torsdag 6. august 2020

Roser i sol og regn


Hvem er du? 'Louise O.' eller 'Mme. Boll'. Vakker og velduftende uansett.

Nå fikk jeg litt roseabstinens. Heldigvis er det noen som blomstrer nå, på tross av uendelige mengder med ødeleggende regn.
'Golden Wings' (Roy E. Shepherd U.S.A, 1954) blir overrasket av solstråler.
I neste øyeblikk skyer det over. En rosebusk jeg er så glad for trives hos meg i H3.
'The Lark Ascending' (Austin 2012) står i knopp igjen. Håper den får slippe styrtregn på blomstringen.
Kveldssola treffer klatrerosen 'Guirlande Rose' (Ann Velle Boudolf, Belgia 2008). Den kom til meg som feilmerket (skulle vært en annen), men da jeg oppdaget egenskapene, omfavnet jeg den straks! Den dufter, og remonterer villig med store klaser. I tillegg er den nær tornefri. Jeg er helt frelst...
Vakker i skumringen er 'Louise Bugnet' (Georges Bugnet 1960). Busken er nesten aldri uten blomst, men den har hovedfloret før de fleste, og neste på denne tiden.
'Smarty' (Ilsink 1977), en annen yndling, holder det gående hele sommeren i skråningen sin.
En bunndekker plantet i fjor er 'Purple Haze' (Hans Jürgen Evers, Tantau 1993) Stappfull av knopper, som jeg også håper unngår styrtregn når de springer ut.
Den flotteste roseduften akkurat nå er det denne rambleren som står for. 'Marie Dermar' (1888) er en remonterende Geschwind-rose. En krysning mellom noisette og remontant skal dette være.

Deler hos

16 kommentarer:

  1. Så mange flotte roser du har! Den som var freilmerket var helt nydelig. Hell i uhell kan man kalle sånt :)
    'Louise Bugnet' har startet opp igjen her også. Det er en flott rose som har bare en bakdel, og det er at det blir så stor... ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Det har jo blitt noen :) Utrolig heldig uhell!
      Super rose, ja. Høyden gjør at den titter over rekkverket på terrassen, så det er fint. Men den er jo overraskende brei også.

      Slett
  2. Mange nydelige roser. Ikke alltid like lett å se forskjell på bildene, jeg må enten prøve å huske rekkefølgen jeg fotograferer i, eller se på bakgrunnen, men jeg har noen merket nn, selv om jeg egentlig har navnet på de fleste. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker! Jeg er jo litt kontrollfreak i hagen. I dette bedet er det litt kaos, som jeg forsøker å få kontroll over... God kveld til deg!

      Slett
  3. Så vakre roser! 'Golden Wings" liker jeg virkelig fargen på. H3 nytter ikke her, kanskje går det bedre med Aicha...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den er særdeles attraktiv :) Aïcha vil nok være et bedre valg!

      Slett
  4. Vilka vackra rosor, tilltalas av de enkla sorterna men den felmärkta rosen var ju riktigt fin också. Här har 'Louise Bugnet' paus för tillfället. Ha en fin helg. /Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, er veldig svak for de enkle rosene. Ikke sant? L.B. har akkurat kommet fullt igang. God helg!
      /Irene

      Slett
  5. Hei! Du får til det jeg ikke får til, roser. Vakre! Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, alle har sitt, og du har ditt :) Rare greier. Takk, og god helg!
      /Irene

      Slett
  6. Hej Irene!
    Så vackra och frodiga, hos mig var det Louise Bugnét som var sist ut.
    Nu blir det inga fler rosenblommor hos mig i år.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Oi! Hun er altid en av de første hos meg, og en av de siste. Nå er det mellomsesong, før de remonterende setter i gang igjeno og holder det gående til frosten tar dem. Håper det blir lenge til!
      Takker! Ha en fin helg!
      /Irene

      Slett
  7. Du har så fina rosor och bra tips på sorter som är värda att odla. Jag har försökt välja själv förut och det är inte lätt när man läser beskrivningar där den ena låter finare än den andra. Då är det guld värt att kunna läsa hos tex dig :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint å høre :D Er jo noe av det jeg forsøker å formidle. Er jo selv ute etter gode tips også.

      Ha det så fint!

      Slett
  8. Wow the weather where you live is very different right now- here is has been for weeks between 94 and 100 degr F. somehow ring at 4000 feet is not as bad as living in the valley, and it does cool off

    SvarSlett
    Svar
    1. It varies from bad to hot and back. The whole of July was marked by extreme rain showers. Now hot summer is back! Think I prefer somewhat cooler, but sunny!

      Slett