tirsdag 26. september 2023

Sensommer vs høst

 

Tid for kontraster. Skarpe høstfarger mot fortsatt friske og grønne planter. Knallrød villvin lyser opp blant Japanpieris, storkenebb- og fjellmarikåpeblader. Oktoberbergknapp (Hylotelephium spectabile) blomstrer bakerst til høyre.



'Crocus Rose' ser fortsatt ut til å tro på sommeren. Rett ved er en kjempegren av rosebusken 'Louise Bugnet' slått brutalt ned av ekstremregn og eller vind. Grenen som knakk tvert av hadde omkrets på 10 cm. Hva har egentlig skjedd med været her de siste par årene? Har aldri sett så mye nedslått og ødelagt som i år.


 Rosen 'Balder' kappes med omgivende busker i høstfarger om å lyse opp i bergbedet




I en blomsterkassse er det fortsatt et fargerikt fellesskap av tøffelblomst (Calecolaria) og Coleus. Begge sådde jeg i vår.



Den siste av purpursolhattene (Echinacea Purpurea) som jeg sådde i fjor, står i sterk kontrast mot rødmende løv.

Ja, vi vet jo hvem som vinner denne kampen, men det er mye av farger og frodighet å nyte ute i hagen fortsatt. Bortsett fra de plantene som er slått eller brekt ned av heftig vær.


Deler hos

27 kommentarer:

  1. Det er hyggelig å se at det er mange roser som blomstrer hos deg fortsatt. Sånn er det her også. Jeg nyter de minst like mye nå som ijuli. Nå er de ingen selvfølge mer, og derfor setter vi kanskje ekstra pris på de nå...? :-)
    Din Echinacea 'Green Twister ser ut til å ha tålt sommeren godt. Den kommer helt sikkert tilbake til neste sommer.

    SvarSlett
    Svar
    1. De remonterende rosene er vel egentlig de av plantene som virker mest upåvirket av den tilstundende årstid. De bare kjører på til "the bitter end". Og blir absolutt satt pris på :)
      Ja, samtlige av dem, og de hvite jeg kjøpte i fjor ser bra ut. La oss håpe det!

      Slett
  2. Hej Irene!
    Du har fina rosor, jag har en knopp på Louise Bugnét , skall bli kul att se den, knoppen såg ut som en polkagris rödvit randig. De andra rosorna har inga knoppar. Minns att Rhapsody in Blue blommade långt in i november första året jag hade den. Vi har haft några fina dagar, innan var det mycket blåsigt.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Takk :) Ja, Louise Bugnet er alltid blant de første som blomstrer og de siste som gir seg her. Vakre knopper er det også. Hos meg produserer rosene knopper helt til frosten sier stopp.
      Nå er det nesten sommertemperatur her, og fint turvær i dag.
      /Irene

      Slett
  3. Hei!
    Jeg stemmer på at seinsommeren vinner over høsten hos deg, men ganske likt her hos oss. Eller det er ikke helt riktig, her har nok høsten kommet lengre.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Da stemmer vi for det :) Temperaturen er utrolig mild for årstiden her. Liker å ha tomater og georginer ute så lenge som mulig. De er jo på sitt beste nå.
      Ha det fint!
      /Irene

      Slett
  4. Hei Villrose
    Jeg ser at det er blogspot du også bruker, så prøver meg på å få litt hjelp ...
    Jeg har skrevet et innlegg på nefertitis samlinger-bloggen for første gang på lenge. Nå ser jeg at det innlegget blir liggende som det eneste på fremsiden, man må klikke på "eldre innlegg" for å komme til, ja, eldre innlegg. Vet du hva dette skyldes, og evt hvor i innstillingene jeg får gjort noe med det?
    Jeg vil jo ha det sånn at siste innlegg blir liggende øverst og så skroller man seg nedover og bakover i tid.
    Har du peiling?

