søndag 7. oktober 2012

Kling no klokka...

Neida, ikke jul riktig enda, heldigvis! Julerosen blomstrer likevel. Noe den har holdt på med siden slutten av juni. Så da får jeg tilgi at den surrer med årstidene. Den må gjerne fortsette til jul, men det spørs vel?

I dag har jeg fortsatt i frisk høstluft med å legge løk. Bestilte litt herfra og derfra, og kjøpte noen på salg. Begynner å bli tomt i posene nå. Tror ikke jeg orker å gi meg i kast med løklista nå heller. Har forresten enda en bestilling (eller var det to??) som jeg venter på.

Nå må jeg ut i drivhuset og rydde opp i tomatjungelen. Mye artig å plukke der inne nå!

Prøver tomater i alle tenkelige farger, fasonger og størrelser. Mest økologiske "verdensarv"-sorter. Byttet frø før såsesongen med hun som har denne fine tomatbloggen: Lille tomat

Slenger med en regndråperose til slutt:



16 kommentarer:

  1. Tenk, en julerose som blomstrer hele sommeren! Tomatene dine ser rikktig spennende ut, håper de også smaker godt.
    Og regndråperosen din... nydelig sart rosafarge.
    Er det en Redoute?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må være en Redoute. Trofast gjenblomstrer!

      Mange av tomatene smaker godt - skikkelig tomatsmak. Og så gjør de seg i salatbollen :-)

      Slett
  2. Juleroser er så flotte, så de synes jeg du skal bukke og takke for selv om de har tatt feil av årstiden. Det der må nesten være halloween tomater. Jeg er ingen halloween elsker, men variasjon i form, farger og mønster minnet litt om gresskar.

    Mvh
    Brita

    SvarSlett
    Svar
    1. Både bukker og takker, jeg :-)
      Hi-hi, halloween-tomater har jeg aldri sett før! Ingen tvil om at den digre, gule ligner sterkt...

      Slett
  3. Utrolig blomstring på den julerosen din. Det må være ny rekord! Jeg har plantet 10 stk. juleroser i dag, og håper at de tåler det så sent på året. skal dekke de med granbar bare det fryser til skikkelig. Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her har du julerosen som jeg snakket om.

      Lykke til med nyplantingene dine!

      Slett
  4. Julerosene må gjerne blomstre året rundt, men de gjør ikke det i hagen her altså. Disse tomatene så fristende ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Redd de gir seg når frost og snø sniker seg innpå!

      Slett
  5. Veldig flotte juleroser! De er jo bare så utrolig fine.
    Artige tomater. Smakte de godt?
    Ha en fortsatt fin søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!
      Den stripete heter 'Green Pineapple' og er kjempegod! Den gule er 'Azoychka' fra Russland. Mild og fyldig på smak. Holdt til både tomatsalat og et par smørbrød...

      Slett
  6. Her var det mye å misunne! Deilige tomater, drivhus og blåeste blå Ridderspore. Alt det har jeg også lyst på. Dvs knall blå Ridderspore har jeg egentlig, men de trives ikke så godt her hos meg...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :-) Riddersporene trives så godt at de stadig må deles (står lunt, veldrenert og i halvskygge). Andre lekkerbiskener strever jeg forgjeves med å få til: Purpursolhatt, Helenium etc. etc.

      Slett
  7. Nydelig forvirra julerose! Å for noen hyggelige overraskelser i drivhuset! Her har sviblene som jeg plantet i hagen etter jul nettopp avblomstret....:).

    SvarSlett
    Svar
    1. Overraskelser liker vi :-)
      Resirkulering av juleløk er smart!

      Slett
  8. Julerosa var fin den....den hadde nok lyst å vise stasen sin før snøven kom dalandes.
    Tomatane dine såg herlige ut..og du hadde mange spesielle sortar.
    Regndråpe rosa di var nydelig!!
    Ha flotte løk plante dagar!!

    SvarSlett
  9. Du har nok rett! Å satse på blomstring her i tidsrommet desember - februar er ikke noe sjakktrekk. Julerosa mi er en smarting!

    SvarSlett