torsdag 19. juli 2018

Dagliljer, og noen sjeldne regndråper

Hemerocallis 'Christine Walser Hite' er hagens flotteste daglilje. Enorme blomster med dyp farge og glød.

 Liker fasongen på denne gule dagliljen også. Dagliljene er riktig frodige i år. Lar seg ikke affisere av tørken. Andre stauder er veldig følsomme, som storkenebb og høstormedrue.

 Her er min spreke favoritt: Hemerocallis 'Bali Watercolor'. Får engergi av denne morsomme UFo-sorten. (UFo = Unusual form)

Litt fin er vel også denne lille her, som jeg ikke har navnet på i farten.
Dagliljer er solide, ja. Selv en jeg brått og brutalt delte, og bare dyttet ned et par plasser blomstrer nå.

Ja, det kom faktisk litt regn her om natten, så plantene fikk en etterlengtet dusj. Denne alunroten bærer det klingende navnet Heuchera 'Carnival Peach Perfait'. Heuchera-plantene virker også uberørt av tørken.

En dusj fikk også Viticella-Clematis 'Polish Spirit', som endelig fant veien opp i rosebuen. Den har surret rundt og rundt lenger nede, og har strittet imot mine forsøk på å lede den oppover.

Det nattlige regnet klarte ikke å bøte på tørken i bakken, og varmen fortsetter neste uke. 30 grader nå.
God sommerhelg i bloggeland!

Deler hos
Floral Friday Fotos

26 kommentarer:

  1. Härligt med litet regn. Vi fick 5 mm hörom natten. 'Bali Watercolor' är jättesnygg och jag gillar 'Christine Walser Hite' också. Den har jag inte sett förut så den måste jag googla på. Ha det bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dt ble ikke akkurat flom... Det er flotte sorter som jeg fikk via en privat impoert :) Ha det fint!

      Slett
  2. Dristige Dagliljer. Christine er dronningen, uten tvil!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dristige, ja :) Tenk så fin hun ville bli midt i flammebedet ditt!

      Slett
  3. Så flotte dagliljer du har! De var griselekre alle sammen :)
    Ja, dette været er fryktelig rett og slett. Jeg lengter vilt etter regn...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Sånn blir det når man hiver seg med på en import.
      Tror jeg vanner meg i hjel snart. Snakker om kontrast fra i fjor! Leste nettopp i lokalavisen om et parkanlegg som hadde fått klager for å ha på spredere. De hadde 1000 nyplantede Rhododendron :0

      Slett
  4. Your eaylilies are stunning! In this heat wave we got rain today - hope it shall reach you too. Happy weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks a lot :) No rain in the long term forecasts here. Happy weekend!

      Slett
  5. Spennende Iris du har i hagen din. Her har det ikke regnet på lenge, men vi har ikke samme temperatur.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk :) 32 grader på langtidsvarselet her :0

      Slett
  6. Hei Villrose

    Lækker sag den 'Christine Walser Hite' - imponerende mørk!
    Også her håber vi på tordenvejr med megen regfn... Vi får se!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten!

      En utsøkt sort, vil jeg si. Glad jeg valgte den :-)
      Ikke noe tordenvær i sikte nærmeste uke.

      God helg til deg!

      Slett
  7. Hej Villrose!
    Mina dagliljor tar paus i år, ser bara en knopp. Bali Watercolor är helt underbar. Har flera Heuchera som torkat bort, de hade nog inte rotat sig ordentligt i en skuggrabatt. Men det finns nya att köpa. Vi skulle också behöva regn.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Så ulikt kan tørken slå ut. Mine har flere blomster en noensinne. Hadde nok ventet at flere Heuchera hadde tørket. Noen av dem står veldig tørt og ble plantet i fjor. Ja, heldigvis er det mange flotte å få kjøpt.
      Ha det godt

      Slett
  8. Hei.
    Praktfulle liljer. Skal definitivt ha flere. De som jeg har skranter litt. Noen kommer, andre ikke. Alle etterlyser regn. Ifjor så vi nesten ikke sola, så dette været nyter jeg.
    fin helg til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Takk! Ja, de må man ha flere av. Må si at jeg også setter pris på en "uendelig" sommer. Det har ikke vært for mange av dem på våre kanter.
      Nå har jeg hatt ei fin uke bortreist på ferie.
      Ha det fint!

      Slett
  9. Skikkelig dramatisk den øverste, måtte tenke litt på hvilke assosiasjoner den ga, og da kom jeg til, vulkanutbrudd :) Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he, ja et skikkelig vulkanutbrudd i hagen :) Ha det godt!

      Slett
  10. Så fine! DAgliljer overlever det meste, tror jeg. De har tålt kulde og vind her også! Ha ei fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Kjekt med sånne tøffinger i hagen. Ha det fint!

      Slett
  11. Lovely flowers in your garden - I was always separating and planting daylilies - they are very hardy. The clematis is also quite special. We could also use some rain - I worry about my plants!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks! Some of the plants really struggle now :( I hope for recovery when the rain finally arrives. No hope next week...

      Slett
  12. These flowers are so beautiful, I especially love the first photo of the magenta colored flower... so pretty! I love all of these flowers, thanks for the share. Have a wonderful rest of your week.
    World of Animals

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much :) Have a great week!

      Slett