torsdag 22. februar 2018

Clematis fra arkivet

Nok snøbilder for en stund! Inspirert av en annen blogg, nemlig Marits hagedagbok, har jeg dukket ned i arkivet. På jakt etter klematisbilder! Har jo stor interesse for klematis, men de har det med å komme i skyggen under min evige jakt på rosebilder. Derfor en hel post viet disse fantastiske klatreplantene. 'Blekitny Aniol' over her, er en svært villig, sentblomstrende sort. Klatrer på veggen rett ved inngangsdøren.

'Jeanne's Pink' hører til de tidlige storblomstrende. En nyanskaffelse fra i sommer. Lett å falle for de store, lekre, nær hvite. Ikke alltid de letteste å få til å trives, men vi får se.

En av hagens største trives i hvert fall særs godt. 'Pink Fantasy' er på sitt fineste akkurat når de historiske rosene går mot slutten. Praktisk! Denne står midt i en skråning, og vokser opp i buskaset samtidig som den kaster seg utover skråningen. Eksemplarisk!

 Clematis jackmanii skuffer heller aldri. Klippes helt ned hver vår, og vokser opp en stolpe og videre opp i et morelltre.

Viticella-klematisen 'Etoile Rose' plantet jeg for noen år siden. Har ikke sett noe til den før i sommer. Velkommen skal du være! Den berømte "søsteren" 'Etoile Violette' er jo en svært livskraftig sort.

En av mine favoritter er 'Piilu'. Den kommer først med fylte blomster, og senere på sesongen med enkle. Litt var for nedfrysning og mangel på første flor, men helt herlig når den slår til!

 Er ikke 'Fair Rosamund' fin, kanskje? Et impulskjøp som bare måtte prøves.

 Den til venstre er en viticella, kanskje 'Etoile Violette'. Til høyre den klokkeformede Clematis fusca

 Ønske-klematisen 'Guernsey Cream' er jeg litt usikker på om overlever her, men den har klart en vinter hittil.

 Av de fylte sortene har jeg erfart at 'Multi Blue' er lettest å lykkes med. Kommer trofast hvert år, med imponerende blomstring.

 Noen røde må man også ha. 'Rebecca' lyser godt opp.

 Mørk og mystisk, med store blomster til viticella å være, er Negritianka. Det vil si, den er en krysning mellom Cl. viticella og 'Gipsy Queen'. Lettdyrket!

'Mikelite' er en yndling jeg har vist mange ganger på bloggen. En vital viticella, som klatrer i et rosetårn sammen med ildblomkarse (Tropaeolum speciosum).

Her er de to partnerne i toppen av tårnet i kveldssol. Liker den burgunderfargen.

 'Peveril Pristine' er en lekker viticella.

 Dette må da være 'Princess Diana'? Tilhører Texensis-gruppen.

En storblomstret sort jeg ikke greier å få tak i navnelappen til...

Avslutter med favorittbildet mitt: 'Purpurea Plena Elegans' møter 'Romantika' på toppen av rosebuen. Etter at rosen 'Constance Spry' er avblomstret, dekker klematis buen fullstendig. Perfekte partnere!

Enda har jeg ikke presentert alle favorittene. Kanskje det må bli en post til?

Deler hos
Floral Friday Fotos
Garden Bloggers' Bloom Day - February 2018

29 kommentarer:

  1. Åhhh, så godt at du ble inspirert til å finne clematis i arkivet ditt. Så mange flotte du har! Vitacella har mange fine som blomstrer litt utover sensommeren. Purpurea Plena Elegans må jeg skaffe meg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant :) Det har vist blitt noen, ja. Dukker stadig opp flere. Ja, noen holder jo på til ut i november!
      Den må du simpelthen ha! Makan til vekst- og blomstringskraft!

      Slett
  2. Hei. Så mange flotte clematis. Til nå har jeg ikke hatt særlig hell med de. "Purpurea Plena Elegabs" er nydelig. Ha det godt.
    hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takker :) Har du prøvd viticella- eller jackmanii-sorter? De er lettest å få til. Og så skal de graves ned like dypt som roser. Ha det fint!

      Slett
  3. You have a gorgeous collection of Clematis!

    SvarSlett
  4. How I wish I could grow Clematis! Unfortunately, they don't much like my part of the world. I hope you see the end of snow and ice soon.

    SvarSlett
    Svar
    1. Well, we have a few adtvantages in the cold climate too. When we turn March, I think it will be better...

      Slett
  5. Hei Villrose

    Ja, der må da meget gerne blive en post til!
    Super som vi inspirerer heinanden:)

    Ha en dejlig fredag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten!

      Det kan fort skje :)
      Ja, det er helt supert! Blogger er gull.

      Ha en flott kveld!

      Slett
  6. How pretty. We are halfway to spring already.
    Amalia
    xo

    SvarSlett
  7. Your clematis are so pretty. I only have one clematis in my garden, but this year I will plant some more. The picture of clematis purpurea plena elegans is also my favourite. The colour is gorgeous! I am so looking forward to warmer weather. We too have snow at the moment in Vienna.
    Best wishes,
    Lisa

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks :) Oh, yes, you must try a few more! 'Purpurea Plena Elegans' is highly recommended. You can go skiing, then? I will go for a ski vacation in the mountains next week :) But now, I really look forwards to spring.
      Greetings,
      Irene

      Slett
  8. Beautiful flowers! Love the clematis especially.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks a lot! I am a great Clematis fan :)

      Slett
  9. So many beautiful varieties!

    SvarSlett
  10. A stunning array of beautiful clematis, a welcome respite from the winter weather! I especially love the combination of 'Mikelite' with Tropaeolum speciosum. That Tropaeolum can be difficult to keep happy.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you :) Yes, needed a break. The Tropaeolum is extra happy when it thrives! I tried four time with no success, but now it pops up everywhere.

      Slett
  11. Hej Villrose!
    Helt underbart, vilka fantastiska clematis, och de ser ut att trivas bra hos dig.
    Jag har tur med vissa och otur med andra, några klarar bara en säsong, men det finns nya att köpa.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Tusen takk :) Jeg har prøvd noen som ikke vil også, men de fleste klarer seg. Jeg har mye skygge og halvskygge på eiendaommen, og det liker de jo. Ja, det finnes alltid nye man har lyst til å prøve :)
      God søndag!

      Slett
  12. Så mange flotte klematis! Dette var både morsomt og inspirerende :-)
    Absolutt en god ide med et dykk i billedarkivet og ja, tar gjerne et innlegg til med flere lekre klematis...
    Ha en fin ny uke :-)

    SvarSlett
  13. Her var det mye fint. Om jeg noensinne skulle trenge mer clematisskal jeg huske denne posten. Og i mellomtiden sender jeg varme tanker til 'Guernsey Cream' og håper hun fikser dagens utetemp!

    SvarSlett
    Svar
    1. :D Hun har det nok lunt og godt under en drøy metertykk snødyne. Om jeg får rotet meg ned i arkivet blir det en Clematispost til.

      Slett
  14. Så mange flotte! 'Multi Blue' var ny for meg, spennende! Og så er jeg også glad i 'Piilu', men min står mot nord og jeg funderer hvert år på hvordan den vill blitt hvis den stod et annet sted. Kanskje jeg skal sette noen stiklinger for å spre den...

    SvarSlett