lørdag 1. juni 2024

Egensådd peon, første blomst!

 


Peonknoppen som jeg oppdaget, og skrev om her: 16. mai viste farge her om dagen. Så at den ville bli lys. I regnværet som omsider kom, åpnet den seg mer...


...og her er den fullt utslått.  Skinnende hvit, og humlen fant fram med en gang. Ingen hemmelighet at jeg liker hvite peoner veldig godt.  Disse frøene, fra to forskjellige sorter, sådde jeg i 2018. De brukte to år på å spire, og altså seks år før første blomst. En tålmodighetsprøve kan det være å så stauder, men det er jo dette som er så spennende. Jeg har 4 - 5 småplanter til rundt i hagen fra denne sådden, som ennå ikke har blomstret. Gleder meg til å se hva de blir til. Flere ble gitt bort, da jeg ikke har plass til alle.



Tulipansesongen er helt på hell. Noen få sorter står igjen. Den botaniske sorten Tulipa batalinii 'Bright Gem' titter opp mellom Hosta-blader. En fin sort som kommer igjen etter at jeg la dem for to år siden.

Ja, det kom en del regn et par dager, men slett ikke de store mengdene som falt i andre områder i nærheten. Vi slapp unna både lynnedslag og flom. I dag har det også gått heftige byger svært nær, men ikke her. Jeg holder på ute i varmen, for det er fortsatt mye som skal plantes og ordnes.

24 kommentarer:

  1. The peony and the tulip are beautiful. Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a great weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much. Have a lovely weekend.
      /Irene

      Slett
  2. Godt at din tålmodighed blev belønnet. Den hvide pæon er meget smuk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den som venter på noe godt... Tusen takk!

      Slett
  3. Ja, en skal være tålmodig når en holder på med frøsåing. Den ble jo veldig fin. Hvite pioner er så vakre ja.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skal man, helt sikkert. Ble fornøyd, jeg. Store blomster også. Ja, jeg har flere av disse nå.

      Slett
  4. oh you are a patient gardner!! the flower is really beautiful, the little bug is so stinking cute!!

    SvarSlett
    Svar
    1. For sure, but there always are something new to discover :) I love the little bumblebees!

      Slett
  5. Hej Irene!
    Den blev riktigt fin, hur lång tid tar det innan det blir en planta från frö?
    Har sett några små självsådda plantor i trädgården, men de växer långsamt.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Tusen takk. Jeg sådde jo disse selv. Da tok det 2 år før de spirte, og 4 år til før den blomstret.
      Ja, de som sår seg selv, vokser også sakte, og behøver omsorg. Jeg har nok lett for å grave dem bort når jeg planter andre vekster.
      /Irene

      Slett
  6. Peoner er nydelige blomster, Peoner ser ut til å trives i jorda i min hage, så det spørs om jeg må skaffe meg flere av dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sikkert :) Da er du heldig, og selvfølgelig må du det. Fordelen med peoner, er at de kan vare i generasjoner.

      Slett
  7. Oh, that's a beautiful peony - with open flowers, good for the bees. I didn't know that you could just sow these flowers with seeds... Here it was much raining, too for the last two days. I think it's okay, everything is lush and green.
    All the best and have a nice Sunday, Traude
    https://rostrose.blogspot.com/2024/06/bunter-mai-2024-ruckschau-und-capsule.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you. I love the ones with open flowers. And so do the bees and bumble bees :) Everything is possible, but it takes years. It was good to get some rain now.
      Have a lovely Sunday!
      /Irene

      Slett
  8. La peonía es una flor que me encanta, pero no se dan bien en mí jardín. Besos.

    SvarSlett
    Svar
    1. Demasiado. Simplemente los amo. Besos.

      Slett
  9. Det er en stor dag når pæonen endelig viser sin første blomst, og jeg må ønske dig tillykke med den flotte hvide blomst! Tænk hvilken tålmodighed det kræver at passe en plante så længe... Næsten som en meget lang graviditet:-)
    Den gule tulipan er dejlig, og det er ekstra godt den kommer igen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ja, peongraviditeten er ekstra, ekstra lang. Men når man venter på noe godt...
      Den tulipansorten kommer jeg nok til å plante flere steder.
      /Irene

      Slett
  10. Man må sige du har ventet længe på din pæon, men endelig kom belønningen, og hvor er det en smuk blomst.
    Jeg er ikke så vild med de meget store tulipaner, men holder allermest af de botaniske. Din har en meget smuk farve.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan man trygt si.
      Synes også denne tulipansorten har en spesielt fin fargetone. Jeg er ellers begeistret for tulipaner i alle former og fasonger, mens de botaniske er absolutt de mest sjarmerende.
      /Irene

      Slett
  11. How beautiful and so neat to see on this Sunday afternoon!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you! It was a beautiful sight :)

      Slett
  12. Nydelig peon, du er jammen meg tålmodig. Ha en fortsatt fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Å ja, men det er alltid et eller annet man har ventet på, som blomstrer for første gang, hver sesong. Heldigvis. Ha en fin dag.
      /Irene

      Slett