tirsdag 21. mai 2013

Kongen av småstauder og flere småløk

Nå rører mye på seg overalt i hagen. Må få med seg småttisene før de forsvinner!



Kongen av dem er selvføgelig den fylte blodroten (Sanguinaria canadensis Multiplex) som lyser under morelltreet.  Her er den alt litt brun i kantene, gitt.


Scilla i ulike farger er også fint, da :-)


For ikke å snakke om de botaniske tulipanene. For eksempel i form av en såkalt vannliljetulipan!


Eller en søt liten narsiss 'Smiling Twin' :-)


Adnonis brevistyla lukker sine blomster mot kvelden...


...og nok en botanisk tulipan gjør alt den kan for å tiltrekke seg oppmerksomheten. Tulipa Pulchella Violacea er det fulle navnet. Nå har jeg forresten vært og sikret meg noen flere roser til hagen. Oppdatering følger!

18 kommentarer:

  1. The double Sanguinaria is exquisite with those overlapping white petals. Last fall I put some Chionodoxa bulbs around them, and the little blue bulbs make a nice combination.

    I like the Scilla as well. The sky blue flowers are so sweet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Sounds like a beautiful combination :-)

      Slett
  2. Herlige vårbilder! Når jeg forsøker å ta nærbilder av mine sanguinaria multiplexa ser de bare ut som en hvit, selvlysende ball :-(
    Ha en fortsatt riktig fin dag!
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. He-he. Kanskje du må holde litt mere avstand ;-)
      (Jeg har nå fått meg et ganske bra macroobjektiv...)

      Slett
  3. Flotte bilder. Adonis er kjempefin. Den kunne jeg godt tenke meg å ha her selv. Noen tips til hvor den er å få tak i? Den hvitveisen fra deg i fjor har kommet med blader, men ingen blomster. Men den trenger sikkert litt tid på å etablere seg. Gøy at den lever! Til neste år blir det spennende om den ser ut som din :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lurer også veldig på om den hvitveisen blir rar som i fjor. Den var senere enn den "vanlige".
      Ja, Adonisen er en god våryndling! Hm, var det planteliste.net som hadde den? Mine to er blitt kraftige, så det kan jo bli en råd ;-)

      Slett
  4. Oi, blå adonis? Har bare sett den som gul. Mye flott som lyser opp hos deg!

    SvarSlett
  5. Så mycket fint du bjuder på, scilla tycker jag om, härligt blått på våren. Ja tulpaner också, små söta skönheter, och Afonso, vilken färg, den ska jag googla lite mera. Så till slut kungen, love, men den vill aldrig hos meg,suck. Urtjusig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blodrotplantene mine vokser i skyggen melloim en hekk og et stort tre, Ganske magert, men med litt (naturlig) løvkompost. Rart at de ikke vil hos deg?

      Slett
  6. Heisann! Nå er det om å gjøre å nyte synet og duften ;:O)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja! Vårplantene både kommer og går fort.

      Slett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. Ene lekkerheten etter den andre i hagen din Villrose. Blodroten var så delikat at. Dette er en deilig tid. En kan formelig høre at det popper opp og springer ut både her og der. Ha en fin helg.

    SvarSlett
  9. Ååå så vakkert. Det er en fantastisk tid, våren.
    God helg til deg!

    SvarSlett