torsdag 27. mars 2014

Måtehold - hva er det?


 Fargerik samplanting med sommerblomster og stauder

Måtehold er ikke noe denne bloggeren er i stand til å praktisere når det gjelder hagen. Det burde hun, for hagen har sine begrensninger.

 Klematis er fine. Har sikkert 30  stykker. Kanskje flere?

Størrelsen på tomta med hus og alt er under 700 kvm. Beliggenheten er skyggefull og skrå. Jordsmonnet er ikke det beste.

 Må jo ha noen verandakasser også, Både på verandaen, over garasjen og under vinduene.

Ikke noe i veien med estetisk sans heller. Vet at det ser bedre ut med ensartet beplantning, spesielt på en liten tomt. Hvorfor er det da helt umulig å beherske seg når frøkatalogene og senere løk-
og plantekatalogene detter ned i postkassa?

 Kan det bli for mange tulipaner?

Hvorfor blir hver ledig vinduskarm og mulige vertikale overflate hver vår fylt av såbrett og minidrivhus? Har jeg planer om å starte planteutsalg?

 Neppe.
Langt ifra! Hvorfor (etter å ha innsett at i år skal jeg bare skaffe oversikt og se hva jeg har) går jeg helt amok når nettbutikkene legger ut sine ettersøkte lekkerheter og nye uimotståelige fristelser?

 Roser må man ha. Pluss minus hundre ulike er bra.

Og rasker med meg noe på impuls hver gang jeg er i hagesenteret for å kjøpe jord (og det er ofte).

 Midt på sommeren er det ekstra bra.

Alle som kjenner meg og har vært i hagen min vet at det er stappfullt overalt, og umulig å tenke seg hvor jeg kan få plass til en eneste ny plante.

 Er de ikke nydelige? Må ha mange ulike.

Men jeg er på evig jakt rundt på eiendommen for å finne steder å lirke ned mine nyervervelser.

Liljene har jeg mistet oversikten over. Var 70 sorter for noen år siden, men det har økt...


Hagegalskap kalles det...

Det må plantes tett!

Måtehold er definitivt ikke en av symptomene ;-)

Et år ble det Dahliarabatt

Må man ha Dahlia? Selvfølgelig må man ha Dahlia!


Håper disse kommer tilbake til sommeren. Ellers må jeg skaffe noen nye...

Se flere tolkninger av temaet "måtehold" på Blommig fredag!

Bli med på party hos Håkan med Saturday Show Off!

42 kommentarer:

  1. Så vackra bilder på så vackra blommor!

    SvarSlett
  2. Litt av et måtehold! Kanskje måtehold når det gjelder manglende evne til å begrense seg, haha!! Men fint er det når det bugner da :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Bugning er nok mere min stil, ja :-)

      Slett
  3. Jeg nikker igjenkjennende til alt sammen... ;-D Sånn er det å være hagegal, for da er måtehold et fremmedord. Det vet jeg rett og slett ikke hva betyr i den sammenhengen... Det er flott og frodig hos deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vil jo ha plass til alt som er fint, og oppdager stadig noe nytt, ikke sant? At det blir frodig er det positive resultatet :-)

      Slett
  4. Heisann!

    Endelig har jeg klart å holde igjen. Ser min begrensing i å ha anledning til å passe alle blomstene når sommeren kommer og reislysta blir for stor...
    Haven din er helt skjønn, ny den som den er....
    Ha go´hælj ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Satser på at "overgartneren" ( + selvvanningspotter og kasser) ordner opp når jeg reiser bort... Går bra et par ukers tid! Ja, jeg trives når det bugner :-)
      Ha det fint!

      Slett
  5. Hagegalskap innebär en väldigt fin och lummig trädgård!
    Kram

    SvarSlett
    Svar
    1. :-) Frodig og en smule overfylt!
      Klem

      Slett
  6. Ikke mye måtehold å spore her nei :-)) Og godt er et! God helg :-))

    SvarSlett
  7. Helt underbara bilder! Får mig att längta sååå efter all prakt!
    Önskar dig en riktigt skön helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Nå er det såvidt i gang. Skudd popper opp overalt :-)
      Ha en fin-fin helg!

