torsdag 9. september 2010

Glade Frans og andre frodigheter

Fager høstsol smiler... (lett omskrevet verselinje)

Vært på Forumtreff i Trondheim, og blitt kraftig inspirert. Mye latter og trivelige folk. Mye fint å se som gir et puff til å få hagen på stell før sesongen er over. Altfor mye som blomstrer her til at innelivet frister riktig ennå. Den gule sola over er Rudbeckia fuligda var. sullivantii 'Goldsturm'.


En glad Frans strekker Hals...

Noen har kanskje fått med seg alle mine tabber når det gjelder min første daglilje Frans Hals. Hovedtua foran huset er blitt et prakteksemplar med mange blomsterstengler. Selv den biten jeg brakk av for et par år siden, og stappet i et bed nede har slått rot og blomster :-) Han stikker hodet fram i den nye rosebuen på varme farger-siden.


Revebjelle og rosenknopp

Kutter man av de avblomstrede spirene, kommer gjerne revebjellene med nye blomster. De har virkelig slått til over hele hagen etter at jeg strødde frø av forskjellige sorter rundt omkring. Kjekt med ting som trives og er problemfrie...

Avslutter med en "dødslekker" høstfloks av årets investeringer ;-)


Phlox paniculata 'Sherbet Cocktail'

4 kommentarer:

  1. Nydeleg phlox! Den må eg notere meg:-)

    SvarSlett
  2. Den høstfloksen der har jeg kjøpt i år også! Den er så vakker synes jeg :) Frans Hals er også en fin daglilje, den blomstrer trofast hvert år. Nydelige bilder!

    SvarSlett
  3. Ja, dere, egentlig hadde jeg ikke tenkt å "begynne" med høstfloks. Enkelte sorter har fått meg til å snu :-)

    (Når det gjelder dagliljer er jeg forlengst fortapt...)

    SvarSlett
  4. Kjekt med planter som ikke krever så mye dill og dall, men er vakre og blomstrer helt på egenhånd. Har bare hatt Frans Hals i to år og må si jeg er forbauset over hvor lenge den har blomstret i år.
    Vi var visst mange som lot oss friste av den floksen.

    SvarSlett