lørdag 14. mars 2015

X-faktor: Oransje villstyring perfekt om vinteren!


I frost og snø venter vi vel ikke å finne sånne lysende fargeklatter i hagen.
Stor var min overraskelse da jeg snublet over disse vakre lyktene en kald og guffen vinterdag.


I den rosa X-faktorposten fortalte jeg om det mislykkede Epletrebedet. Men endelig, endelig skjønte jeg at også de japanske lyktene (Physalis alkengi) har sin misjon her. Finnes det en bedre tid for et skikkelig fargekick i hagen?


 Japansk lykt var den første stauden jeg forsøkte å så fra frø. Ganske mislykket det også, forresten. Bare én ynkelig spire! Hvorfor denne ble plantet i epletrebedet, som jeg hadde planlagt så nøye, har jeg glemt. Sikkert fordi "det ikke var plass noen andre steder". Den ynkelige spirens etterkommere har siden forsøkt å kuppe hele bedet, og nekter å forlate det!

Nå har de vist meg hvorfor...

Se flere røde og oransje X-faktorkandidater  hos Moseplassen!

48 kommentarer:

  1. Så vakker den er med snø på! Ikke dårlig å ha sånne fargebomber i hagen midt på vinteren! Jeg har lest om hvor ville og invasive de er, så den kommer nok aldri inn i min hage ;))

    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Om du likevel skulle bli fristet, er det nok lurt å ha dem for seg selv på et område de ikke kan rømme ut av...

      Slett
  2. se bilder fra store !!!
    her ligger i nord Tyskland ingen snø, og e er også frostfritt !!! en vakker helg ønsker angie

    SvarSlett
    Svar
    1. Frosten henger nok i om natten en stund framover, men det hjelper godt om dagen :)

      Slett
  3. Wonderful macro frost, excellent catches! Beautiful photos!

    SvarSlett
  4. Riktigt fina bilder på en härlig växt.

    Lycka till
    Trevlig Helg

    SvarSlett
  5. Riktigt fina bilder på en härlig växt.

    Lycka till
    Trevlig Helg

    SvarSlett
  6. Det är en fin och härlig fröställning av den japanska lyktan de brukar jag ha inne till hösten och halloween. Vackra bilder,
    Ha en fin och skön helg och lycka till
    Kram Meta

    SvarSlett
    Svar
    1. De er dekorative, det skal de ha! Men mine vokser på et sted de egentlig ikke trives (i skyggen), så de legger seg utover, og får sine lykter svært sent i sesongen...
      Ha en flott helg :)

      Slett
  7. Den er fin der i sneen, men den kommer heller ikke ind i min have :)
    Lykke til

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he. Jeg visste ikke hva jeg gjorde...
      Takk!

      Slett
  8. Hvor ser den - også - godt ud med sne på.

    Held og lykke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo morsomme planter, men skumle...
      Takk :)

      Slett
  9. En utrolig herdig plante det der, og så flott farve!
    Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Utholdende kan man trygt si! Ja, fargen er flott.
      Takk :)

      Slett
  10. De er veldig fine, en plass med gress rundt... ;) Villstyrige som de er.
    Ha en fortsatt finfin helg Villrose :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skulle man ha tenkt på... For sent nå!
      Takk det samme, Anne :)

      Slett
  11. Så flott bilde av den japanske lykten! Jeg hadde en gang denne, men den ville ikke være hos meg. Jeg kan ikke ha behandlet den videre pent. Ha en fin kveld og lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Hva har du gjort riktig? Jeg behandler dem så ille jeg kan (*rødme*).
      God søndag :)

      Slett
  12. Det er jo supert å ha oransje "blomster" midt på vinteren!

    SvarSlett
  13. Så artig det var at det dukket opp en japansk lykt, og så midt i vinterbildet. Lykke til og god helg til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Morsom overraskelse :)
      Takk!
      God søndag!

      Slett
  14. Dette var nydelig orangefarge, brent orange med melisdryss av frost. Lekkert! Orange som jeg liker det. Inspirerende.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den brente oransjefargen jeg er svak for også!
      Så hyggelig å høre :)

      Slett
  15. These photos are wonderful !

    SvarSlett
  16. Vackra vinterbilder med frosten på den japanska lyktan. Lycka till, mvh Jonbel

    SvarSlett
  17. Man bliver sommetider overrasket over hvad man kan finde ude i haven uden for normal blomstringstid, din japanske lygte er virkelig smuk, held og lykke med den :-), kh Margit

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, man leter jo etter noe spennende i hagen også vinterstid :)
      Tusen takk!

      Slett
  18. En vacker orange lykta som lyser i snön. Lycka till!

    SvarSlett
  19. de är fina med frost på. Den andra bilden blev min favorit :)

    SvarSlett
  20. Den lilla lyktan är så söt, och lyser
    upp i snön. Fina bilder.
    Kramar/AM

    SvarSlett
  21. Så nydeleg.
    Ekstra flott å ha slike fargeklatter når sesongen går mot slutten.

    Lukke til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Ja, de lyste lang vei der i snøen...

      Slett
  22. Så nydeleg.
    Ekstra flott å ha slike fargeklatter når sesongen går mot slutten.

    Lukke til.

    SvarSlett
  23. A beautiful scene and great creation of nature.

    SvarSlett
  24. Kjempefint bilde! Masse lykke til!

    SvarSlett
  25. Flotte bilder :-) Kjekt med planter som gleder også i den kalde årstiden. Lykke til!

    SvarSlett
  26. Vacker kontrast i den vita snön. Lycka till i x-factor!

    SvarSlett