onsdag 19. juli 2017

En morgenrunde midt i juli

 'Duchesse de Montebello' banker på soveromsvinduet om morgenen. Kom ut, da vel!

 Frisk morgen. Himmelen er blå. På vestsiden er sola ikke kommet rundt ennå. 'Weg der Sinne' og 'Perennial Blush' med storkenebb (Geranium oxonianum) ved foten av rosetårnet.

'Weg der Sinne' er ei kompakt, ny rose fra Kordes, lansert i 2013. Virker sunn og frisk. Lett duft.

 Passerer en av de flotteste martagon-liljene. Høyreiste 'Black Prince'.

 I bergbedet finner vi fra venstre vrihassel (Corylus avellana 'Contorta'), stauderevebjelle (Digitalis lutea), en blå lerkespore (Corydalis elata), en forglemmegeisøster (Brunnera macrophylla), rosa 'Tour de Malakoff', bak 'Geschwind's NordlandsroseII',en japansk lønn (Acer palmatum) og rosa 'Northern Yellow'.

Vakre 'Tuscany' henger fortsatt med.

 En gul Hosta (er det 'Prairie Moon', tro?) lyser utrolig opp i skyggen.

 'Raspberry on Whip' heter denne søte, lave liljen rett ved trappa.

I den sålkalte furuskråningen trives merkelig nok 'Teasing Georgia' og 'Rote Max Graf'. En karrig skråning hvor jeg fjernet noen forvokste krypbuskfuruer...

På den andre siden av trappa: 'Le Rosier Évêque' (gallicarose fra 1790). Øverst Clematis 'Pink Fantasy'

Nederst på rosebuen kommer 'Russeliana'.  Ikke så stor, siden den ble plantet i fjor. En rambler fra 1837.

 Gjennom buen mot "epletreet" hvor 'Lykkefund' holder til...

Klatrerosen 'Summer Wine' (Kordes 1985) blomstrer og dufter under verandaen.

Husk å ta en morgenrunde i hagen 😃

Deler hos Outdoor Wednesday

18 kommentarer:

  1. For en flott måte å bli vekket på! Nydelige roser du har. Godt gjort å holde rede på alle sammen :)
    Nå ønsker jeg meg regn i et par døgn. Har aldri sett det så tørt her som nå. Håper du har god kontakt med værgudene, så du kan ordne det... ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig flott :) Takk, takk! Da jeg nådde 20 ulike roser, skjønte jeg at jeg måtte ha ei liste. Siden har det blitt spennende å kjenne historien til de enkelte sortene.
      Hø, hø! Så du vil ha regn nå som vi endelig har fått ordentlig sommer? Du får vente til mandag, da...

      Slett
  2. Hei. Godt å huske navnet på alle rosene. Tenk å bli vekket sånn om morgenen.Jeg tar ofte kaffikoppen med ut om morgenen. Helt stille før det våkner til liv. Fin start på dagen. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, jeg er litt sånn navnefreak. Liker å kjenne plantene mine. Veldig trivelig med rosen utenfor vinduet :) En fin start på dagen, ja! Takk, det samme!
      Hilsen Irene

      Slett
  3. Hej Villrose!
    Fantastiska rosor och vackra liljor. Black Prince ser majestätisk ut.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Maribel!
      Hjertelig takk :) Den er faktisk riktig staselig :) Enda mørkere enn på bildet også.
      Ha det godt!

      Slett
  4. Dyu har nå så utrolig mange lekre roser :-)) Og liljer! her er snart alle martagonliljene avblomstret men de har vært et syn i sommer :-)) Fortsatt fin sommer til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk,takk! Faller stadig for nye attraktive, som må bli med hjem...Har mange ulike sorter martagon, og svært ulike plasseringer som gjør sesongen lang. Ja, de er et syn når de trives :) Samme ønskes deg!

      Slett
  5. Vakre roser! Men jeg ble rett og slett forelsket i martagonliljene dine, fargen er jo såååå fin.
    Hilsen fra Finnmark:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ja , den er flott, og enda litt mørkere enn på bildet...
      Så artig! Dattera mi er i Finnmark akkurat nå, og hilser på slekt.

      Slett
  6. Jeg liker veldig godt fargene på Weg der Sinne og Tuscany (og martagonliljen), tror jeg må få flere planter med denne fargen i hagen. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen hemmelighet at jeg er veldig svak for de mørke fargenyansene! Det må du :) Ha det fint!

      Slett
  7. For en morgenstund som banket mildt på ruten din da! Ute er eneste riktige sted å være nå.

    Hilsen kontorrotten, som lengter etter neste runde med sommerferie

    SvarSlett
    Svar
    1. Utrolig trivelig :) Skjer hver sommer. Helt riktig!
      Ja, er selv kontorrotte f.o.m. denne uken, men har fri i dag!

      Slett
  8. Heisann, så vakkert. Ser ut som om du har vært flink til å vanne. Noe jeg ikke var i starten av tørka, mange knopper slo aldri ut, dessverre! Fortsatt god sommer ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Heihei! Takk :) Jeg har løpt rundt med vannslangen etter at jeg så tørkesymptomer på rosene. Noen blader er visne i tuppene, og knopper tørket inn. Nå har jeg siveslanger i de to tørreste bedene.
      Fortsatt god sommer!

      Slett
  9. Så många vackra rosenbilder. Känner nästa doften ända hit.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det dufter herlig :)

      Slett