torsdag 4. august 2022

Gjenblomstring og en eksotisk redningsaksjon

 

Når vi runder august er det tid for plantene som remonterer, eller gjenblomstrer. Ekstra glad for å se igjen Clematis 'Multi Pink', som jeg plantet i fjor. Den blomstret i juni, og blomstrer nå!


En av de få stilkrosene, nemlig 'Blauwe Stad Roos' har en lang blomstringssesong. Den har klart seg ekstra lenge i hagen min til stilkrose å være, nemlig i 14 år!


En kjempesøt og utypisk engelsk rose, er 'Kew Gardens' fra David Austin.


Enkelte engangsblomstrende roser har også en lang sesong, da den "gjemmer på" noen knopper som kommer senere enn hovedfloret. Centifolia-rosen 'Tour de Malakoff' blir jeg aldri lei av å beundre. Den har så spennende fargeskiftninger.

Som de fleste hageeiere vet, er det mye som skal gjøres på våren og forsommeren.Jeg skulle for eksempel tømme en terrakottapotte som hadde sprukket i to for jord. Men den halve potta ble bare stående bortgjemt på plattingen. Da turen endelig var kommet til den, ut i juli, fikk jeg se spirer stikke opp av jorda. Da skjønte jeg at det var knoller å berge, og jordklumpen ble flyttet til en ledig hel potte.


I dag takker denne skjønnheten meg for en ny sjanse. Det er utvilsomt en Calla, av ukjent sort.

 

Deler hos
My Corner of the World
TrädgårdsFägring

 


15 kommentarer:

  1. Ja, det er flott når blomster remonterer. Jeg kjøpte 'Multi Pink' i fjor fra Hesleberg, men trodde den hadde dødd. Så nå nettopp bestilte jeg en ny derfra. Bare noen dager etter ser jeg at den jeg trodde var død kom med noen få blomster. Så nå har jeg to :)
    Ikke den verste blomst å ha to av :)
    'Kew Gardens' er vel så utypisk Austin som det går an, men den er veldig søt. Utrolig redningsaksjon! Nydelig farge på den. Calla lykkes jeg aldri med, men kanskje de bør glemmes bort ja :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bonus! He-he, ja da har du to 😉 Calla står bare å tørker i potten sin om vinteren. I drivhuset eller kjelleren. Litt vann om våren, så er de i gang.

      Slett
  2. Hej Irene!
    Så fint med dina rosor, jag hoppas att få se några blommor på mina framöver. Men tror det bara är Louise Bugnét som brukar blomma om. Vi hade ett riktigt åskoväder igår kväll. Skönt att det inte höll i så länge.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Takk :) Ja, det er fint at det kommer noen roser nå og utover høsten også. Her har det nesten ikke vært tordenvær i sommer. Meldt mange ganger, men vi har ungått de verste bygene.
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  3. Vilken vacker kanna! Jag tycker de är svåra att lyckas med. Roligt att se bilden av Multi Pink - den var vacker. Annars är oftast plantskolebildernas exemplar så mycket mer fyllda. Din bild var mer diskret elegant.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
  4. Den kalla er ualmindelig smuk. I må takke hinanden.
    'Blauwe Stad Roos' ser så fin og yndig ud. Hvis den også dufter, er den helt perfekt. Jeg har aldrig tidligere hørt om den, men hvor findes der dog også mange forskellige roser.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi gjør det :D
      'Blauwe Stad' ble lansert av Interplant, Nederland i 2007, og bør være mulig å få tak i. Den har spennende fargeskiftninger, sterk duft, og overlever altså her. Anbefales virkelig!
      /Irene

      Slett
  5. Den där callan var otroligt vacker, helt i min stil. Har börjat tröttna på rosor (Kan man göra det?) på grund av dess taggar. När jag t.ex. kör runt min folly med 4 klängrosor så är det alltid nån som har grenar som hänger ut så att jag fastnar. Har fortfarande efter 2 veckor djupa sår på vänsterbenet... fadt dom är ju vackra förstås!! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den var en trivelig og vakker overraskelse. Nei, man kan da ikke bli lei av roser bare på grunn av tornene? (Jeg ser konstant ut som om jeg har sloss med en katt). Det sagt, så går det jo an å satse på tornefrie sorter. For eksempel 'Louise Bugnet', 'Lykkefund', 'Duchesse de Montebello', 'Madame Plantier' og mange flere vakringer.

      Slett
  6. Så nydelige blomster! I år har det regnet så mye her i Bergen at mye har råtnet og mye er oppspist av brunsnegler. Ikke det beste året i hagen. Men noe er det heldigvis å glede seg over. Nå blomstrer blomkarsen fint og dekker hele uthusveggen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Jeg har vondt av dere på Vestlandet, som har fått ødelagt en hel sommer :( Lengter jo etter den hele vinteren lang, og så kommer den aldri. Sikkert et flott syn på veggen! Jeg går ofte tur forbi et hus hvor de alltid har kasser med blomkarse langs hele innkjørselen. Lekkert!

      Slett
  7. Vilka underbara rosor du har och din klematis på första bilden är även den jättefin.Så trevligt när de dyker upp överraskningar i form av blommor din kalla är ljuvlig.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det var sommerens overraskelse :) Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  8. Son todas preciosas. Besos.

    SvarSlett
  9. Wow, det var jo en flott Calla du fikk reddet. Det er så kjekt med planter som blomstrer lenge, eller som remonterer, gleder meg til å komme hjem fra ferie og sjekke ut mine. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett