen er er verdifull staude :)
      Ha en fin sommerdag!

      Slett
  7. Nydelige blomster du byr på! Den første trepeonen var grøssende vakker :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker :) Den hvite er nærmest magisk...

      Slett
  8. Mye vakkert i haven din, vet nesten ikke hva jeg skal velge, men stjerneskjerm-bildet var utrolig lekkert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Mange fine motiver i hagen nå, ikke sant :)

      Slett
  9. Vackra pioner och läckert lila akleja! Gillar också brunnävan, men det gäller att passa fröna så det blir lagom många nya fröplantor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ja, prøver å passe på den...

      Slett
  10. Praktfulle peoner og andre skjønnheter!
    Jannicke

    SvarSlett
  11. Peonene dine er vakre! Jeg synes også at brunstorkenebb har flott bladverk, men det blir fort stygt hos meg pga mye vind. Nålefloks plantet jeg i fjor, gleder meg til å se blomstring.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Ja, alle hager har sine utfordringer. Vind er ikke et problem her. Du har noe å glede deg til når nålefloksen brer ut sine tepper :)

      Slett
  12. Your flower photos are gorgeous! I couldn't pick a favourite. Thank you for sharing them with us :)

    -Soma

    SvarSlett