søndag 28. juli 2019

Keiserkåpesommerfugl (Argynnis paphia) og blomster med besøk

Keiserkåpesommerfugl (Argynnis paphia)

Ikke bare vepsene som har begynt å bli nærgående på frokostbordet. I går fikk jeg besøk av denne store, flotte sommerfuglen på terrassen.

 Keiserkåpesommerfugl (Argynnis paphia) med sammenslåtte vinger

Den tilhører gruppen perlemorvinger, som forekommer i Nord- Europa. I Norge er den å se østafjells og langs kysten til Vest-Agder.


 Inni en asiatisk lilje finner blomsterfluen (Syrphidae) godsaker

Blomsterfluene er også veldig ivrige for tiden, og sniker seg med på de fleste blomsterbilder 😊

 Rosa 'Kir Royal' (Meilland 1995)

For eksempel av ei rose. 'Kir Royal' er ellers en av de beste storblomstrende og remonterende klatrerosene. Fryser knapt nok ned om vinteren.

Lilium regale var. alba

Her snuser blomsterfluen på en hvit kongelilje. Duften ligger tung over hagen.

Deler hos
Saturday's Critters

18 kommentarer:

  1. Så flott besøk du har hatt da! Sommerfugler er så vakre. Nydelig klatrerose også. Den så litt melert ut og den kunne jeg godt hatt her :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er alltid stas med sommerfugler, særlig med litt uvanlige :)
      'Kir Royal' har mørke spetter i blomsten,ja. En super sort som kan fungere hos deg. Også den lignende, og noe nyere 'Camelot' anbefales!

      Slett
  2. Kir Royal får jeg legge på minnet. Jeg har også merket masser av blomsterfluer i sommer.
    Fortsatt god sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er bra! Og 'Camelot' som jeg anbefalte til Marit over her.
      Takk, takk :)

      Slett
  3. Hei.
    Masse insekter og sommerfugler her også. Vi skal være glade for at de er her.
    Duften av lilium regale har ligget her også i flere dager. Nydelig duft.
    God uke til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, det flagrer og flyr overalt. Et sunnhetstegn.
      Den duften er i særklasse.
      Tusen takk, og det samme til deg!
      /Irene

      Slett
  4. That little butterfly is a beauty.

    SvarSlett
  5. Det var en flott sommerfugl, den har jeg aldri sett før. Den hvite liljen var lekker. Veps er et insekt jeg ikke kan like, men foreløpig har jeg ikke sett noen og godt er det.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Jeg har heller ikke sett den før. Ikke sant? Vepsen dukker "trofast" opp på disse tider.

      Ha det godt!

      Slett
  6. Hej Irene!
    I år är det många fjärilar som fladdrar omkring i trädgården. Silverstreckad pärlemorfjäril är inte helt vanlig här, men har sett några på besök. Mest kålfjärilar men en och annan påfågelsöga. Fina bilder.
    Humlorna är helt vilda i bolltisteln och stockrosorna.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Ja, det er trivelig med flagrende selskap i hagen. Jeg kan ikke huske å ha sett den før. De du nevner pluss nesle- og sitronsommerfugl er vanlige å se. Tusen takk!
      Det er bra å ha humlevennlige planter :)
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  7. Nydelig sommerfugl, som jeg aldri har sett før, men kanskje ikke så rart når du skriver at den bare går vestover til Vest Agder. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Kan vel være en sammenheng der, ja. Men jeg kan heller ikke huske å ha sett den før. God helg!
      /Irene

      Slett
  8. Hello, beautiful butterfly and lovely flowers. I almost missed the tiny flies, they must be happy insects. Thank you for linking up and sharing your post. Happy Saturday, enjoy your weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Thanks! Yes, they seemto be happy :) Have a nice Sunday.

      Slett
  9. This beautiful butterfly is alive in Finland too in this month.

    SvarSlett