mandag 24. juni 2013

Rosa 'Rosemoor', 'Mon Amie Claire' og første martagon i blomst!

En litt utypisk Austinrose er 'Rosemoor'. Litt mindre og ikke så prangende blomst som mange av de andre. Men riktig søt, velduftende og gammeldags i fremtoningen. Og sunn, ikke minst! En fin liten busk, som jeg håper vil gjøre det bra. Hvis noen kjenner 'Harlow Carr', så har disse to mye til felles. Introdusert i 2004 og oppkalt etter en RHS-hage i Devon. rett ved siden av vokser en mørklilla klematis. De to vil nok bli fine sammen!


En annen rosa søtnos er en ny spinosissima av året, 'Mon Amie Claire'. Den er faktisk så ny som fra 2005 og er fremavlet av Ivan Louette fra Belgia. Den skal maks bli 1 m. høy, og remonterer!


Får jeg presentere den første av hagens temmelig mange martagonliljer som kom i blomst: En rent hvit skjønnhet :-)


I det hvite bedet, så klart. Clematis Recta er i knopp nedenfor.

13 kommentarer:

  1. Nydelige roser i blomst! Lekker med hvit Martagonlilje. Jeg har rosa som du kan se i dagens innlegg. Hvis du er interessert i å bytte hvit mot rosa med meg, så gi gjerne en lyd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Nå har jeg foreløpig bare et par stengler med den rent hvite. Har mange, mange ulike sorter, men mangler kanskje den vanlige rosa! Følger med utover, og har deg i tankene om jeg kan grave opp noe til høsten :-)

      Slett
  2. Lekker liten søtnos, ja! De hvite martagonliljene er bare så flotte. I år har jeg fått frem en hel liten skog av de, men de står fortsatt i knopp her.

    SvarSlett
  3. Underbara blommor! Liljorna står fortfarande i knopp här också med bara några enstaka utslagna blommor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, glad i dem! De fleste står i knopp, så jeg ble glad og overrasket over den som startet, selv om den står ganske skyggefullt.

      Slett
  4. Such a pretty collection of delicate flowers!

    SvarSlett
  5. Så lekre roser og martagonlilje!

    SvarSlett
  6. Ser ut som om du slipper unna liljebillene. Martagonliljen min ser ut som om en gal hullmaskin har hakket løs på den. Enda jeg dreper liljebillene etterhvert som jeg finner de. Den hvite var utrolig vakker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Slapp unna noen år, men for et par år siden dukket de lakkrøde opp. Skviser alle jeg ser fra tidlig om våren når liljeskuddene dukker opp. Strør maurkverk rundt stenglene med jevne mellomrom. Calypso-spray skal virke, men jeg har ikke prøvd det.
      Jeg har mange liljer, og det går ganske bra.

      Slett