onsdag 28. august 2024

Noen gjenblomstrende roser og en heftig bukett

 


Kordesrosen 'Eisprinzessin' er utrolig vakker rett før den springer ut (etterpå også, forresten), og nå blomstrer den igjen. Ja, en trenger noe vakkert å se på hver gang en må ut i hagen mellom de tunge regnbygene for å rette opp det som er slått ned. Siden sist har vi også hatt besøk av en storm med navn.



En annen rose fra Kordes er denne lave busken som heter 'Weg der Sinne'. Den står foran en rosebue med engangsblomstrende klatreroser. Kjekt å ha noe som også blomstrer utover sensommeren og videre.



Selvfølgelig er 'The Lark Ascending' fra David Austin i full gang. En høyreist busk som har vokst opp til 170 cm igjen, etter at en kraftig haglskur knakk en kraftig gren tvers over i juni😞. I bakgrunnen blomstrer Clematis 'Ville de Lyon' på roseportalen. Den har faktisk blomstret i hele sommer.


Min nyeste Austinrose har også fått en del juling av regnbygene. Dette er 'Vanessa Bell'. Jeg så den på en hagetur til Sverige i fjor, og tenkte at denne måtte jeg få tak i. Hesleberg gartneri hadde jo den, så jeg fikk plantet et eksemplar i vår. En riktblomstrende busk med frisk duft av te med honning og sitron.



'Olivia Rose Austin' er ikke den som gir opp, selv om den blir slått ned gang på gang. En god gjenblomstrer.


Her har vi vel 'Sirius' fra Tantau. En som gjerne blomstrer litt senere enn de andre.



Sommervær eller ikke, så er det mye fint å plukke inn i vase for tiden. Morsomt å sette sammen overdådige buketter, selv om jeg slett ikke er noen blomsterbinder. Her er det en grønn reveamarant (Amaranthus caudatus 'Viridis') sammen med Dahlia, Cosmos, oregano, løvemunn (Anthirrinum), ryllik (Achillea), noen Hosta-blader, stå og tørkede frøstander av valmue (Papaver).



Dahliasortene jeg har brukt, er 'Frost Nip' med enorme blomsterhoder, 'Jowey Winnie', som er en perfekt pompon, og mørke 'Black Destiny'.


Deler hos
My Corner of the World


16 kommentarer:

  1. Så mange fine blomsterdu har nå. Jeg likte både 'Eisprinzessin' og 'Vanessa Bell'. Den sistnevne må jeg vurdere om jeg har plass til. Så nydelig den var da! Jeg er nesten glad for at Hesleberg ikke ligger i nærheten her. Jeg hadde sikkert endt opp med mange flere roser enn det jeg allerede har. Ja, høstblomstrende planter er så godt å ha utover nå. Jeg skrev akkurat en nytt blogginnlegg om det nå :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Ja, du skjønner jo at jeg falt for den. Det hadde du garantert :) Et "farlig" sted. Man trenger et godt utvalg av høstblomstrende, ja.

      Slett
  2. Hej Irene!
    Så härligt med rosor som blommar så länge. Jag väntar på att min Rhapsody skall börja om.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Ja, men må ha noen av dem også. Rhapsody er en veldig flott sort. Minner litt om Weg der Sinne, faktisk.
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  3. Det er en fin samling roser. Jeg kan godt lide roserne fra Kordes. Jeg tror, de er sunde og hårdføre.
    Det er en flot buket med et lidt "vildt" udtryk.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Kordes har mange bra roser, ja.
      /Irene

      Slett
  4. Magnificent macro floral photos ~ awesome ~ thanks,

    Wishing you good health, laughter and love in your days ~
    clm ~ A ShutterBug Explores,
    aka (A Creative Harbor)

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks a lot.
      Have a great weekend!
      /Irene

      Slett
  5. Your garden sounds absolutely enchanting, even amidst the challenges! The blooming roses and clematis must be a real joy to behold, especially after all the rain and storms. Each flower seems to add its own unique charm to your garden. Happy weekend. I just shared a new post, I invite you to check it out. Thank you. www.melodyjacob.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for kind comment. I enjoy every day in the garden, and every kind of flowers and plants :) This summer has been challenging. The climate is changing, and we get more heavy rain. Have a lovely Sunday!
      /Irene

      Slett
  6. Flotte roser du viser. Jeg hæfter mig ved hvor sundt løvet er. Roserne ser så flotte ud med den fine grønne baggrund. Desværre har mine roser ikke et blad tilbage.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk. Det er trist når rosene står igjen uten blader. Det eneste man kan gjøre, er å satse på sunne og friske rosesorter. Etter en slik våt sommer, er det ikke til å unngå noen gule og sortprikkede blader, særlig mot slutten av sesongen. Men jeg ser jo at de fleste rosene her fortsatt har friskt og sunt løv. Og det uten noen sprøyting.

      Slett
  7. Las rosas se ven preciosas y el ramo es muy bonito. Saludos.

    SvarSlett
  8. Det er flott med roseblomstring nå, og Vanessa Bell var ekstra fin. Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig hyggelig med de som gjenblomstrer nå. Takk! Falt jo pladask første gang jeg så Vanessa Bell. Ha en flott dag!
      /Irene

      Slett