mandag 24. juli 2023

Keiserkåpe, fra død til rød og noen staselige stauder

 


Kjempeverbena (Verbena bonsarensis) er en plante som virker som en magnet på sommerfugler. Her er det den største i perlevingegruppen, nemlig selveste Keiserkåpe (Argynnis parphia) som har landet midt i godsakene.



En rar rosesesong, hvor flere av de skjøreste sortene var brune og tørre helt ned til jordoverflaten i vår. Det var bare å kutte helt ned, og vente å se. Glad jeg ikke gravde dem opp da juni gikk mot slutten. For se! 'Marietta' fra Tantau som så stein død ut, vokste plutselig opp til dette her. Fra død til rød på noen uker. Moralen er at man skal la nedfrosne roser være i fred til godt ut i juli.


Det livner til i floksbedet. Høstfloksen (Phlox paniculata) åpner blomstene, sort for sort. Rent hvite 'David' er først ute.


En ny daglilje (Hemerocallis) viser seg på nedre plan. Det er en hagevenn av meg som har krysset den frem. Har navnelappen et sted. Synes den er skikkelig flott!



Høyreiste kongslys (Verbascum cahixii album) med syrinhortensia (Hydrangea paniculata) i bakgrunnen. Kongslysene alte jeg opp fra frø, og de sprer seg langsomt fra år til år. I motsetning til de gule, ville, som sprer seg voldsomt.



Litt rotete, men gansk frodig i bedene nå. Verbena bonsarensis stikker opp mellom roser og liljer.



Litt ryddigere, og ganske yndig, er rosen 'Aspirin'. Foredlet frem av Hans Jürgen Evers i 1989, men lansert av Tantau i 1997. Det var legemiddelfirmaet Bayer som valgte den ut for å markere 100-årsjubileet for legemiddelet aspirin. Ei bra og sunn rose, uansett.



Jeg er veldig spent på hva denne knoppen blir til. Husker ikke helt hva jeg har plantet i dette bedet 😏



Deler hos

30 kommentarer:

  1. Så flott sommerfugl. Jeg har nesten ikke sett noen i hele sommer. Nydelige roser. Jeg kjøpte 'Aspirin for to år siden, og den liker jeg veldig godt. Vakker knopp!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Du som bruker å ha så mange! Her svirrer de rundt hele tiden. Ja, det er en veldig trivelig rose. Ja, hva kan skjule seg inni den? Følg med, følg med ;)

      Slett
  2. Se ve todo precioso, las rosas son encantadoras y se ven muy sanas. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tan agradable de escuchar. Gracias. Beso.

      Slett
  3. These are beautiful photos! Nice shots.
    Thanks for sharing at https://image-in-ing.blogspot.com/2023/07/tommys-exercise-routine.html

    SvarSlett
  4. Ja, det var flot at få besøg af kejserkåbe, og den klæder din Verbena så fint. Man skal åbenbart ikke give op selvom roserne ser døde ud. Jeg har selv vækster som jeg helt havde glemt, og nu begynder de at vise sig efter vi har fået en del regn. Det er jo glædeligt. Kongelys er så flotte! Jeg har kun et par vilde gule som sår sig selv i kolonihaven. Det er altid en overraskelse at se hvor de stikker op fra år til år.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er stas med flotte sommerfugler på besøk. Åpenbart ikke! Hyggelig når de glemte viser seg. Og man har unnlatt å grave ned noe nytt der... De ville gule kongslysene kommer opp i grusen og overalt.
      /Irene

      Slett
  5. Hej Irene!
    Jätteverbenan är så hög hos mig, den står i en kruka och lutar mot garageväggen. Har inte sett fjärilar hos mig på ett tag. Kungsljuset blommar här också, den har spridit sig, så den finns lite överallt i trädgården. Flox är fint, I år ser mina riktigt välmående ut. Tur att du inte grävde upp rosen, den är riktigt fin.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Kjempeverbenaen har ikke (ennå) blitt så høy som den bruker å bli. Det har vært mange sommerfugler å se her helt siden de første sitronsommerfuglene dukket opp her i den kalde våren. Og de elsker Kjempeverbena! Fint at floksen ser bra ut. Floksbed er så flotte. Ja, det var flere roser jeg trodde jeg måtte grave opp, men heldigvis lot jeg være. Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  6. En fin overraskelse når rosen går fra død til rød. Ja - vi skal huske tålmodigheden. Dine Verbascum ser meget fine ud som de rejser sig over bedet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tålmodighet er kanskje den viktigste egenskapen til en hageeier. Takk! Viktig med noen vertikale linjer i bedene :) Verbascum er perfekte til det.

      Slett
  7. Jeg har nettopp oppdaget kongslys, både hvite og gule, syns de er skikkelig fine. Jeg kjøpte to planter på planteloppemarkedet i fjor, som viste seg å være en av hver farge. De har kommet opp igjen på samme sted i år, men litt flere planter, trodde egentlig de var toårig, men da skulle de vel ikke blomstret i år igjen? Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Da gjorde du en god investering! Tror at den ville er toårig, og den foredlede er staude. God natt!
      /Irene

      Slett
  8. Hei! Roseundere er ikke å forakte. Man blir glad av sånt. (Husker du: Bedre død enn rød. Fra kald krig tida?) Kongslys skal jeg prøve, men er litt skeptisk pga spredning. Nå blomstrer sommerfuglbuskene, ikke en sommerfugl!! Det er virkelig en sorg. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Undere er ikke å forakte, nei. Husker godt den ja. Lagde en liten vri. De foredlede sprer seg lite hos meg. Anbefaler de hvite. Men i alle dager! Er alle sommerfuglene hos meg? Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  9. Så fint.
    Hagen så vakker nå...Jeg elsker rosene veldig mye også og jeg har sådd i haben også mye til bier og sommerfugler og andre bevingede skapninger så det er vakkert hvordan blomstene blir besøkt.
    Vakker sommerfugl... de er ikke lette å fotografere :-)))
    Ha det gøy i hagen. Det er kaldt og veldig vått for tiden her, jeg håper sommeren kommer tilbake snart.
    En glad hilsen til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk!
      Det er mye forskjellig som blomstrer på høysommeren. Veldig viktig at vi som har hage legger til rette for pollinerende insekter.
      Ja, sommerfugler er utfordrende å fotografere, men det er morsomt å prøve.
      Mye å pusle med i hagen, og været veksler mellom sol og styrtregn. Håper sommeren straks kommer tilbake til deg!
      /Irene

      Slett
  10. Beautiful flowers and a lovely capture of the butterfly. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a great weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much! Have a lovely weekend.
      /Irene

      Slett
  11. These photos are stunning! Well-captured shots.

    SvarSlett
  12. Mmm dagliljan var verkligen snygg. Hos mig upplever jag att rosorna fick en jätte skjuts när det började regna och är verkligen jättefina just nu. Phloxen är tacksamma och doften underbar.

    Allt det bästa! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg ble oppriktig glad av å se den. Noen av dagliljene har skikkelig "personligheter". Ja, rosene hadde behov for vann, men ikke akkurat styrtregn når de står på sitt fineste. I juli har det vært en del ekstremregn, som har slått planter rett i bakken. Har vært en enten-eller-sommer. Men floksen, den strutter og stråler :)
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett