torsdag 21. juni 2018

Roser etter Rudolf Geschwind

 Høyt over rosebuen svever 'Eurydice'. Setigera/Bourbon-krysning fra 1887

Rudolf Geschwind ble født i Østerrike-Ungarn i 1829. Han la spesielt vekt på å krysse fram hardføre roser, og derfor er hans hybrider fortsatt interessante for oss her nord. Spesielt siden mange av oss sliter med at ramblere og klatreroser fryser ned hver vinter...  Etterhvert har jeg fått en liten samling med Geschwind-roser. Nå blomstrer de fleste for fullt!

 En klase med 'Eurydice'.

Oppkalt etter den mytologiske figuren som var gift med Orpheus. Den tragiske historien er også kjent som opera.


 'Nymphe Tepla' klatrer i rosebuen. Multiflora/setigera-hybrid fra 1884.

Navnet kommer fra en statue i Tsjekkia, av nymfen fra Teplitz, som illustrerer et folkesagn.


 En knopp av 'Erinnerung an Brod' springer ut. Setigera-hybrid fra 1884

Av alle Geschwinds utrolige rosekreasjoner, er dette min favoritt. Fargen er bare helt fantastisk, og rosen har en helt egen sjarm. At den tåler både regn og skygge er pluss pluss.

 Her er 'Erinnerung an Brod' fullt utsprunget.

Rosen er til minne om byen Brod, som nå ligger i Bosnia-Hercegovina. Brod har vært under mange herredømmer gjennom tidene, der den ligger ved elven Savas bredd. Geschwind kalte stedet et roseparadis!

 Oppå berget blomstrer 'El Areana'. Lutea/noisette-hybrid fra 1912.

Denne sorten var tapt i mange år, men ble etter sigende gjenfunnet i Norge! Nærmere bestemt i Bergen i 2001. El Areana er i dag en bydel i Tunis, kjent for vakker roseblomstring i begynnelsen av forrige århundre.

 Nærbilde av 'El Areana'

En svært sjarmerende busk. Anbefales på det varmeste!

 'Prinz Hirzeprinzchen'. Multiflora/canina-hybrid skapt i 1910, men lansert av Lambert i 1912.

Rosen med det vanskelige navnet er nok en flott og svært herdig klatrer med rik blomstring.
Navnet kommer fra et tsjekkisk folkeeventyr. Eventyret handler om å omforme en ond liten prins til en elskelig person. Får vel si Rudolf Geschwind har lykkes der 😄 En svært elskelig rose.


'Aennchen von Tharau'. Alba/Ayrshire/multiflora-hybrid fra 1885.

Oppkalt etter ei folkevise dedikert til ei prestedatter.
Denne rosa blir kjempehøy. Vokste helt opp til husmønet i fjor, og fryser ikke ned om vinteren. Skyldes kanskje albablodet. Herlige klaser med god duft!

 'Asta von Parpart'. Multiflora-hybrid fra 1898.

Noe uklart hvor navnet kommer fra, men det kan være en Asta Selma Alice Parpart født i 1851 i Dorposch, Vest-Prøysen.
Rosa vokser på en verandastolpe, og er nesten umulig å komme til med kamera. En blomsterflue virker svært interessert.Superherdig og livskraftig rose.

'Eurydice' blomstrer både over og under rosebuen.

Noen sorter til har jeg, men de er ikke i blomst for øyeblikket.

Deler hos
Floral Friday Fotos
TrädgårdsFägring

30 kommentarer:

  1. Hello Villrose
    What a lovely collection of Geschwinds roses do you have. They are all unknown by me. I agree with you that
    Erinnerung an Brod is a very special one. In my garden it's still a very young one.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs from Holland
    Marijke

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi, Marijke,
      Thanks a lot! You will love 'Erinnerung an Brod' :)
      Have a great weekend.
      Hugs
      Irene

      Slett
  2. Du har utrolig mange flotte og store roser.
    Jeg er ingen ekspert på roser, for jeg sliter med å få de til, men tror jeg forstår at du har mange av de som kalles gammeldagse roser. De skal være mer hardføre og ikke så kresne på jord ble jeg fortalt nylig.
    Skal jeg kjøpe flere roser, må jeg innom din blogg for å få noen tips...
    Ønsker deg en fin helg og St Hans.
    Mange hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Ja, jeg har stor interesse for historiske roser. Synes de har ekstra mye sjarm, og ikke minst duft. Varierer stort hvor herdige og kresne på jord de er. De gammeldagse er stort sett buskroser, som gjør mer av seg enn klase- og stilkrosene man stort sett får kjøpt på hagesenterkjedene. Jeg har en blanding av historiske og moderne. Av moderne, går jeg også for buskrosene. Finnes mange flotte! Rugosasortene er spesielt herdige og greie å ha med og gjøre.
      God St. Hans fra Irene

      Slett
  3. Veldig interessant innlegg! Så flott å få historien bak navnene også. Noen av rosene er kjent for meg slik som Erinnerung an Brod som jeg la merke til i en bok for mange år siden, men du har noen som jeg ikke kjenner også, Eurydice er nydelig på bildene dine. Vi trenger slike herdige roser, og jeg må nok ta meg en tur til Hesleberg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ekstra moro å finne ut mest mulig om plantene man har. Det gjør vi! Ja, han tar inn mange av de.

