tirsdag 6. juni 2023

Flere tulipaner og litt til


Det blir mye tulipanbilder for tiden. Sesongen er lang hos meg, både fordi jeg har både tidlige og sene sorter, og mange skyggefulle områder hvor de kommer senere og står lengre. Den første her, er frynsetulipanen 'Cairns', som står ekstra lenge.



Syrinene er svært sene, men ekstra flotte i år. Nyter duften, for tiden.



Dette er sorten 'Sensation', som er mørk lilla med hvite kanter. Den kom til meg som en "pinne" i 2008. Det er den ikke lenger!



Et stilleben med tulipaner og stauder, som har kreert seg selv i epletrebedet. 



Ved fuglebadet har liljetulipanen 'White Triumphator' fått selskap av 'Carnaval de Nice'.
 

Botaniske tulipaner er ekstra sjarmerende, og kan forville seg i hagen. Dette er Tulipa batalinii 'Bright Gem'. Er veldig fornøyd med den, og hvor godt den passer ved hostaen som vokser nedover trappebedet. Lille røde 'Little Beauty' skimtes i forgrunnen.



Innsiden på tulipanene kan være verd en titt også. Dette er den gode Triumph-sorten 'Gavota'.



Den kom i en blanding med vakre 'Slawa'. Jeg la løkene for to år siden, og nå er blomstene tilbake!


 
Ikke bare tulipanene som blomstrer, altså. Jeg har ikke mange Rhododendron, men noen. Tror denne røde er 'Nova Zembla'. Den har blitt så høy og flott etter at jeg flyttet den fra et solrikt sted der den ble utsatt for grenbrekk grunnet snømåking hver vinter. Nå vokser og trives den i "skyggenes dal".



Frynsetulipanen'Esprit' er et livlig selskap til flotte 'Menton' og sorte 'Paul Scherer'. Nå går det mot slutten av tulipansesongen. Rosene har startet opp, og peonene er i gang. Sola skinner, fuglene synger, og det er sommer!


Deler hos

29 kommentarer:

  1. Flotte tulipaner hos deg! Ja, kan de stå litt skyggefullt så varer de jo mye lengre. Jeg har gitt de opp ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! På grunn av rådyrene, kanskje? Så er du vel ikke så velsignet med skygge som meg heller.

      Slett
  2. These are so beautiful and such a variety!

    SvarSlett
  3. Gorgeous floral shots of nature's gems ~

    Wishing you good health, laughter and love in your days ~
    A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks a lot!
      Whish you happy days!

      Slett
  4. Hej Irene!
    Mina tulpaner blommade över fort. Din syren är så vacker, har några nya på önskelistan. Sensation är mycket fin.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Det har heldigvis gått sakte her. Nå ryker mange i den sterke varmen,men det hjelper med kjølige netter (og mye skygge). Takk! Ja, jeg synes mye om den. Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  5. the flowers are so lovely. Enjoy spring and your week ahead. And thank you for visiting my blog this week.

    SvarSlett
  6. Så mye vakkert, og jeg ser med lengsel på syrin 'Sensation'.
    Jeg har hatt den, men den gikk ut etter noen år.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Så leit, da. Min blir bare større og større for hvert år.

      Slett
  7. Det er en nydelig tid i hagen framover nå

    SvarSlett
    Svar
    1. Fineste tiden på året. Bare å nyte :)

      Slett
  8. I know that it was a long, cold winter that it seemed like it would never end, but this is your reward. Beautiful!

    SvarSlett
    Svar
    1. Can't believe it ended, but it did! Thank you.

      Slett
  9. Så fina tulpaner och smart att sätta de i skuggan så de blommar längre. Jag har också gamla tulpanlökar och de blommar om väldigt bra när jag ger de guldvatten några gånger under vår-försommar. Det är kanske bättre att sköta de vi har nu när så många larmar om tulpanvirus.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Jeg har mye skygge i hagen, da. Ja, de trenger gjødsel når de visner ned.
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  10. Hei! Det er lurt å tenke på hvor man setter løkene om høsten. Det er deilig med lang blomstring i forskjellige farger.
    Nydelige bilder! Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Planlegging er aldri feil! Jeg bruker å plante nytt hvert år, men til høsten får jeg plante mer av samme eller noe som passer inn. Tusen takk :)
      /Irene

      Slett
  11. Fantastisk flotte kombinationer - og hvor har du mange spændende tulipaner! Det er rigtig skønne billeder, og jeg kan næsten dufte syrenen:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk og takk :) Må bare ha mange, mange tulipaner. Det dufter aldeles herlig av syriner!
      /Irene

      Slett
  12. Det er mange fine tulipaner du har sat sammen. Det er også dejligt når tulipaner og stauder selv kan kreere fine kombinationer! Jeg er også glad for botaniske tulipaner. De er lidt mere naturlige og finder selv gode pladser til de selvsåede.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar! Ja, de botaniske blander inn svært godt overalt.

      Slett
  13. Utrolig flott hage du har. Mangfold av mye forskjellig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre :) Innholdsrik og mangfoldig er nok ord som passer om hagen min.

      Slett