onsdag 28. juni 2017

Rosedag og bloggertreff!


"Dronninga" er i gang i toppen av rosebuen. 'Constance Spry' er den ubestridte sjefen i hagen så lenge det varer...

For en gangs skyld skal jeg reklamere for både det ene og det andre i bloggen. Til søndag, altså 2. juli er det Rosenes dag i Frognerparken, Oslo. Arrangementet er gratis, foregår i gårdsrommet til bymuseet, og varer fra 11 til 16.


Ei kronprinsesse er også på vei. Nemlig 'Crown Princess Maragreta'. Ei kraftig og flott Austin-rose dette også.

Sakset fra programmet:

Rosenes dag i Frognerparken, Bymuseet
Søndag 2. juli 2017 kl. 11.00 – 16.00

Roseutstilling – den vakreste rosen og rosebuketten
Rosequiz – test dine rosekunnskaper

Kl. 12.00              Guidet omvisning i Barokkhagen v/Knut Langeland, Barokkhagens venner.
Kl. 14.00              Guidet omvisning i Frognerparkens rosesamling.
v/ Bodil Lochner og Marit Jenssen fra Norsk Roseforening.

Salg av roser og stauder, rosegele, bøker og andre roserekvisitter.
Informasjonsstand fra Norsk Roseforening og Hageselskapet med flere.
Lotteri med flotte premier.

Ta gjerne med din fineste hagerose eller lag en flott rosebukett og delta i konkurransene.  Levering innen kl. 11.00.
Kåring av vinnere med premiering kl. 15.00.

Er du hageblogger (in spe)? Vi har ”eget bord”. Kom og ta en kaffe og treff andre hagebloggere.


Åpen café.



Humlen er tiltrukket av rugosa-hybriden 'Louise Bugnet'

Så, bloggere, og folk som har lyst til å starte en blogg kan møte likesinnede for en kaffekopp (eller noe annet) og en prat 😃

Et bord vil bli holdt av til oss!


Klatrerosen 'Night Owl' anskaffet jeg i fjor. En av de fantastiske sortene fremkrysset av amerikaneren Tom Carruth  (2005). Remonterer og dufter. Jeg må jo ha alt som er mørkt og enkelt!

Tror jeg har glemt å nevne at hagen min er omtalt i juninummeret til Norsk hagetidend. Fortsatt i salg, om noen er interessert.


Lyst og enkelt også! 'Golden Wings' er en Spinosissima-hybrid fra 1956. Den ser ut til å sette pris på den kontante flyttingen i fjor, fra østsiden, til vestsiden av huset.

Sees vi på Rosenes dag??

Deler hos Outdoor Wednesday
og hos Floral Friday Fotos 

23 kommentarer:

  1. Det blir sikkert hyggelig i Oslo! Flott tiltak, og kanskje dukker det opp noen nye bloggere :)
    'Golden Wings' og 'Night Owl' var helt nydelige! Er det hos Hesleberg du har kjøpt de?

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper det, ja!
      Fant disse godbitene hos Hesleberg, ja. De har forresten salgsbod på arrangementet :)

      Slett
  2. Hei Villrose

    Lækker Carruth sag, den kendte jeg ikke!

    Det lyder som et godt tiltag norsk roseforening arrangerer - super god måde at involvere bloggere på!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten!

      Ja, den må du bli kjent med :)

      Takk! Håper på godt vær. Det er avgjørende for suksess.

      Ha en flott dag!

      Slett
  3. Hei Villrose. Hadde jeg bare bodd nærmere. Flott tiltak. Night Owl er nydelig. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Villrose29. juni 2017 kl. 11:30

      Hei! Ja, det hadde vært koselig å treffes :) Håper noen som er på ferie i Oslo-området stikker innom. Ha en flott hagedag!
      Hilsen Villrose/Irene

      Slett
  4. Night owl var fantastisk. Og jeg som nesten hadde klart det rosetreffet, hadde vært gøy, regner med at du legger ut noe. Ja, jeg tror jeg sa at jeg leste artikkelen, koselig. Er akkurat ferdig med de fire siste hagetidende, er litt på etterskudd kan du si. Ha en fin dag, hilsen ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ååå, så synd! Ja, det å være på etterskudd er velkjent. Mye som skjer hele tiden... Ha det fint!

      Slett
  5. Nydelige bilder. Synes artikkelen om deg og hagen var veldig fin. Hagen diner slik jeg håper at min blirmed rid og stunder. Hadde vært topp med rosens dag, men får det dessverre ikke til. Kos dere masse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Rosene vokser jo til etterhvert. At annet også, så plutselig en dag har du jungel... Du får prøve et annet år. Artig med utstilling, boder og massa andre roseinteresserte :)

      Slett
  6. Nydelige bilder. Synes artikkelen om deg og hagen var veldig fin. Hagen diner slik jeg håper at min blirmed rid og stunder. Hadde vært topp med rosens dag, men får det dessverre ikke til. Kos dere masse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig velkommen som følger, forresten :)

      Slett
  7. Många flotta rosor. Constance Spry hade jag i min gamla trädgård och gillade den jättemycket. Ha det s¨å trevligt på Rosenes Dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Ja, den er enestående :) ha det godt!

      Slett
  8. Hei, har ikke fått lest om haven din, kanskje det blir en anledning i morgen. Nydelige roser du viser her i alle fall!
    Første buss går herfra 08.44, toget går for tida bare til Vestby med buss videre, derfor velger jeg buss hele veien. Væ
    ret blir ypperlig som jeg forsto..... ;:OD) Håper det blir flere enn du og jeg av bloggere som møtes... Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke noe must å lese om den, men det blei en grundig artikkel om en del sjeldne roser. Tusen takk! Ja, sommeren er virkelig kommet nå. Har vært på rosetur med lokalforeningen til Heddal i dag, og det var helt fantastisk! Ja, får håpe noen klarer å få det til... Kan hende Anne med Moseplassen stikker innom. Takk, og vi sees i morgen :D

      Slett
  9. PS kan du sende meg ditt mobilnummer, mitt er 40069427!

    SvarSlett
  10. Heisann, ja tusen takk for et koselig treff i flotte omgivelser. Været var jo på vår side også! Jeg får ta med meg et blad av planta som har forvilla seg i rosebedet og sammenlikne det med skvallerkål. Har til nå vært fri for det i haven, men det finnes mye av den rundt omkring her. Håper jo i det lengste at det er kvann siden jeg hadde en kvann for noen år siden i nabobedet som er forbeholdt medisinurter.
    Sitter nå å redigerer noen av bildene jeg tok. De som ligger på mobilen har jeg problemer med å få overført til datamaskina. Finner nok en løsning.
    Ha ei flott uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, igjen! Ja det ble et koselig (men meget eksklusivt) bloggertreff :) Ikke dårlig at du tok turen inn1! Skvallerkål er det skumleste ugress som fins. Livredd for frøspredning.
      He-he. Med ny mobil strevde jeg også med å laste inn bildene. Me-en det gikk etterhvert ;)
      Ha en fin-fin uke selv :D

      Slett
  11. så trevligt med en blogträff. Synd att jag inte bor i närheten. Gillar starkt den mörka rosen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var trivelig, så det var synd! Det gjør jeg også ;)

      Slett