onsdag 6. september 2023

Dahlia - dille og eksotisk fryd


Dahlia 'Seattle' opplyst av sensommersol


Merkelig. Når vi går inn i september, da kommer sommeren tilbake. Lune kvelder til og med.
Dahlia - eller georginer vi gjerne kaller dem her, har utviklet seg til å bli en dille. Var litt skeptisk til å begynne med, siden sneglene er glade i dem. Fant ut at de likegodt kan plantes i store potter på terrasse og platting, og siden har det bare blitt flere og flere. Fristelsene er (altfor) mange!
 


Dahlia 'Dahlegria Tricolore'.

 'Dahlegria Tricolore', for eksempel, passer svært godt i krukker. Den har kompakt vekst, enkle blomster og mørkt bladverk. Den tiltrekker naturligvis pollinerende insekter.



Tallerken-Dahlia 'Café au Lait Rose' til venstre. 'Tartan' bakerst, og 'Eveline' foran.

Ser man innover garasjeplattingen, er det potte på potte med Dahlia (og annet). Også store og høye Dahlia kan trives i store potter.



Halskrage-Dahlia 'Skyfall'

Med plasseringen av 'Skyfall' var jeg veldig heldig. Fargen matcher nøyaktig sommerblomsten "Million bells" (Calibrachoa), som henger i balkongkassen i bakgrunnen.



Dekorativ-Dahlia 'Caramel Antique' på friland

'Caramel Antique'  har en usøkt blekgul nyanse. Den får vokse i bakken, men har ikke blitt angrepet av snegler. Dahlia er jo kjent for å være favoritt-sneglemat. Jeg har surret koppertape nederst på stenglene for sikkerhets skyld.



Dekorativ-Dahlia 'Eveline'

'Eveline' har vært med meg i mange år. Knollen har vært delt og gitt bort i øst og vest. En favoritt.



Dahlia i bukett med Hostablader og strå

Nå er tiden for å plukke inn til ekstravagante buketter. Bare å fråtse i lekkerheter! Den store er den populære tallerken-Dahlia 'Café au Lait'.  Til høyre 'Caramel Antique', og bakerst pompon-Dahlia 'Pink Pearl'. De sistnevnte er nykommere av året jeg er svært fornøyd med,

Her i hagen har det vært Dahlia i blomst siden midten av juli. Noen sorter står først nå i knopp. Rart at så eksotiske planter kan blomstre så rikt her i nord. 

Når frosten kommer, klipper jeg ned stilkene, og oppbevarer mange potter i drivhuset, oppvarmet til litt over 0 grader. Resten av knollene tas opp, tørkes noen dager, pakkes inn i avispapir og tilbringer vinteren i en kjølig kjellerbod. Rundt 1. april setter jeg dem til fordriving i potter. Først og fremst fordi jeg vil ha litt størrelse på dem før de plantes ut. 

Ønsker alle noen fine septemberdager!


Deler hos

16 kommentarer:

  1. Hej Irene!
    Ja nu får man verkligen frossa i dahlior, det blir fina buketter. Mina stora Café au Lait dahlior har jag inte sett till. Bara en som heter Royal. Köpte flera av dem i olika färger. De är så fina.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Jeg investerte i en pakke med ulike Café au Lait i fjor. Noen er allerede i gang, mens andre står i knopp nå. Utrolig flotte! Tror favoritten der er Supreme.
      /Irene

      Slett
  2. Ja, der har du nok fått en ny dille! Dahlia er så fine ja. Det er vanskelig å ikke la seg friste av de.
    'Eveline' er virkelig nydelig ja. Været har endret seg til det bedre ja. Hvem hadde trodd det det etter en så våt sommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Muligens noe som kan tyde på det, ja :) Jeg klarer i hvert fall ikke å motstå dem.
      Nei, hvem hadde trodd det? Bare å kose seg.

      Slett
  3. Oh my!
    Absolutely wonderful dahlias. Love the colours.

    SvarSlett
  4. Hei!Ja,dahlia er en eksotisk fryd. De er absolutt en favoritt. Jeg ser at vi har flere like, men Caramel Antique har jeg ikke. Den skal jeg forsøke å få tak i neste år. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Så morsomt! Ja, Caramel Antique var ny for meg i år. Fikk tak i den hos Syverud Gaard. Utvalget der er av en annen verden.
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  5. Tak for præsentationen af georginerne. Der findes så mange forskellige, og det er svært at vælge.
    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Jeg sliter med å velge hvert år. Men det er jo et luksusproblem.
      /Irene

      Slett
  6. Dahlior är verkligen fascinerande i sin mångfald av färger och former, det är svårt att inte bli frestad när man ser någon vacker man tidigare inte stött på. Att de blommar så länge och gör sig så bra i buketter gör dem inte mindre lockande.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett