mandag 5. april 2010

Rikt dyreliv - og årets første hageøkter!

Vi rydder, vi

Plutselig, da jeg kom inn svett og fornøyd i stad, gikk det opp for meg at jeg hadde gjennomført årets aller første hageøkt!! Ikke at det er så veldig gøy å gå krokbøyd og pelle opp kvister under epletrærne, men... Svarttrosten har jo allerede sladret om vårens ankomst. Og nå har jeg rotet rundt i hagen, trukket vårluft i lungene og er i gang :-) Beskjæring av frukttrær har vært hovedbeskeftigelsen. Inspisering av roser, og skuffing av snø over de som er uten, en annen. Luket sesongens første løvetann. Beundret løkskuddene som fosser opp overalt hvor snøen viker.

Svarttrost og bokfink i fredelig harmoni

Fuglene som liker å nippe på bakken hjelper til å fjerne alt sølet fra foringsautomatene. Nøtteliten hjalp til i flere timer i går. Sulten etter en lang, mager vinter.

Kom opp i stua etterpå, og utenfor vinduet beitet en rådyrfamilie på syrinbuskaset utenfor vinduet. To store og en liten koste seg, og ruslet rolig inn i skogen uten at husets lille Tussi-hund fikk ferten av dem.


Rødstrupen er også i rute

Litt senere fikk jeg øye på et yrende liv innved bergveggen under klatrehortensiaen. Mus! Mange mus. Ikke noe hyggelig syn. Skal en være nødt til å legge ut gift? De har enda ikke rørt krokusskuddene som de er så glad i å herje med.

Akkja. Godt var det nå å røre på seg etter mye jobbing fulgt av et par dager i go'sofaen med påskeegg og krim... (og litt lødig hagelitteratur).


Fåkke jeg være med i dag, lizzm?

10 kommentarer:

  1. Det var litt av et dyreliv, og gode bilder! Likte ikke akkurat musene, men tålte godt å høre om både fugler og rådyr :-) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
  2. alltid like herlig å få se og høre om hagegjestene dine :)
    Her har jeg fått min egen ryddemafia. Det er grønnsisiken, som kommer sånn 50stk om gangen og forsøker å få litt orden. Går sakte lell, mye å ordne opp i, selv om jeg har tatt ned fuglemateren over der det meste av sølet er...

    SvarSlett
  3. Ja, det er bra vi har noen som hjelper til å rydde opp :-) Men musene, de klarer jeg meg best uten..

    SvarSlett
  4. Vilket läckert foto, du nämner påskekrim, vet det var Ms Marple men du har da jammen hatt Mr Poirot på besök! Din fågel likner faktiskt, med mustaschen.
    Det låter som riktig poesi din beskrivelse av hageökten, vad gör ett par mus då :)

    SvarSlett
  5. Hahaha, Mia, har ikke tenkt på at Nøtteskrika ligner på Poirot! Men litt av en type er den. Og nå skal jeg kikke på årets siste påskekrim på TV, nemlig Poirot!

    SvarSlett
  6. Herlig å være i gang ute! Og riktig fin og sveisen ryddehjelp, med og uten mustasjer.

    SvarSlett
  7. Han lignet virkelig Poirot Nøtteskriken din :D
    Det er jo rene dyrehaven hos deg, så mye besøk som du har utenfor stuevinduene. Det må være koselig å se :) Håper rådyrene holder fingrene fra matfatet fremover og musene ikke gjør skade. Du kan jo låne en katt noen dager?

    SvarSlett
  8. Pus kan få gratis kost & losji her for en periode :-)

    (Hunden vår er egentlig en rottehund - dvergschnauscher. Dessverre har ikke Tussi skjønt det...)

    SvarSlett
  9. Fryder meg som alltid over fuglebildene dine! ***

    SvarSlett
  10. Flotte fuglebilder, spesielt det nederste :))
    Det er deilig å kunne ta i et tak utendørs igjen nå etter denne lange vinteren, kos deg med det yrende fuglelivet og ikke glem å nyte litt av alt som spirer og gror

    SvarSlett