onsdag 1. august 2012

Vise fram hagens fineste rose?

Ha! Ikke lett det, når alle skriker "ta meg, ta meg, TA MEG!" Moseplassen vil at vi skal dele noen rosegleder! Da får jeg bare gjøre som vanlig i bloggen min: Plukke ut ferskeste bilde av den som gir mest roseglede akkurat nå :-)



Så, her kommer Moschata-hybriden 'Felicia'! Engelskmannen Joseph Pemberton foredlet fram fantastisk flotte roser på begynnelsen av 1900-tallet. 'Felicia' ble lansert i 1928 som en krysning av tehybriden 'Ophelia' og 'Trier'.

Første gang jeg ble oppmerksom på denne buskrosen var i Kew Gardens, London for et par år siden. En sjarmerende blomsterrikdom som ga hakaslepp... Plantet i hagen min i fjor, og nå blomsterklaser som på bildet :-)

Glemte jeg å si at den har en aldeles forførende duft?

18 kommentarer:

  1. Virkelig lekker! Hvor er en sånn skjønnhet å få tak i da? Herdighet også, takk ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke den letteste å få tak i. Men jeg bestilte den på Hesleberg gartneri.
      Så var det herdigheten, da. H3 sier Damms store roseleksikon...

      Slett
    2. Takk for svar. Da vet jeg at den ikke overlever her.

      Slett
  2. Kjempe nydelig rose. Jeg merker meg navnet, for denne har jeg ikke sett før!

    Ha en fin kveld! Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig vanlig er den nok ikke i salg her. Enda så mange gode egenskaper den har. Kjempepopulær i Storbritannia!

      Slett
  3. Nydelig rose! Den var ny for meg også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis mange spør etter den, så kanskje den blir mer vanlig :-)

      Slett
  4. Så aldeles vakker den er! Heldige deg som fikk se den og tok en med hjem fra hagesenteret, og heldige rose som har deg som gartner. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) Vet ikke hvor heldig den er som blir utsatt for min "greiljahaging". Brutale flyttinger, eksperimenter og feilplasseringer etter innfallsmetoden!

      Slett
  5. Den er nydelig! Blomsterrik med duft, det liker vi!

    SvarSlett
  6. så flott hun var!
    Artig med sånne småblomstrede :)

    SvarSlett
  7. Skjønn rose :)

    Eg viste nå fram mange på mitt innlegg eg :)
    Fekk ikkje med meg at det berre skulle ver ei...

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare flott å dele flere (mange) roser! Jeg klarte å hode meg i skinnet for en gangs skyld...

      Slett
  8. Og der gikk Felicia inn på ønskelisten!

    SvarSlett