lørdag 15. juni 2013

Svære og hvite. Peonene er i gang!


En liten uke på ferie, og hagen har endret karakter igjen. Den første rosa har sprunget ut, og peontiden er her. Paeonia rockii blomstret allerede for et par uker siden. Nå er det den tidlige Japan-peonen 'Clair de Lune' som er på sitt flotteste, mens andre svulmer og viser farge rundt omkring.


 'Clair de Lune' er jo en av mine favoritter... Midtpartiet speiler sola.


Mellom de voldsomme peonblomstene svever Allium i mange lillanyanser.

Denne uken åpenbarer min andre trepeon sin kritthvite knopp med hemmelighetsfullt indre... Tredje sesongen i bedet "Ved steinen", og den har valgt å komme med blomst :-)


Peoner er verd å vente på. À propos det, så har den gule Itoh-hybriden 'Barzella' også knopp i år!

I morgen skal vi hente valp :-D

12 kommentarer:

  1. Spennende med peontid! Hagen skifter hele tiden, og det er herlig. Håper du viser frem Itoh peonen når den blomstrer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror nok det blir noen skrytebilder av Barzella...

      Slett
  2. Du verden for noen flotte Pioner. Disse må du nyte!
    Gleder meg til jeg får pionblomstring.

    Ha en fin søndag. Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, med noen tidlige og noen seine sorter, blir det en lang pionblomstring :-)

      Slett
  3. Enkle peoner må jo være veldig holdbare med tanke på regn. Det hender jo at peonknoppene/blomstene blir litt brunlige av fukt som står lenge i blomsten. Jeg likte den hvite kjempegodt!

    Hilsen Hanne

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er ekstra svak for de enkle blomstene, både av peoner og roser. Og de har det lettere i regn. Har også opplevd å få de store, fylte peonene regelrett slått i bakken og brukket ned av tunge regnbyger...
      Krysser fingrene for å unngå det i år!

      Slett
  4. Nydelige peoner... de enkle er veldig vakre med sine flotte støvbærere!

    SvarSlett
  5. Så vakre peoner og nydelige bilder!
    Ha en fin hageuke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det!
      Ønsker deg også en flott hageuke :-)

      Slett
  6. Kan peonen din 'Clair de Lune' være samme som jeg fikk av deg for noen år siden?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hvis de har svære enkle hvite blomster, så. Og så er den litt tidligere enn de andre.

      Slett