onsdag 14. april 2010

Mange små gleder!

Utrolig hvor blå himmel får opp humøret og energien :-) Akkurat som himmelen speiler seg i dette vakreste av alle vårbudene:

Hepatica nobilis vokser naturlig i hagen min :-)

Tittet i bloggen min fra i fjor, og blåveisen kom i skogen på samme dato. Kanskje litt tidligere i hagen i år. Bikkja og jeg var på tur i skogen for å se, og fant i år som i fjor! Så oppdaget jeg disse over her i hagen i dag.



Nå kommer flere farger enn blå krokus opp i bedene. Lurte på hvor de ble av ;-)
Lilla, hvite og lyseblå må nytes nå!

Nesten helt sikker på at jeg har sett bittesmå skudd på peonene "Sword Dance" og "Buckeye belle" :-)



De er små, men har spennende detaljer å by på til den som bøyer seg ned. Jeg måtte ned og nappe noen ugress som har det med å bli slitsomme etter hvert..

Kjempeopptur på plantegjesterommet i går: Jeg har "fått til" ridderspore fra frø!!! Jeg har prøvd kjøpefrø, fåtte frø, utesådd og innesådd før, men de har nektet å spire. Så da fulgte jeg rådet å putte frøene i litt fuktig vermiculitt i en ziplockpose og la ligge i kjøleskapet noen uker. Sådden skulle stå svalt og mørkt. Så da jeg lettet på lokket i går kveld var det fullt av spirer :-D Er nemlig helt nødt til å ha en hvit sort med sorte øyne: Benary's Pacific Giant Percival



En annen blå vårfavoritt er snøstjernene (Chiondoxa luciliae). Det blir flere for hvert år.

Fant fram en hagestol fra garasjen for å nyte en kaffekopp i ettermiddagssola. Mmmmmm. Puttet et par småpotter med påskeliljer i hver sin lyslykt for en kjapp dekorasjon:


Har vært så gira i det siste at jeg tumler alvorlig med planer om å realisere en liten drivhusdrøm. Både det finansielle og omtrent hvilken sort er i orden. Men bøygen er selve plasseringen. Har bare en plass, og det er usikkert om det går. I hvert fall lov å drømme....

15 kommentarer:

  1. Spesielt lekkert det hvite krokusbildet der! :) Spennende planer du har!

    SvarSlett
  2. Ziplockpåse? Ska verkligen försöka lägga det på minnet.. Snöstjärnan är en liten vacker klocka, den skulle jag gärna ha i trädgården :) Växthuset kan jag glömma, har simpelten inte plats :(

    SvarSlett
  3. Vigdis: Den hvite er en bitte-bitteliten botanisk. Søt, ja :-)

    SvarSlett
  4. Virkelig, virkelig ikke plass, Mia ??
    Ikke jeg heller, men..

    SvarSlett
  5. Nå har jeg kost meg lenge i bloggen din! Tusen takk for masse deilig inspirasjon!

    SvarSlett
  6. Så deilig og vårlig! Men jeg har sett krokustupper i hjemmehagen også, så det er like før her også.
    Den hvite riddersporen ligner forresten en gammel fra Dovre. (Jeg har frø, foreløpig usådde.)

    SvarSlett
  7. Nå er showet i gang! Jeg fant mine første blåveis på tur med hunden på tirsdag, og nå ser jeg at det har begynt å springe ut små hvitveis i bakken utenfor kjøkkenvinduene. Det blir et fantastisk skue når alle blomstrer, store hvite bølgende tepper med hvitveis :)

    Gratulerer med frøplanter av ridderspore! Er det ikke gøy :) Jeg prikler og prikler om dagen, har igjen 5 såbegre med dyner av spirer. Jeg lærer aldri å så lite nok! Så nå fuylles det opp på planterommet og alle vinduspostene er tatt i bruk. Så det er definitivt vår nå ja!

    SvarSlett
  8. Så flott at bloggen min kan være til inspirasjon! Hyggelige kommentarer fører til at en blir kjent med stadig nye bloggere :-)

    SvarSlett
  9. Så artig med den gamle riddersporesorten, Berit! "Må" du ikke så den da? Lekker sammen med rosene, vel.

    SvarSlett
  10. Takk for gratulasjonen, Ninni. Riddersporekomplekset mitt er endelig overvunnet, juuhuu!

    Ja, tur med hunden fører til mange fine naturopplevelser. Særlig nå når hvitveis avløser blåveis avløser liljekonvall, marianøkleblom osv...

    SvarSlett
  11. Nydelige bilder som alltid! Gratulere med sådden. Å få frem noe en har prøvd på lenge er kjempemorsomt!

    SvarSlett
  12. Veldig glad for fototipsene i innlegget 'Frøken skrekk og gru'. Nå har jeg testa, og det var gøy!

    SvarSlett
  13. Lurer sannelig på om jeg må holde "fotokurs for hagegale uten speilrefleks men med bra kompaktkamera" (Eller forspeilreflekseiere også, kanskje)...

    SvarSlett