onsdag 11. september 2024

Noen dagliljer - Hemerocallis



Dagliljer er lettstelte og hardføre stauder, som også bidrar med flott bladverk i bedene når de ikke blomstrer. Bladverk er det eneste denne sorten har bidratt med i flere år, inntil den endelig blomstrer nå. Kremhvit og lekker er Hemerocallis 'Arctic Snow'.

 


Den står selvfølgelig i det hvite bedet. Her har den fått et av sommerens utallige regnskyll.



Hemerocallis 'Jayne Mahan' er alt annet en hvit. En meget spesiell og blomsterrik sort med bølgete kanter, gulgrønt svelg og en dyp mørk rødfiolett farge. Den har blitt så svær at jeg nok må dele den til våren. Kanskje noe for plantebyttemøtet i hagelaget?


En annen spesiell dagliljesort er Hemerocallis 'Destined to See'. Den synes godt i bedet!



'Sammy Russell' er en god og velkjent sort. Den har jeg delt flere ganger, og har flere steder i hagen.



Noen dagliljesorter blomstrer tidlig på sommeren, andre sent. Hemerocallis 'Eleonore' blomstrer over en lang periode, og holder på fortsatt. Her er den avbildet i slutten av juli...



... og her er den nå i september. En sort jeg absolutt anbefaler.
Så det var noen av hagens dagliljer.


Deler hos

My Corner of the World

Wordless Wednesday

Garden Bloggers' Bloomday September 2024

20 kommentarer:

  1. Du har mange flotte dagliljer! Jeg har gått litt "lei" av de selv om jeg synes de er veldig fine. De hvite liker jeg spesielt godt. Jeg har spadd opp en tue av 'Corky' Har du den? Din 'Jayne Mahan' var veldig fin med de krøllete blomstene. Det finnes utrolig mange flotte dagliljer.

    SvarSlett
  2. Jeg har et nettbrett som logger meg ut, så jeg sto som anonym uten at jeg så det.

    SvarSlett
    Svar
    1. Å, var det deg :) Har nok ikke 'Corky'. Kan ordne en bit av 'Jayne M.' Er ikke gått lei av disse, som trives ganske godt også under tvilsomme lysforhold. Husker faktisk at jeg ble ganske fascinert av dagliljer som barn. De befant seg i en hage eid av en gammel dame som familien til en venninne leide hos. Ja, uendelig mange sorter er det visst.

      Slett
  3. Hej Irene!
    Så vacker den ljusgula är. Jag har haft en liknande som jag fick av min dotter, men den ville inte bo hos mig. Nu har jag fått några nya igen, men vet inte vilken färg det är. Skall bli spännande att se.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Takk. Ja, jeg erfarer også at de kremhvite er "vanskeligere" enn de andre. Skjønner ikke hvorfor det er sånn. Det er veldig spennende å vente på at nye sorter skal blomstre :)
      /Irene

      Slett
  4. Jeg har ingen dagliljer i haven, men jeg har beundret dine. Det er fint, at man i kraft af forskellige sorter kan strække blomstringen over det meste af havesæsonen. "Sammy Rusell" er min favorit, jeg kan godt lide farven og blomstens smalle kronblade.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Er det mulig å ikke ha dagliljer? Tror forresten ikke de fantes i min barndoms hage.
      Synes bladverket gir en fin kontrast til alt med runde eller flikete blader. Ja, det blir en lang sesong med ulike sorter. Har flere med smale kronblader, som jeg synes er veldig fine.
      /Irene

      Slett
  5. Mange flotte dagliljer, nydeligfarge på den øverste. Jeg har en som ligner på den mørklilla, den blomstrer for første gang i år, og jeg har ingen aning om hvor den kommer fra, kanskje fra et planteloppemarked. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ja, den var verd å vente på. Det er mange sorter av de mørke også. Den jeg viser har ekstra store blomster. God helg!
      /Irene

      Slett
  6. Hei Villrose! Så fine liljer du har. Mine dagliljer tilhører forsommeren. Det må jeg gjøre noe med. God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, hei, og takk! Ja, det er det fullt mulig å gjøre noe med :) God helg!
      /Irene

      Slett
  7. Tengo cuatro iguales que los tuyos, son unas flores que me encantan. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oh, eso es lindo. Es extraño que las mismas plantas prosperen tanto en el norte como en el sur. Besos.

      Slett
  8. Beautiful lilies! I did not knwo that there was a variety that bloom later in summer--they are extra nice to see

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks a lot! Yes. There are several "late bloomers" among the daylilies.
      /Irene

      Slett
  9. My daylilies are all done, so I marvelled at yours. I have many in my small garden and wish I had room for one more. If I found a white daylily at a reasonable price I would gladly somehow make more room for it. So pretty!

    SvarSlett
    Svar
    1. Here, they last for a long season. There is always room for one more, isn't it?
      /Irene

      Slett
  10. Lovely flowers captured beautifully.

    SvarSlett
  11. Love your daylily blooms. Stil so colorful and blooming i September. Mine have been done at least a month. Happy Gardening.

    SvarSlett