tirsdag 18. august 2015

Praktliljen 'Ormea' og annet snadder i midten av august


Den ene liljen avløser den andre. Praktfulle 'Ormea' er en såkalt trelilje, og rager godt i landskapet på alle måter... En Orientpet-hybrid, oppkalt etter en liten by i Nord-Italia. De fluffy skyene av Thalictrum delavayi 'Hewitt's Double' svever i bakgrunnen.


Her har vi en fylt orientalsk lilje i Roselily-serien. 'Isabella' tror jeg denne heter.


I rosenes verden er det tid for gjenblomstring. En klase med 'Jacqueline du Pre' er vel ikke å forakte?


Jeg er glad for å presentere akssøyleblomst, Liatris spicata, som endelig har slått rot hos meg etter utallige forsøk!  Høye spir må man ha, enda bedre om de tiltrekker humler og sommerfugler :)


Akkurat nå er det lett å se hvorfor denne syrinhortensiaen (Hydrangea paniculata) heter 'Limelight'. Senere blir den mere rosa.


Rosa streker og prikker er det i denne orientalske liljen. Kan det være 'Muscadet', som jeg har flere steder? Den har også spredd seg i dette bedet.


En daglilje med store blomster. Kan for eksempel være 'Siloam Ury Winniford'?
Kan være 'Pandoras Box' også' .

Se flere blogger hos Outdoors Wednesday

24 kommentarer:

  1. Den liljen er Muscadet ja, for den har jeg også. En av få orientalske liljer som klarer seg her. Jaqueline du Pre står på min ønskeliste :)
    Limelight er nydelig! Liatris spicata har jeg importert fra Nederland i vår, så jeg er spent på om de overlever. Merkelig at de skal være så vanskelige? Har prøvd de før jeg også uten hell.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, da er jeg sikker! Vakre, de ja :)
      Ikke bare meg og Liatris altså. Rart, siden den liksom skal være grei å plassere. Har fått deling, sådd, kjøpt planter, knoller... Tror den som kom opp er fra sistnevnte. Tvi, tvi for oss begge. De er så flotte, både i farge og fasong!

      Slett
  2. Hei Villrose

    Ormea er jo heldigvis ikke et træ, men en flot flot lilje:)
    Det er nemt at blive glad for Jacqueline! Lækker genblomstring:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten!

      Heller en lilje ;)
      Absolutt!

      En flott dag ønskes deg!

      Slett
  3. Så gøy å se at du fortsatt har så mye lekkert i blomst!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ofte litt "stille" nå, før en siste innsats før høstenen. Men i år er det mer blomstring enn vanlig :)

      Slett
  4. Ja, her var det mye snadder! Nydelige liljer og en helt fantastisk flott rose. Jammen er det fint nå på seinsommeren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, mye å nyte nå, særlig med sommerværet vi har fått!

      Slett
  5. Her var det mye godt for øyet! Himmel, så vakker den fylte orientalske liljen var!!! Aldri sett den før. Liljene mine ble rimelig puslete i år. Vet ikke hva jeg har gjort dem jeg. Nyt den vakre sensommeren.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er noen fylte liljer å få tak i nå, men ikke så vanlig med fylte orientalske! Mine er ekstra frodige i år, ikke lett å vite hvorfor dine ikke vil? De trenger virkelig god drenering. Håper de kommer sterkere tilbake neste år!
      Ja , nå skal det nytes :)

      Slett
  6. Så mange flotte liljer og den fylte orientalske var helt bedårende!
    Nydelig din "Jacqueline du Pre" med de flotte støvbærerne :-)
    Ha en fortsatt fin sommeruke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk!
      Ja, hun kan kunsten å vifte med "øyevippene" :)
      En nydelig sommeruke ønskes deg!

      Slett
  7. Dear Villrose, lovely flowers in your garden. I think my garden is resting for the final autumn display. I have to patient. Enjoy the flowers! Groetjes, Hetty

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Hetty, Thanks a lot! At this time, the garden often rest. But this summer a lot is delayed, and the cold weather makes the flower season longer. Yes, will enjoy as much as I can this Weekend :)

      Slett
  8. Love your second shot, and also the lilies - stunning!

    SvarSlett
  9. Så mye nydelige blomster her.
    Vakkert!
    Ha en fin kveld.
    Klem Christina

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for hyggelig kommentar :)
      Klem

      Slett
  10. Falt virkelig for den orientalske liljen din! Nydelig! Asksøyleblomsten min forsvant for mange år siden. Tror den grodde ned, men tenkte prøve den igjen:)
    Så mye fint du har i hagen din!
    God fredag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Hm, ja nedgroing er en skjebne flere av mine planter deler. Klart du må prøve igjen :)
      Ha en flott uke!

      Slett
  11. Beautiful flowers - Thanks for sharing them with us.

    SvarSlett
  12. For noen fine liljer. Livet er kommet litt lenger hos deg enn her ser jeg, har knapt nok synlige knopper på min syrinhortensia.
    Hilsen ingeborg fra fruhaldshage.blogspot.com

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Syrinhortensiaene har vært i gang flere uker alt...

      Slett