fredag 13. mars 2015

Hvit X-faktor: En liljebukett i hagen står...


Dyrker du liljer, har du snart hagen full av duftende buketter på rot :) Etterhvert blir det nok til å ta inn i vaser også!  Hvite liljer er jo klassisk. Så rent og lekkert... Det lille ekstra med denne sorten er en tynn sort linje langs yttersiden av kronbladene. I tillegg til de mørke fregnene får det hvitfargen til å lyse ekstra. Sorten heter ikke overraskende 'Eyeliner', og er en asiatisk lilje. Asiatliljene er de mest herdige, og kan dyrkes over størstedelen av landet.

Mange flere hvite X-faktor kandidater finner du her, hos Moseplassens uhøytidelige blomstervariant.


Deler også på Floral Friday Fotos
Og deltar på Bloggparty hos Håkan i Malevik!

40 kommentarer:

  1. Nydelig lilje! Jeg hadde noen hvite linjer tidligere, men de forsvant. Jeg tror kanskje de ble kvalt av ugress... Det lønner seg nok å holde vokseplassen ryddig! Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :)
      Hm. Synes liljene er flinke til å komme opp, uansett hvor tett jeg planter!

      Slett
  2. Hei Villrose

    Ja, "eyeliner" er lækker - at den også er robust er jo et ekstra plus - Det var min første lilje i Värmland, og den kommer trofast år efter år!
    Din ser ekstra frodig ud, større end min - imponerende klassisk!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten!
      Ja, en nydelig sort. Kanskje jeg har "liljejord"?
      Ha en flott dag!

      Slett
  3. Hej! Liljor är fina, har också en vit som jag inte vet vad den heter. Tyvärr drabbas den varje år av liljebaggar hur jag än försöker hålla koll. Lycka till i utmaningen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, etterhvert fant liljebillene også min hage...
      Jeg skviser de jeg ser, og strør ut maurmiddel. Det holder dem i sjakk!

      Slett
  4. Åh, det var en nydelig lilje. Så vakker i hvitt. Lykke til!

    SvarSlett
  5. Ja, den er bare nydelig! Hvite liljer er noe for seg selv :)

    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, de lyser opp hagen og dagen :)

      Slett
  6. Denne var nydelig! Og skrives øyeblikkelig opp på ønskelista.
    Lykke til :-)

    SvarSlett
  7. Ja! Jeg vil ha mange liljer i hagen :-)) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jammen må¨du det :)
      God helg til deg!

      Slett
  8. Liljor är underbara! Ha en skön helg.

    SvarSlett
  9. Jag gillar liljor skarpt! Lycka till! Mvh Jonbel

    SvarSlett
  10. Nydelig lilje! Ha en fin dag og lykke til!

    SvarSlett
  11. Heisann!

    Til lykke med deltakelsen i konkurransen med et vidunderlig bidrag!
    Ha riktig go´hælj ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hjertelig takk!
      Og ha en strålende helg :)

      Slett
  12. Nydelig lilje.!! Sist høst hadde jeg mest lyst til å grave opp alt av liljer pga liljebiller, men så fikk jeg et godt råd av en hagevenninne... og nå blir det flere liljer.
    God helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvilket råd er det, da? Jeg skviser de jeg finner om våren, og strør ut maurkverk og/eller kiselgur...
      Ha en flott helg!

      Slett
  13. Hvor er den lilje smuk - held og lykke.

    SvarSlett
  14. Vacker, vacker! Liljor är jättefina, tyvärr tycker liljebaggarna det också...
    Lycka till i tävlingen!
    Kram Kristina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Liljebillene har kommet, men jeg holder dem i sjakk foreløbig.
      Klem

      Slett
  15. This is such a love. Very beautiful.

    SvarSlett
  16. This is such a love. Very beautiful.

    SvarSlett
  17. Jag älskar liljor , och dessa är vackra

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja , vi deler den fascinasjonen...

      Slett
  18. For et vanvittig søtt liljenavn! Det er stilig når navnene nærmest matcher planten i skjønnhet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant? En fullkommen skapning :)

      Slett
  19. Hvite liljer er vakre,
    Lykke til :)
    Mormor

    SvarSlett
    Svar
    1. V kan vel være enige om det :)
      Tusen takk!

      Slett
  20. Great shot of these beautiful lilies.
    Thanks for taking part in Floral Friday Fotos, I appreciate your contributions!

    SvarSlett
  21. Wonderful picture!
    I've deleted all my lilies, because they are poison for cats (and my cat has kidneys problems) - sigh!

    SvarSlett