tirsdag 24. januar 2023

Vakre dompaper, og stolte hvite Hippeastrum


Dompapene (Pyrrhula pyrrhula) er nå innom hver dag, og det kommer flere. Foreløpig holder de til på den borteste fuglemateren. Etterhvert bruker de å bli tammere og komme nærmere huset. Svarttrosten har overlevd nok en stygg kuldeperiode, og løper rundt på skaren sammen med dem.


Dompap-hannen er virkelig en flott fyr! Den rødfargen imponerer vel damene.


 


Inne er det nå de hvite amaryllisene som gjør det trivelig i de lange vintermånedene. Foran er Hippeastrum Arctic Nymph, og bak Sweet Nymph. Ikke helt ulike disse to, og pussig nok blomstrer de helt på likt.

Jeg er så smått i gang med såingen, og på badegulvet står blodbegersådden. Håper jo på god spiring i år også.


Deler hos
Wordless Wednesday 
Saturday's Critters 
TrädgårdsFägring



33 kommentarer:

  1. Jeg er alltid misunnerlig på dine flotte dompaper! :) Jeg har lagt ut mat på snøen, men jeg ser ikke noe til de her dessverre. Rødfargen må imponere de fleste tror jeg :)
    Flotte amaryllis også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er velsignet med disse flotte fuglene :) Helt klart!
      Tusen takk!

      Slett
  2. Hei! Uff, jeg har ikke sett svarttrosten på noen uker. Den pleier å være borte en periode på vinteren så jeg håper at den dukker opp. Rødstrupen var her også før jul. Heldigvis er det ganske fullt på foringsplassen. Vi har kjøpt sekk på sekk med solsikkefrø. Det er godt det er mildvær igjen, så bruker ikke fuglene så mye energi for å holde varmen.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Å - det var ikke noe godt tegn. Kan jo håpe på at de er et annet sted. Utrolig hva de holder ut, bare vi er flittige til å legge ut mat. Rødstrupen har jeg ikke sett på en stund. Ja, bra med mildere temperaturer.
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  3. What a gorgeous bird! It reminds me a bit of our eastern towhee. Beautiful shots!
    Thank you for sharing at https://image-in-ing.blogspot.com/2023/01/play-time.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks a lot! I had to google eastern towhee, and it has the beautiful red color.

      Slett
  4. Visst är de vackra, både domherrarna och amaryllisarna!

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
  5. Hej Irene!
    Så fina bilder du har fått på domherren. Min matare är en bit ifrån huset så jag får bara bilder på avstånd, genom fönstret, på mina fåglar. Domherrarna har varit på besök i över en månad nu och koltrastarna är här dagligen.
    Så trevligt. Fin amaryllis, jag har kvar en som blommar.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Takk, takk. De er litt for langt unna, men jeg bruker kort lukkertid og tar mange bilder. Ja, de har nok kommet for å bli hos deg også :)
      Jeg venter fortsatt på flere amaryllis. Litt trege i år, eller jeg var treg med å plante de (om).
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  6. Fine billeder af en smuk - og lidt sky - fugl! Godt at have liv i haven.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, setter virkelig pris på fuglelivet.
      /Irene

      Slett
  7. Dompaphannen er en flot fyr, men det synes jeg også hunnen er. Hun er ikke så iøjnefaldende som hannen, men hun er elegant med de dæmpede farver.
    Jeg holder meget af hvide amaryllis, især efter jul, hvor man godt kan få nok af de røde farver.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig i at hunnen er - rett og slett elegant! Hun stilte ikke opp på fotoshooten denne gang.
      Det er deilig med noe hvitt når julen er ute av huset.
      /Irene

      Slett
  8. Fin fugl. Jeg har en av samme sort i juletreet, vet ikke helt hva den er laget av :D Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  9. Flott med domherrar! Har inte sett en enda i år. Men jag satte upp en ny matare och den är vansinnigt välbesökt. Kanske för att skator inte kommer åt den. Tyvärr var den lite besvärlig att fylla på....

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Blant de flotteste man kan ha på besøk :) Åh - vi har prøvd mange forskjellige matere, og ingen er optimale....
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  10. Hello,
    The bird is beautiful, a lovely visitor. Your Amaryllis is gorgeous, beautiful blooms. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a great weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Yes, I love to have them visiting :) Have a great weekend!
      /Irene

      Slett
  11. Some more wonderful Bullfinch pictures. Love them.

    SvarSlett
  12. Such a pretty bird!

    https://craniumbolts.blogspot.com/2023/01/boxed-into-corner-at-hoskote.html

    SvarSlett
  13. They sure have pretty colors with the snowy background. Enjoy your weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, and I wish the same to you :)

      Slett
  14. Her har jeg knapt sett en eneste fugl i hele vinter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oi! Det yrer og kryr her hele tiden. Var med på fugletelling i dag :) Hadde en hel flokk dompap innom bl. a.

      Slett
  15. Lovely to have white amaryllis with a background of snow outside the window. The Bullfinch are very beautiful.

    SvarSlett