      Slett
  4. Herlige rosebilder! Fantastisk farge på 'Erinnerung an Brod'. Ja, det er kjekt med noen klatreroser som ikke fryser ned. Du er heldig som har Hesleberg så nær ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Ja, riktig attraktiv :) Veldig kjekt. Har ikke nevnt Hesleberg med et ord, jeg ;) Men ja, de kommer derfra.

      Slett
  5. Virkelig mange flotte roser hos deg også:)
    Interessant du skriver om Rudolf Geschwind ...alltid flott med bakgrunnhistore om rosene.
    Ha en fin st.hans.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Jeg synes det er moro å finne ut mest mulig om bakgrunn, foredler og navn. Blir liksom bedre kjent med rosene.
      God feiring til deg også!

      Slett
  6. Hei Villrose

    flot indlæg - Jeg har jo selv et par Geschwind roser, så jeg forstår dig fuldtud!
    Men når jeg hører folks ønsker, når jeg hjælper dem vælge roser til deres have. Så forstår jeg også hvorfor de ikke er så udbredte...
    Jeg har ikke selv nogen remonterende roser fra hans hånd, og tror kun du viser en enkelt? 'Asta von Parpart'?
    Sådan er tiden - folk kan ikke nøjes med en flot blomstring en enkelt gang om året, men vil have hele...

    Egentlig er det godt at klimaet i Norge og andre steder er sådan at disse roser har en naturlig bastion her;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten!

      Tusen takk. Jeg er nok mest opptatt av uttykket der og da, og har uansett masse som avløser hverandre i blomstring.
      Jo, det stemmer omtrent. Alt er jo relativt. 'Meteor', 'Marie Dermar' og 'Nordlandrose 1' remonterer. Noen sier at 'E. an Brod' remonterer, men det har jeg ikke sett. Derimot remonterte 'Aennchen von Tharau' bra i fjor...

      Ha en flott St Hans!

      Slett
  7. Så mye spennende roser som blomstrer hos deg, det er en deilig tid. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er helt sikkert. God St. Hans!

      Slett
  8. Nydelige roser. Det må jo dufte helt herlig hos deg.

    Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Ja, man vandrer rundt i en duftrus :)

      Irene

      Slett
  9. Your roses are all very beautiful - my favourite is the dark red one.
    Happy weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks a lot. Good choice :)
      Have a great weekend!

      Slett
  10. Det gjorde virkelig godt med historietime om roser jeg er svært lite kjent med. Deres herdighet vil slå godt an på Enerhagen, så dette er notert. 'Erinnerung an Brod' var rålekker!

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he! Mye spennende med roser. Ja, mye artig å finne om foredlere og navnsetting av planter generelt. Gjør jo hagen mer spenennde synes jeg. Ja, den falt jeg pladask for dqa jeg spottet den oppetter en stolpe langt bak i hagen til en rosevenn, Så den måtte bli min...
      Ikke alt for mye passe herdige roser på markedet, nei. I tilleg til disse, er Balsgård-roser absolutt noe å utforske.

      Slett
  11. Jeg er ingen rosekjenner så dette var helt nye roser for meg - veldig intressant og lærerikt innlegg!
    Ha en fin søndag blant alle de nydelige rosene dine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Så gøy å høre :)
      Ha en flott uke!

      Slett
  12. Underbara rosor! Själv har jag lite av en hatkärlek till dom. Jag gillar inte att dom är taggiga, man brukar se ut som om mman har en vildkatt hemma på våren, och jag gillar inte att dom hela tiden dör för mig. Det senare förmodligen för att vi har för lätt jord här, ingen lera alls - bara sand! När jag bodde i Stockholm bodde jag på en gammal sjöbotten och där frodades rosorna. Men...inget ont som inte har nåt gott med sig; Det är betydligt lättare att gräva i orden här!! *fniss*
    KRAM/Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! En del av rosene mine har faktisk ikke torner (tagger). Ellers er de noen utaknemlige beist, som river en opp når en forsøker å hjelpe dem... Å grave hull til dem er grusomt. Nemlig veldig mye stein i jorden her. Burde ikke plante roser i det hele tatt. Men jeg elsker dem :)
      Klem

      Slett
  13. Så många underbara Rosor på en och samma gång, de är ju så sköna med sina fulländade blommor och doftar de så är det en bonus.Ett fint inslag där vi även får lite historisk information.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ja de er herlige, og mer interessante når man finner ut mer om hvor de kommer fra.
      Ha det godt!

      Slett
  14. Tack för alla vackra bilder du visade ! En njutning för ögat :-)
    Må gott !
    /LOTTA

    SvarSlett
    Svar
    1. Så trivelig å høre :)
      Ha det fint!
      /Irene

      Slett
  15. Härlig läsning! Har läst en hel del om gamla rosor men det här var helt nytt för mig. Och rosbilderna och rosorna var verkligen ursöta. Det här noterar jag så jag vet vart jag ska återvända för att söka :)

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Jeg håper jo at flere av disse sortene kan bli mer tilgjengelig og brukt i nordiske hager :)

      Klem, Irene

      Slett