fredag 9. desember 2016

Nye roser!


Jeg har lenge tenkt på å vise årets nye roser. Nå som Blommig fredag har "Noe nytt" som tema, griper jeg sjansen til å begynne på noe som nok blir en serie 😃
Første rose ut er 'Poulsens Pearl'. En rosevenninne av meg ropte og pekte fra motsatt side av rosegartneriet. Måtte selvsagt sikre meg et eksemplar! Svend Poulsen krysset fram denne søtnosen i 1949. At den også er blitt kåret til "årets rose" i Sverige, gjør at jeg stoler på kvalitetene!


Ja, jeg er veldig svak for mørke skjønnheter! 'Midnight Blue' er en kompakt liten busk. Velduftende og torneløs! Introdusert av Tom Carruth fra USA i 2004.



Dagens siste er en bitteliten busk med navn 'Puccini' Dette er en Moschata-hybrid fra Lens i Belgia (1984).

Nå krysser jeg alt av fingre og tær for at de klarer vinteren!

Se mere nytt her

40 kommentarer:

  1. Hei Villrose

    Flotte roser må man sige - jeg er jo specielt glad for Tom Carruths roser og har selv fået netop "Midnight Blue" dette efterår.
    'Poulsens Pearl' er dejlig enkel!
    Og mon ikke de klarer vinteren flot? Det tror jeg!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten!

      Ja, jeg har også oppdaget ham, og fikk tak i noen flere, blant annet 'Night Owl', en klatrer jeg vil vise senere, hvis jeg finner bilder :)
      De enkle er nettopp deilige!
      Tror de klarer vinteren så klart.

      Ha en fin søndag

      Slett
  2. Så mange flotte roser du har kjøpt i år! Ikke rart at du har en sånn rosesamling når du bor rett i nærheten av Norges største rosegartneri :)
    'Poulsen's Pearl' var litt av en skjønnhet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja det er uimotståelige fristelser i nærområdet. Tidligere var også Asker staudegartneri i gangavstand... 'Poulsen's Perl' sjarmerte fletta av meg. Håper hun er her til våren...

      Slett
  3. It is so nice to see pretty flowers and bright colors, it is pretty gray around here just now.
    Amalia
    xo

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much :) It is grey here too, so i show roses from the summer.

      Slett
  4. Skjønner godt at du bare måtte ha den rosen. Er det en liten skyggesildre som titter fram bak den? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Visst er det en skyggesildre! Synes de kledde hverandre perfekt :)

      Slett
  5. Underbara rosor - skulle gärna vilja ha dom själv, men..... Efter sommarens problem då flera dog (torkan förmodligen)så har jag nog tröttnat lite på rosor. Jag vattnade och gödslade och pysslade om dom, men det är nog inte riktigt samma sak att få en liten skvätt vatten då och då jämfört med ordentligt regn. Vi hade bevattningsförbud sen 1 april och även om vi har brunn som är till för just trädgården, så räckte den inte riktigt till hela vår tomt. Så dom fick väl bara några timmars bevattning var 14:e dag ungefär. Och det hade väl varit OK om dom levt i en tät lerjord, men med den sandjord som är här så blev det tyvärr för lite. Så 2017 ska jag ta det lugnt med rosor och se hur många som klarat sig!
    KRAM - Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg bruker å gi rosene (ikke de største buskene, som får klare seg selv) 20 liter vann hver når jeg gjødsler tidlig om våren. Spesielt hvis det har vært en tørr vår. Ellers vanner jeg stort sett ikke annet enn de nyplantede, som får en god rotbløyte en gang eller tre i løpet av sesongen. Jeg har sand- og steinjord, så ikke særlig bra forhold. Kanskje du kan ha noen solide rugosahybrider (som Louise Bugnet) eller gammeldagse albaroser og gallicaroser som tåler mye. 'Stanwell Perpetual' tåler også skrinn jord.
      Klem

      Slett
  6. Wow I would like to have midnight blue too! I have bought munstead wood. You have it in your blog posted many times. Now I hope to see it flower next year in my garden. Groetjes Hetty

    SvarSlett
    Svar
    1. You must look for it :) Good luck with Munstead Wood! It has a wonderful color.

      Slett
  7. Underbara bilder. Jag är väldigt förtjust i Moschata-hybrider, men har inte hört talas om ´Puccini´förut. Ser ut som Mozart men en mycket mindre buske då förstår jag.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ja, jeg er også svært begeistret for Moschata-roser! 'Puccini' skal kunne bli 60 - 80 cm, men neppe så høy hos meg. Den er en krysning mellom 'Ballerina' og 'Robin Hood', som begge er noen herlige sorter! Håper den er herdigere enn 'Ballerina', som ikke går hos meg. 'Mozart' klarer seg fint.

      Slett
  8. Ooohhhhhh! Hjelpe meg så vakker 'Poulsens pearl' var!!

    SvarSlett
  9. Gillar dina nya rosor, bara 'Poulsens Pearl' som jag känner sedan tidigare. Själv har jag inte plats för några nya rosor. Men kanske någon dör...
    Kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Sånn er det. Jeg har slett ikke plass, men... I sommer flyttet jeg hagens største peon, og fikk plass til noen roser. Neste sommer skal jeg flytte hagens største (!) rosebusk opp på berget, har jeg tenkt, og får plass til flere der den var. osv.
      Klem

      Slett
  10. Ojoj, vilka snyggingar! Inte minst Poulsens Pearl. Trevligt med sådana nya trädgårdsinvånare. :)
    Kram Kristina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk :) Ja, jeg skulle ikke ha noen flere, men så stod de der i gartneriet og ropte på meg...
      Klem

      Slett
  11. Ååå jag som är så svag för rosor med ögonfransar :) Poulsenrosen var ursöt.

    Ha en fin söndag! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser du at den blunker til deg ;)
      Ha en fortsatt fin helg!

      Slett
  12. Vilka skönheter! Blev speciellt förtjust i 'Midnight blue'. Den liknar en ros jag har som är en favorit, 'Rhapsody in blue'.

    Ha en fin adventsöndag!
    /Anita

    SvarSlett
  13. Hm, min förra kommentar gick inte in. Nu prövar jag igen får vi se om det går bättre.

    Vilka skönheter. Jag blev speciellt förtjust i 'Midnight blue'. Den liknar en ros jag har som heter 'Rhapsody in blue. En favorit hos mig.

    Ha en skön adventsöndag!
    /Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er ikke helt ulik 'Rhapsody in Blue', som jeg liker veldig godt. Kanskje litt mørkere farge. Jeg må liksom ha alle mørke lilla roser jeg ser...

      En flott adventsøndag til deg!

      Slett
  14. Finfina! Själv är jag förtjust i enkelblommande och den på första bilden föll jag för.
    Skön adventssöndag!
    Birgitta

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Har samme preferanse for de enkle. De har liksom en egen sjarm!
      Ha en flott 3. advent!

      Slett
  15. Säger som Birgitta att den första och den sista är väldigt läckra :-)

    Ha en trevlig 3 advent!
    /Anja

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja enkle roser i store klaser er attraktive :)

      Fortsatt god adventhelg!

      Slett
  16. Lovely to see your roses in a time when the garden is a sleep. I have the Midnight Blue and it won't disapoint you it's a great rose. I specially love the first rose you are showing it's so gorgeous. I love the beauty of it's single flowers.
    Have a wonderful monday.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you :) I am very happy to hear this about Midnight Blue!
      Have a great week!

      Slett
  17. Midnight blue likte jeg best av disse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har store forhåpninger til den :)

      Slett
  18. Men du, nu får du mig att längta otroligt till blommande rosor och bedövande dofter! Så vackra rosor du planterat!
    Samtidigt påminns jag om att jag planterat en American Pillar i somras, men var sjutton satte jag den? Nu behöver jag tänka ...
    Önskar dig en skön vintervecka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint, da ;) Ja, jeg var riktig fornøyd med sortene jeg fant...
      Hi-hi! er det mulig å "miste" en American Pillar? Den viser seg nok etterhvert. Kan jo bli utrolig flott.
      Ha en fin uke selv!

      Slett
  19. Heisann, her har du noen virkelige skjønnheter! Roser får vi ikke nok av!
    Ha fine førjulsdager ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, hei! Det gjør vi ikke ;)
      Ønsker deg det samme :D

      Slett