onsdag 10. oktober 2018

Bruk av klematis

Clematis viticella 'Polish Spirit'

Noen sorter, for eksempel fra  viticella-gruppen, gir seg ikke før langt ut på høsten. Presenterer først en del av de som sørger for blomstring nå i oktober.

 Clematis jouiniana 'Mrs. Robert Brydon'

Mengder av bittesmå stjerneblomster har denne sentblomstrende søtnosen.

 Cl. 'Mrs Robert Brydon'

Denne klatrer ikke, så den trenger støtte, eller kan brukes som bunndekker.
Her får den ligge utover en skråning. Bra å ha noe som blomstrer så rikt når det meste gjør seg klar til vinterhvilen.

 Clematis 'Jackmanii'

En lettdyrket og trofast sort med svært lang blomstring. Tåler mye skygge. Klippes helt ned om våren, men klatrer opp en stolpe, og videre opp i et stort morelltre i løpet av sesongen.

 Clematis 'Multi Blue'

'Multi Blue' blomstret for fullt i juli, men har rett og slett bestemt seg for å remontere... Favoritt av de storblomstrete fylte.

 Clematis 'Summer Snow' (syn. Paul Farges')

Den svært livskraftige sorten har også en ekstra lang sesong i år, og opptrer nå som "høstsnø".
'Summer Snow' kan plasseres på vanskelige steder i hagen, hvor lite annet vil blomstre. Men hold den unna steder der den kan overkjøre mindre vekstkraftige planter.



Nå kommer en liten kavalkade over noen av sommerens trivelige klematis-stjerner.
Den på bildet over her ble plantet sammen med en lav klatrerose for noen år siden. Ikke har den blomstret før den dukket opp helt i toppen av rosetårnet i år. Man må ha en smule tålmodighet med klematis. Ikke gi opp og ikke grave opp.

 Clematis 'Piilu' og Clematis 'Westernplatte'

En klassiker er jo å plante klematis og roser sammen. Her vokser de med en engangsblomstrende rose. Når rosa er avblomstret, starter klematisene. Praktisk!

 Clematis 'Romantica' med Astrantia major 'Sunningdale Variegated' (stjerneskjerm)

Klematis kan også være vakre sammen med stauder! Siden de blomstrer fra bunn til topp, må man ikke glemme det som vokser nær bakken. Klematis har også behov for noe som skygger røttene. Derfor ideelt å plante stauder foran dem.

 Clematis 'Mikelite'

Klematis går selvfølgelig også sammen med andre klatreplanter. De kan avløse hverandre i blomstring. 'Mikelite' klatrer sammen med klatrehortensia og ildblomkarse.

 Clematis 'Ville de Lyon'?

En rødlilla klematis vokser i rosetårnet sammen med blant anne rosa 'Constance Spry'. Klematisen blomstrer stort sett når rosene har pause. Denne her var feilmerket, men jeg tror det er en 'Ville de Lyon'.

 Clematis 'Etoile Rose'

Nok en rødrosa sort, men helt annerledes i fasong og størrelse. En viticella-klematis som tåler å stå i skyggebedet. Blomstrer etter de historiske rosene den vokser med.

 Clematis 'Black Prince'

I skyggebedet vokser også viticella-klematisen 'Black Prince'. En utrolig frodig sort som klatrer høyt opp i en gammel duftskjærsmin. Viticella-sorter er ypperlige til å klatre i busker og trær, i tillegg til alle slags stativer og buer.

 Clematis fusca

Denne er ikke storblomstret og prangende, men en morsom sort. Klematis er også noe for folk som samler på planter... Mange interessante arter og sorter.


En vakker burgunderfarget klematis slynger seg opp i rosa 'Louise Bugnet'. Jeg prøver også å plante rosebusker og klematis som kan blomstre samtidig. Dette var en fulltreffer!

 Clematis 'Princess Kate' ('Zoprika')

Denne lekre sorten plantet jeg i år.Håper virkelig den vil trives der den får klatre i den historiske rosebusken 'Tuscany'.



Til sist en riktig storblomstret sak, som blomstrer på tradisjonelt vis i et espalier på veggen. Navnelappen er søkk borte.
Marit, hvis du ser dette, ligner ikke den på en du har presentert i år?

Deler hos
Friday Floral Foto
TrädgårdsFägring
All Seasons 

27 kommentarer:

  1. Takk for en flott kavalkade!
    "Mrs. Robert Brydon" og "Summer Snow" er notert på ønskelisten:-)
    Ha en fin uke/Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig :)
      Ja, de med stjerneformede små blomster i hopetall bør ikke mangle i hagen!
      Takk, og det samme til deg/Irene

      Slett
  2. Nja, jo den ligner jo på noen av de jeg jeg har. Men din ser ut som den har lyse felter i kronbladene? Er det en optisj0k illusjon, eller har den hvitt i seg? Det har ikke min tror jeg. Jeg har en annen som også ligner. Uten navnelapp er det nesten umulig å finne ut av, for det finnes utallige navnesorter! :)
    Flotte alle sammen! Jeg kjøpte 'Black Prince' i år, og den er både høy og mørk ;) Meget sjarmerende!
    'Princess Kate' gikk rett inn på ønskelisten...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var en spesiell, som du postet om for ikke så lenge siden. Nei, den har egentlig ikke hvitt, er bare litt sliten. Får riktig store blomster. Fargen er karakteristisk lyseblå med litt fiolett. Da jeg så den hos deg tenkte jeg at DEN er det.
      Ja, den er skikkelig høy og mørk ;)
      Så rart...

      Slett
    2. Jeg har en som heter 'Myotis' og som er blålilla. Kan det være den du mener? Jeg kjøpte den i vår og er spent på hvor store blomstene vil være til neste år. I år var de veldig store. Clematis Fusca leter jeg etter. Hvor har du kjøpt den?

      Slett
    3. Kan være den, altså! Kjøpte den i fjor. Ekstra store bomster, og jevn blålilla farge uten striper. Typisk patens. Står i beskrivelsen at den har 6 kronblad i andre blomstring (og 8 i første), og det stemmer jo, Fusca har jeg hatt i mange år. Usikker på hvor jeg kjøpte den, men det ha kan vært med en import fra Estland i -06. Når jeg får sjekket notatene mine, skal du få beskjed. Hender den er i salg i Norge, og Hesleberg kan tenkes å ha den.

      Slett
  3. Hej Villrose!
    Tack för ett intressant inlägg om klematis. Min Summer snow klarade inte vintern, saknar den. Du har så många vackra. Hos mig trivs de småblommande bäst, men gör ett försök emellanåt med de storblommiga.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      :) Oi, trodde den var veldig herdig. Du prøver vel igjen? Kan også tenkes at den har tatt en pause, og kommer tilbake. Har akkurat samme erfaring som deg med små/storblomstrende. Men noen av de store klarer seg riktig bra, som 'Ruutel', Warszawska Nike', og 'Pink Fantasy'.
      Ha det godt!

      Slett
    2. Hej!
      Den visade inga livstecken, hade gjort så en gång tidigare, så jag klippte ner den, och då visade den sig leva. Denhär gången lät jag de torra grenarna vara kvar över hela sommaren, men inget hände, så jag grävde upp den. Vill gärna ha en ny, för den är så vacker. Tack för tipsen, skall notera dem.
      Ha det fint /Marika

      Slett
    3. Hei igjen!
      Selv om de ikke viser livstegn over bakken, kan det hende roten lever. Jeg har fått høre mange ganger at man ikke skal grave opp roten. Plutselig et år skyter den opp igjen. Det har faktisk skjedd hos meg. Klematis er litt sære kan man si.
      God søndag!

      Slett
  4. Takk for sist
    Polish Spirit og Romantica gikk rett inn på ønskelisten!
    Jeg synes også det ser ut som det er Ville de Lyon du har.
    Jeg holder på å lage meg noen nye rosebed hagen, og holder av plass til et par klematis også.
    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for kjempehyggelig samvær i Molde og omegn :)
      Ja, de er villige og vakre begge to.
      Det gikk plutselig opp for meg at det kunne være den. Nå er jeg ganske sikker.
      Jeg lovet dehg jo å komme med forslag til det bedet du sbnakket om. Har ikke glemt det. Sender en melding på Face. Ja, en klematis eller to er det alltid plass til...

      Slett
  5. Hei Villrose

    Imponerende mange du har i blomst nu!
    Spændende med din texensis - prinsessen. Det er en af disse jeg vil prøve i Värmland.
    Smart kombi med de engangsblomstrende roser, måske også nogen remonterende - i passende farve*:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Alltid noen sorter som er trege, og de holder jo på langt utover...
      Riktig attraktiv prinsesse vil jeg si. Vel verd å prøve. Krysser fingrene.
      Ha en fin kveld!

      Slett
  6. Det var utrolig mange fine klematis. Med unntak av Montana Rubra og kanskje President så har ikke klematisblomstringen vært så voldsom her i år. Pilu har blomstret mye og lenge, men bare med enkle blomster. Et par har gått ut også, tror jeg får gi dem litt mer oppmerksomhet til neste år. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Finnes jo uendelig mange vakre og spennende. Montana er dessverre ikke herdig nok her, så jeg må nøye meg vitale viticella med flere. Noen av klematisene mine har lidd i tørken, men som du ser er det mange som "bjudar på" denne sesongen også. Kan jo hende de som har gått ut bare har tatt seg en pause? Fikk et råd om å sette et rør ned i jorda et lite stykke unna rota, og fylle på gjødselvann ned i hullet. Tenker å prøve det neste sesong. God helg!

      Slett
  7. Summer Snow, Piiluu och Romantica har jag - men inte 17 blommar dom om här inte. Och inte har Summer Snow växt till sig speciellt på dom 8 år jag har haft den. Snarare tvärtom, den verkar föra en ganska tynande tillvaro bland mina klängrosor som inte heller trivs.....
    KRAM/Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Hmmmm. Som jeg nevnte over her, fikk jeg nylig et råd om å sette et rør ned i jorden et lite stykke unna roten, og fylle på gjødselvann ned i hullet. Tenker å prøve det neste sesong. Fungerer også på roser. Det er også viktig å skygge for roten til klematis. Altså plante et eller annet foran, samtidig som man passer på at disse plantene ikke tar all næringen. Du har kanskje mye sol, for jeg har mye skygge.
      Klem/Irene

      Slett
  8. I didn't know that clematis had so many different looks. A couple of types reminded me of bougainvillea. If they're drought resistant, I might try growing some.

    SvarSlett
    Svar
    1. They do have! Well, they need a lot of water when establishing. They have deep roots, so they survived 3 months of drought this summer.

      Slett
  9. Kan man annat än älska klematis? Jo, när de inte vill växa trots finfina möjligheter. Så konstigt när en annan precis bredvid tycker att läget är perfekt? Jag envisas med att plantera nya, men vet aldrig vilka som kommer att trivas och vilka som inte gör det. Tackolov för Summer Snow som aldrig gjort mig besviken!

    Och tack för din finfina kavalkad av skönheter!

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he! Kjent for å være litt vriene, ja. Men veldig mange av dem gir bare glede :) Jeg har en mistanke om at de lever bra under jorden, om det behager dem. Har hatt klematis som plutselig har dukket opp og blomstret mange år etter at jeg plantet dem.

      Så trivelig å høre :)

      Slett
  10. This colour of Clematis is particularly beautiful.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! I .ove the dark klemtis sorts.

      Slett
  11. Jeg bladde meg litt bakover nå, og det er så mye vakkert.
    Men bildet av rosen "Odyssey" skilte seg ut i mine øyne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Det var jo en rose jeg falt pladask for da jeg så den. Var så heldig å finne den på Hesleberg gartneri i vår. Krysser fingrene for at den skal klare seg.

      Slett