    PS: Jeg digger den solhatten din. Jeg har aldri klart å få de til, har prøvd meg på mange.

    nefertiti - Elisabeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Hmmmmmm. Når jeg går inn på bloggsamlingen http://hagegaledagbker.blogspot.com/ og hagedagboken din, vises gamle innlegg nedover. Derfra finner jeg lenke til Nefretitis samlinger i høyre marg, og der ligger også flere gamle innlegg før "eldre innlegg". Jeg er særdeles misfornøyd med blogspots seneste oppgradering, som er ekstremt u-intuitiv og umulig å sette seg inn i. Anbefaler å slå av maskinen en liten stund, og slå den på igjen, i tilfelle noe har hengt seg opp.

      Sollhatt: Du må så dem fra frø! Dette er sorten 'Green Twister', som jeg sådde (inne) i fjor vår, og som jeg er særdeles fornøyd med :) Også viktig at de har luftig plass og holdes fri for breiale naboer.

      /Irene

      Slett
  5. Jeg merket meg "Et fargerikt fellesskap". Både tekst og bilde :-)

    SvarSlett
  6. Det var en nydelig gulfarge på den Crocus Rose. Merker at høsten er på vei, men vi har fortsatt en fin temperatur, og litt sol, så da kan en ikke klage. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Crocus Rose er en av de lekreste fra Austin, synes jeg. Kremgul, og noen ganger litt rosaskjær. Det som merkes best, er at mørket kommer så fort. Ha en fin kveld!
      /Irene

      Slett
  7. I love the changing colors of the seasons. Just when I get tired of one season, it is time for a change.

    SvarSlett
    Svar
    1. In that way, we can enjoy all the seasons :)

      Slett
  8. Smukke, detaljerige billeder. Mærkeligt nok har vi ikke haft sådan et vejr i år, hvor planterne bliver smadrede af blæst og regn.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, da har dere vært heldige! I de to siste vintrene har store busker blitt trykt ned til bakken, og andre har brukket grener under ekstra tunge snøfall. Og i sommer har det vært mye brekk og nedbøying av høye planter i forbindelse med ekstremnedbør gang etter gang.

      Slett
  9. Todavía se ve bien bonito. Un beso.

    SvarSlett
  10. Det er voldsomme kræfter der er på spil i vejret, selvom dine billeder er meget fredelige og smukke. Jeg tror sommeren er ved at pakke sammen nu, og oktober bliver måske måneden hvor vi får rigeligt med regn. Her er tørt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tydelig at fordelingen av nedbør er svært urettferdig for tiden. Dere kunne fint fått minst halvparten av det som har kommet her. Har noen dramatiske bruddbilder også, men brukte ikke dem denne gangen. Mest sannsynlig blir det vått hos deg i oktober!
      /Irene

      Slett
  11. Det er smukke kontraster, du viser. Efterårsfarverne har indfundet sig, hvilket kommer tydelig frem, når man ser vildvinens røde blade. Vi er vist mange, der spørger om, hvad der sker med vejret. I Danmark har september været varmere end både juli og august.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Ja, det er fortsatt behagelig, og uvanlig mildt. Men høstfargene kommer likevel. Mange roser og stauder har tydelig vært forvirret av årets sommersesong, og oppfører seg unormalt i forhold til blomstring.
      /Irene

      Slett
  12. Dear Irene,
    Apparently your garden is also noticing climate change... like everything else in the world. That means fallen plants (we had that problem, too), but also a longer summer, at least this year. Here too, the red leaves of the wild vine are still the first real sign of autumn, but it is blooming and it (still) has summer temperatures. Let's enjoy them, maybe we can save the summer feelings for the winter!
    All the best from Austria and a happy new week
    Traude
    🍁🌾🌻🪶🍂 🪶🌻🌾🍁
    https://rostrose.blogspot.com/2023/09/ruckblick-auf-den-rostrosen-sommer-2023.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Traude,
      You are absolutely right. It might be a coincident, but during the 17 years of gardening in this spot, I never have seen as heavy rain- and snowfall as the last two years. But the long, mild autumn is enjoyable. Barbeque in the garden in October (as yesterday) is not common, I can tell.
      Have a great late summer/autumn week!
      /Irene

      Slett
  13. Thanks for sharing your link at My Corner of the World this week!

    SvarSlett