søndag 7. mai 2017

Engelsk inspirasjon


 Pilgrim med "Blommig fredag" har en interessant utfordring denne uken: Engelsk stil.
Cottage Garden er uten tvil en stil jeg er inspirert av! Frodig blanding av roser, stauder og klematis. Ingen svart jord, buktende bed. For å illustrere bruker jeg bilder fra arkivet. De fleste har vært vist før.



Fra jeg oppdaget at en hage kunne være slik, og ikke behøvde å bestå av en velstelt plen og planter på geledd, har jeg kastet meg ut i hagegleden.


Selv om jeg på ingen måte kan skryte på meg en "Engelsk hage", kan jeg i hvert fall si at besøk i fantastiske hager over dammen gir inspirasjon! Leke med farger og sammenplantinger, høye stauder og klatrere i alle retninger.


Tårn og rosebuer må man selvsagt ha. Her har ikke rosene kommet så høyt i tårnet.


Klematis og roser i skjønn forening.


Gammeldagse roser og stauder som sjernesjherm (Astrantia major, kattemynte (Nepeta faassenii) og storkenebb (Geranium) er en selvfølge!


Hagen blir nærmest overgrodd utover i sesongen. More is more!


Liljer hører selvsagt med. Gjerne mange av dem.

Håper på flere turer til England for å oppleve ekte engelske hager!

Se flere tolkninger av engelsk stil her

29 kommentarer:

  1. Nydelige sammenplantinger! Ja, cottagestilen er fin, og roser og clematis hører jo bare i sammen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk :) Ja, det er et av målene med denne hagen å få roser og klematis til å trives sammen.

      Slett
  2. I love your garden; it's lush, beautiful, and I'm sure fragrant.

    SvarSlett
    Svar
    1. I am so happy to hear :) It is fragrant indeed.

      Slett
  3. Your garden is so beuatiful !! I love all your flowers !!
    Happy May !!

    SvarSlett
  4. Riktig romantisk og nydelig. Veldig hyggelig å se noen oversiktsbilder av haven din!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det blir mye "nærsyntbilder". Man vil vel ikke ha med rot og skrot...

      Slett
  5. Underbart, precis som jag vill ha det.
    Kram

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så hyggelig å høre at andre også setter pris på "tett og vilt" :)

      Slett
  6. Wow! Your garden is just stunning!

    SvarSlett
  7. Fint og frodig med engelsk stil i hagen din. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ja, frodig er det, og litt uregjerlig... Ha en fin dag!

      Slett
  8. En helt underbar trädgård du har.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen, tusen takk :) Det er mitt paradis, hvor jeg gjør som jeg vil...
      Ha det fint!

      Slett
  9. Hei. Nydelig hage du har. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for hyggelig kommentar :)
      Ha en fin dag!

      Slett
  10. Vilken fin trädgård och underbara bilder helt i klass med den engelska.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig takk! Helt i klasse er det vel ikke, men frodig, ja. Ha det godt!

      Slett
  11. Hei!
    Vakre og inspirerende bilder.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  12. I am delighted with the beauty of your garden !!
    Thank you for a lovely walk !!
    Happy May !

    SvarSlett
    Svar
    1. I am so happy to hear, and for the visit :)
      Happy may!

      Slett
  13. The clematis and rose make such a pretty pair!

    SvarSlett
  14. Så nydelig hage du har.
    Ha ei fin uke videre

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Hjertelig velkommen som følger :)
      Ha det godt!

      Slett
  15. Vilka helt underbara fantastiska vackra och somriga foton! Är det så vansinnigt fint hos dig!?! Precis den injektion jag behövde när hagel och isvindar håller våren borta. Tack för den njutningen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ja, noen ganger er det sånn. Andre ganger er det helt grusomt; rot, skadeyr og elendighet. Oftest er det mitt lille paradis...

      Slett