onsdag 27. juli 2022

Solhatter, endelig?

 


Jeg har hatt solhatt-kompleks i mange år, etter at min flotte purpursolhatt 'Magnus' ble fortrengt av noen breiale planter. Har forsøkt utallige ganger på ulike steder, men det samme skjer hver gang. Neste år, intet spor etter solhatt. Men, se her, da! De to hvite Echinacea purpurea som jeg plantet i fjor kommer fint opp igjen.




Fikk jo ryddet meg et nytt bed i fjor, da jeg stammet opp den store koreagranen. Der er det ganske tørt, og sol! Og ingen innpåslitne naboer.



En annen solhatt jeg liker godt, er praktsolhatt, Rudbeckia hirta 'Cherry Brandy'. Egentlig en sommerblomst, men disse ble altså sådd og plantet på dette stedet i fjor. Som andre også erfarer, virker det som de vil være stauder. Ikke meg imot.

I tillegg har jeg plantet ut småplanter av  Echinacea purpurea 'Green Twister', som jeg sådde i vinter. Spent på om de klarer seg. Nå er jeg jo riktig ovenpå, og satser på det 😁



Må jo ta med noen roser også. Fortsatt en del av dem som blomstrer, selv om de store engangsblomstrende er på hell. Klatrerosen  'Purple Splash' fra den amerikanske foredleren Tom Carruth, er ny av året. Som alle åpne roser, tiltrekker den seg insekter.



Her er bunndekkeren 'Purple Haze' i full skrud.


Noen kommer og noen går. Det gjelder å være flittig med saksen hver dag, for at rosene skal komme til sin rett. Her er det Harkness-rosen 'Amber Queen' som lyser opp.



Ved siden av denne rosen, blomstrer en spektakulær daglilje (Hemerocallis 'Bali Watercolor') av spider-typen.



I bedet som for litt siden var dominert av roser og liljer, er det nå høstfloksen (Phlox paniculata) som regjerer.


Avslutter med kveldsstemning under det største epletreet. Rosen 'Lykkefund' henger ned mot martagonliljer (Lilium martagon). Her ved hekken har jeg gravd og gravd i det siste, for å få opp en klematis som var blitt altfor dominerende.
 
 
Deler hos

24 kommentarer:

  1. Bare smukke billeder du viser! Tillykke med du endelig fandt det helt rigtige voksested for solhat! Det er så dejligt når noget lykkes efter flere forsøg.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Så hyggelig å høre :) Ja, jeg håper jo det. Attraktive planter, som jeg så gjerne vil ha. Innser jo, at ikke alt vil trives hos meg, men noen gir jeg aldri opp å prøve.
      /Irene

      Slett
  2. Vackert!! Och roligt att dina solhattar klarade sig. Jag har ett par vita sorter här också och de är de bästa och trognaste. Rudbeckia hirta är egentligen perenn men jag tror det är våra blöta vintrar som den ogillar. Så när det är lite torrare verkar de klara sig bra. Men vintern 20-21 försvann alla mina sorter... Får så nya helt enkelt :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker :D Ja, det var veldig godt å se at de kom opp igjen, og fint å høre at de hvite klarer seg best. Har nemlig bestemt at det skal være mest hvitt og blått i det bedet. Tidligere har aldri Rudbeckia hirta kommet tilbake her, men med mildere vintre de siste årene, vil den være staude. Fint for den at det aldri blir stående fukt i det bedet. Ja, heldigvis er det lett å så nye om det skulle gå dårlig :)
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  3. Gratulerer med solhattene! Når det gjelder de er det egentlig to ting som teller. Masse sol og god drenering. 'Cherry Brandy' har jeg også sådd i år. Det er hyggelig at de oppfører seg som stauder ja :)
    Nydelig spider daglilje også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Da skulle jo forutsetningene være til stede her. Passe på å ikke plante noen naboer som skygger for dem. Fargen på dem er bare herlig, og de kan være en erstatning for Helenium, som absolutt ikke vil trives her.
      Synes spider-sortene er ekstra spennende! Godt å ha dagliljer og liljer når roseblomstringen avtar.

      Slett
    2. Hm, helenium skal omtrent ha de samme vekstforholdene som solhatt. Ha, det er de! Det er helt sant. Jeg har klippet av mange visne roser, og nå skyter de for fullt igjen. Det blir nok et roseflor til på høsten :)

      Slett
    3. Ja, jeg har tenkt over det. Men nå har jeg prioritert solhattene på det området, og må ikke gå i min egen felle med å plante sånn at de blir utkonkurrert igjen ;) Ja, det er bra å ha noen remonterende også! Men samme flor som midt på sommeren når alle de historiske + ramblerne blomstrer for fullt, blir det aldri.

      Slett
  4. Hej Irene!
    Jag har två solhattar som växer fint och har knoppar. Har sått dem själv, tröttnade på att köpa växter som jag visste skulle försvinna efter ett tag. Både Sahara och Cherry Brandy har jag hos mig. Har övervintrat dem och sått nya i år.
    Flox har jag många varianter av, i år trivs de riktigt fint, och doftar ljuvligt. Din daglilja är fantastisk. har inte sett den färgkombinationen förut. Fina rosor fortfarande,
    Ha det så gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Så fint at de du sådde vokser og trives. Ja, man blir lei av å kjøpe i dyre dommer om igjen og om igjen.
      Begge Rudbeckia-sortene er flotte! Sådde ikke i år, men sannelig kom de opp likevel :)
      Jeg blir mer og mer glad i floks. Både lave og høye. Det er nok favorittdagliljen min. Gleder meg til den nærmest eksotiske blomsten hver sommer :) Takk! Ja, noen roser holder jo på til frosten tar dem.
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  5. A fabulous variety of flowers! It's so nice to see during my winter.

    Thanks for sharing your link at My Corner of the World this week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! It's hard to imagine winter just now! Warm here today.
      Thanks for hosting!

      Slett
  6. Så flotte Solhatt du har i hagen din. Mange vakre roser som fortsatt blomster.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, noen roser henger jo med utover, selv om hovedfloret er over. Jeg har flest engangsblomstrende.
      Ha en flott dag!

      Slett
  7. Svar
    1. Ikke sant? Jeg er helt fascinert av den :)

      Slett
  8. You've been busy in your beautiful garden. That purple spider daylily is gorgeous.

    SvarSlett
    Svar
    1. I sure have! Thanks a lot. I love it!

      Slett
  9. Så kul att dina solhattar klarar sig nu när du kommit på hur de vill ha det. Jag har också sått 'Green Twister' och väntar på att se om de vill blomma i år eller om det blir först nästa. Brukar så lite olika sorter varje år eftersom det inte är självklart att de gamla klarar vintern.
    Den blå höstfloxen gör sig väldigt bra mot de variegerade bladen och sista bilden är ren trädgårdsromantik. Fint!

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
  10. Ja, jeg er kjempefornøyd :) Veldig spennende med 'Green Twister'! Krysser fingrene for oss begge. /Irene

    SvarSlett
  11. Åh, du er heldig som har fått til solhatten, jeg har nå offisielt gitt opp, og de er jo så fine. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
  12. Du må bruge meget tid på dine roser, for så smukke roser får man kun, hvis man giver dem omhyggelig pleje.
    Floks er en dejlig staude. Er planten med de brogede blade også en floks?

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  13. Tus flores se ven preciosas, me gusta mucho. Un beso.

    SvarSlett