mandag 17. juli 2023

Moderne roser i regn, og første Dahlia

 



Man må ha noen remonterende, moderne roser også, som kan avløse alle de engangsblomstrende som takker for seg nå. Circusrosene, som jeg kjøpte for et par - tre år siden, blomstrer rikelig også i år. Denne over her, heter 'Cerise Flower Circus'. Foredlet fram av Tim Hermann Kordes i 1999.



En av de absolutt beste Austinrosene, er 'The Lark Ascending'. Viser favorittene mine om igjen, og om igjen, for de er jo så fine  😁 I bakgrunnen klatrer en klematis opp i roseportalen.




'William Shakespeare 2000' fra Austin, tåler også flere framvisninger. Makan til flott rose...


Ja, det går noen kraftige regnskyll for tiden, som iherdig slår rosene ned mot bakken. Noen kraftige nye skudd er til og med brekt av! 'Crocus Rose' er noe medtatt, men blomstrer på. Duften er nydelig.



Første Dahlia i blomst, står i krukke på terrassen. Dahlia 'Night Silence' og jeg skal bli gode venner tror jeg. Kjøpte en del nye i år, selv om jeg har mange fra før.



Glad for å se denne knoppen slå ut. Austinrosen 'The Alexandra Rose' bruker å være svært tidlig ute med blomstring, men i vår måtte den klippes helt ned. Lange grener på den nå. Heldigvis!



En morsom Honka-Dahlia med navn 'Destiny's Teacher'. De åpne blomstene trekker til seg pollinerende insekter.



Ny av året er også Dahlia 'Zahra'. En elegant anemone-dahlia. Den får stå i bedet hvor jeg har mest hvitt og blått. Et typisk vårbed, hvor jeg må fylle inn med slikt som blomstrer utover nå.

Tror det hadde vært greit for roseblomstringen med noe mindre heftige regnbyger framover.


Deler hos

31 kommentarer:

  1. I love all of these! Beautiful flowers.
    Thank you so much for sharing at http://image-in-ing.blogspot.com/2023/07/a-visit-to-sarah-p-duke-garden.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much!
      Thanks for hosting. Have a lovely week!

      Slett
  2. Nydelige Austinroser og dahlia. 'The Lark Ascending' og 'Night Silence' var helt fantastiske.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Flotte farger på de to.

      Slett
  3. Hej Irene!
    Mycket vackra rosor, det är trevligt att få en längre blomning. Köpte också några nya dahlior i år, trots att jag har för många. Night Silence blev det stor efterfrågan på, så klart att jag måste ha en också. Köpte en till dottern också, som inte blev något alls, min har inga blommor ännu. Det är bara några få som blommar, men de kommer nog. Tråkigt om jag inte får se Night Silence i blom, den kostade många slantar. Då efterfrågan var stor, höjdes priset, såklart.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Takk, takk! Jeg følte meg nesten sprø, da jeg så hvor mange Dahlia jeg hadde i vår... Veldig leit om den attraktive (og dyre) Night Silence ikke vil gi blomster. Jeg venter på en lignende, som heter Senior's Hope. Ja, plutselig er det mange som blomstrer hos meg, og resten kommer etter hvert, og helt sikkert hos deg også.
      Ha det så fint!
      /Irene

      Slett
  4. Underbara rosor, Shakespeare har jag också och den är en favorit!
    KRAM-Susie

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Skjønner veldig godt at den er en favoritt.
      Klem
      /Irene

      Slett
  5. Din sommerhave lader til at være et sand rosenparadis med alle mulige forskellige former, også de kæmpestore klatrere. Her i juli oplever jeg, at mange roser trænger til at blive studset og nusset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, roseinteressen omfatter alle mulige fasonger, selv om hovedinteressen er store ramblere og historiske busker. Jeg har jo langt fra perfekte forhold for rosedyrking, men de blomstrer jo :) I vår skar jeg ganske mye ned på mange roser. Noen engangsblomstrende kan trenge en stuss nå også, ellers blir det mer "nuss".

      Slett
  6. Herlige bilder! Tusen takk for at du deler :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk :) Prøver jo å inspirere til hageglede.

      Slett
  7. Nydelig farge på den første georginen, og på den mørkrøde rosen også, må prøve å huske William Shakespear. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Du glemmer vel ikke han? God natt!
      /Irene

      Slett
  8. Du har vakre roser i hagen.
    Rosene mine blomstrer også rikelig.
    Bare dahliaene mine er forsinket, de begynner akkurat å blomstre...
    Takk for bildene dine.
    Jeg ønsker deg glade sommerdager.
    Mange hilsener fra Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :)
      Da er det sikkert fint hos deg!
      Enda finere blir det når dahliaene blomstrer.
      Takk, det samme til deg!
      /Irene

      Slett
  9. Dejlige roser du viser godt vi også har remonterende, så vi kan se dem i blomst en gang mere.
    /Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, det er godt, ellers hadde det hele vært over nå.
      /Irene

      Slett
  10. Tack för underbart härligt vackra bilder på vackra Rosor och även fina Dahlior.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk :) Så hyggelig å høre! Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  11. Underbart fina rosor, jag väntar på att min nyköpta 'The Lark ascending' ska växa till sig och blomma. 'Night Silence' är en otrolig dahlia som du kommer ha mycket glädje av.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, den får du mye glede av :) Er allerede svært begeistret for 'Night Silence'. Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  12. Helt underbara rosor! vilken zon har du? Tänkte på den gulaktiga rosen om den skulle funka hos mig. Mvh Majsan

    SvarSlett