lørdag 29. juni 2019

Fugler, insekter, himmel, roser og andre blomster rundt midtsommer

Syngende svarttrost (Turdus merula)

 I toppen av Koreagranen, der sitter jeg og synger.
 Det er nemlig jeg som eier denne hagen her.


Den fæle gråtrosten (skittfugl) har okkupert reviret i sommer, og jaget alle og enhver (særlig skjærene) som har forsøkt seg. Men nå er jeg tilbake i Koreagranen, og erklærer hagen, og spesielt morelltreet for mitt område.

'Olivia Rose' (David Austin 2014)

 Austinrosene fyller hagen med skjønnhet og duft. Mange sorter er kjent for å henge med hodene, men de tre jeg viser her har blomstene vendt oppover.

 'Crocus Rose'  (Davuid Austin 2000)

En av mine yndlinger. Den har så mange forskjellige uttrykk gjennom blomstringsperioden, og en duft jeg liker meget godt.

 Her er 'Crocus Rose' mer utsprunget.

Denne kan bli ganske høy, med lange, buede grener og klaser av blomster. Fargen varierer fra kremgult til aprikos og rosa.

  'The Lark Ascending' (David Austin 2012)

Aprikostoner også i 'The Lark Ascending'. Ikke så tettfylt som de andre, men blomsterrik med god remontering.

Neslesommerfugl (Vanessa urticae)

En sommerfugl mellomlandet på terrassegulvet. Ekstra mange av disse i år.

Prestekrager (Leucanthemum vulgare)

Hva er vel mer midtsommer enn prestekrager? Jeg klipper rundt de ville når de kommer i plenen. I hvert fall når de blomstrer. Dyrker også noen mer prangende kultivarer i bedene.


Det høyst skiftende været fører stadig til noen spektakulære kveldshimler.

Deler hos
TrädgårdsFägring
All Seasons

25 kommentarer:

  1. Nydelige Austinroser! Jeg kjøpte 'Olivia Rose' i fjor og den står med stor knopp nå :)
    Veldig mange sommerfugler i år, ja. Hyggelig med de flagrende rundt om.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Fin farge og fasong på den, ja! Får håpe de utvikler seg bra.
      Akkurat de sørger for sommerfølelsen!

      Slett
  2. Flot billede af solsorten - man kan næsten høre sangen :-)
    /Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Jeg blir aldri lei av den vakre sangen :)
      /Irene

      Slett
  3. Hei Irene

    The lark Ascending er et ualmindelig flot Austinkryds.
    Flot åben og lækker er den:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!

      Ja, David Austin har laget roser for enhver smak :) Jeg er blitt riktig glad i denne. 'The Alexandra Rose' er favoritten.

      Ha en flott uke!

      Slett
  4. I was loving the roses and then, that last photo! Just gorgeous!

    SvarSlett
  5. Svarttrostene synger vakkert synes jeg og er noen vakre fugler. Austinrosene dine er et syn å se på. Her er også været skiftende.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Setter stor pris på svarttrosten, selv om den spiser opp morellene. Tusen takk. Har jo stor sans for Austin, selv om ikke alle slår til. Ikke noe stabilt høytrykk i sikte ennå.

      Ha det godt!

      Slett
  6. Älskar Austinrosor och koltrast (som har den absolut vackraste sången av alla fåglar).
    KRAM/susie

    SvarSlett
  7. Så flott bilde av svarttrosten på toppen av alle konglene! Det er hyggelige fugler, syns jeg. Rosene dine er bare lekre. Jeg kan bare drømme om Austinroser her (så det gjør jeg jo hele tiden), men det er litt for tøft klima dessverre. Hyggelig at du kjører rundt prestekragene i plenen. Det har jeg sansen for!
    God søndag hilsen Gerd Ellen

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er rart med det; fugler har ulike personligheter, og svarttrosten er sympatisk :) Det finnes jo Austinroser som kan klare seg i H5-6, men det er en risikosport, selvfølgelig. Wild Edric, Snowdon, The Generous Gardener, Lady of Shalott, Queen of Sweden og Gertrude Jekyll har folk jeg kjenner i innlandet sagt går.
      Ha det fint!

      Slett
  8. Kjekt med en sjefsfugl :) Her er også rosene godt i gang, bare det kan komme et lite solglimt å fotografere i. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er flere som prøver seg! Venter på et stabilt høytrykk, ja. Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  9. Hei.
    Flott bilde av svarttrosten der den sitter og synger.
    Jeg er veldig glad i Austin roser. Kunne jeg bare hatt plass til fler.
    Crocus rose er nydelig.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Tusen takk.
      Plass er problemet her også. Urtebedet måtte vike for roser. Urtene får bo i potter.
      Den og Tradescent er mine fylte favoritter.
      Ha en flott uke!
      /Irene

      Slett
  10. Fina bilder på både fåglar och blommor. Crocus Rose är min favoritros bland Austinrosor. Så snygg och pålitlig.
    Ha det fint
    Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er virkelig en herlig rose :)
      Ha det godt
      /Irene

      Slett
  11. Älskar doften hos många av Austinrosorna och de är väldigt vackra men jag tycker de är svåra och kinkiga. Vad är din erfarenhet? Jag satte 10 hos mamma och det är bara 4 eller 5 kvar och vi har ändå en bra zon. Det jag tycker är så fint med dem att man kan bygga så vackra färgkombinationer med tex gult, aprikos och orange och de blir så fina ihop.

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan ikke tenke meg å være uten Austinroser! Noen vil ikke, og noen forsvinner plutselig etter å ha vært fine (3 stk Redoute). Men de som trives, har vært her i mange år. Brother Cadfael og Teasing Georgia blir høye og kraftige. Winchester Cathedral står innestengt og skyggefullt, men har vært her siden 2008. Munstead Wood har mange mistet, men min har overlevd 4 vintre. Harlow Carr er fantastisk når den er dekt av blomster fra topp til tå. Hører mye godt om Lady of Shalott, Queen of Sweden og The Generous Gardener som jeg ikke har selv.
      Klem
      /Irene

      Slett
  12. These roses are looking so romantic and in such beautiful colors - they are perfect! Who wouldn't want your flower garden? (without the work, haha!) Hope you can pass on your knowledge about keeping roses in some way to the next generation? Or, are they not interested in that? The beauty of your garden is like that of a garden book, you can be very proud, and we are privileged to have you at All Seasons each week!!
    Cheers, Jesh

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha-ha, without the work :D Well, it is a fine way to keep oneself in shape ;) Next generation only have a (large) balcony at the time, but they have adopted 4 tomato plants. Son in law grows some chili plants and herbs :) They are dreaming about a row house, so I think they will be gardening in the future. This Sunday we arranged "Day of the Roses" in Oslo, and one of my roses won "the prettiest rose" prize. Nice surprise. I am happy to participate in All Seasons.
      Have a great week!

      Slett
  13. Vakker kveldshimmel og ikke minst roser. Jeg ligger en liten uke etter med blomstringen borte i Sverige. Sånn er det med 'svenske tilstander':)
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk :) Ja, jeg hører svenskene ligger etter oss i år (til en forandring). Alt fikk jo en pangstart i varme april.
      /Irene

      Slett