      Slett
  8. Jeg skjønner deg godt. Det er veldig lett å bli revet med, og det er alltids plass til en til:) Uansett - bedene dine er vakre!

    SvarSlett
  9. Hei! Kjærlighet til hagen og planter kaller jeg det. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint sagt! Det skal jeg huske på.
      Ha det fint :-)

      Slett
  10. Så mycket fint! Älskar särskilt de vackra rosa rosorna. Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :-) Rosene er nok 'Mme Boll'.
      En flott helg ønskes deg!

      Slett
  11. ..och en sund galenskap! Känner igen mig i allt! Måttfull trädgårdskärlek eller kärlek överhuvudtaget - så tråkigt det låter :)

    Härliga sommarbilder från din trädgård som ser väldigt vacker ut.

    Ha en fin helg! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, å være hagegal oppleves ganske sundt! Masse frisk luft og mosjon og ikke minst ren nytelse :-)
      Ha en flott helg!

      Slett
  12. Vilka härliga rabatter i många fina färger. Man behöver inte vara måttfull i trädgården. Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha :-) Måtehold hører ikke hjemme i min hage ;-)
      Ha en fin helg!

      Slett
  13. Måtehold er oppskrytt! Greit nok å droppe kakestykke nummer fem, men planter blir det aldri for mange av. Flotte bilder, jeg gleder meg til sesongen ser litt sånn ut! Nyt helgen din!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Hagen er fristed for drømmer, overdrivelser og en smule galskap :-)
      Akkurat på denne tiden er hagen faktisk litt måteholden... Men skuddene kommer i lange baner :-)
      Ha en flott helg!

      Slett
  14. Åh så fantastiskt fint det ser ut i din trädgård, det kan inte bli för mycket så länge man håller sig till enhetlighet, dvs att det inte spretar för mycket. Trevlig helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Selv om det blir veldig mye, er det jo noen yndlingsfarger som går igjen. Og noen sorter som gjentas og gir en viss enhet.
      Ha en flott helg :-)

      Slett
  15. That flowers so wonderful, pure poetry these pictures of wonderful colors of spring! Spectacular!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you for your nice comment :-)

      Slett
  16. I know the feeling! Must have, must buy.
    Groetjes from Holland Hetty

    SvarSlett
    Svar
    1. No use to stop the feeling... I try every year.
      Greetings!

      Slett
  17. Måttfullhet och trädgård, nej det är svårt! Tröstande läsning att du fått in 30 kleamtis på 800m2. Då borde jag ju få plats med 60 på 1500m2 och så har jag bara tio. Det är ju löjligt måttfullt! Med lite kreativitet borde jag glatt kunna unna mig 50 till, yes, jippiii, yooho!

    Ha det fint
    /Anette

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går kjempebra! De vokser jo i høyden! Ja 10 er jo helt latterlig...
      Tenk så fint det blir :-D

      Ha en flott helg videre!

      Slett
  18. Härligt med ännu en icke måttfull trädgårdsmänniska! Och förtjusande foton!
    Ha det dejligt i helgen!
    Hälsn
    AnnA

    SvarSlett
  19. Åh, vilka härliga bilder! Längtar så till i sommar!
    Kram Hélena

    SvarSlett
  20. Måtehold. Så fint ordet låter på norska!
    Härligt att du inte är så mycket av just det. För tänk så fina bilder du kan bjuda på nu när du har frossat av växter till din trädgård. Vackert!

    Kram Tamara

    SvarSlett
  21. Nej, man kan inte ha för många tulpaner =o)
    Underbara bilder, där skulle jag gärna vandra!
    Allt gott!
    /Katarina

    SvarSlett
  22. schöne Bilder..quer durch den Garten :D
    LG vom katerchen

    SvarSlett
  23. You know the saying "Less is more" - well they got that wrong!! It should say "More is more"! I love all the flowers and colours - so you just keep doing what you are doing and you will be fine.
    Have a lovely week!
    xoxo Ingrid

    SvarSlett
  24. Herlig innlegg...og veldig gjenkjennelig:) Er det et sted i verden det ikke finnes noen gode grunner å begrense seg, så er det i hagen. La de tusen blomster blomstre og la måteholdet råde på andre områder i livet:):) Heia Villrose:)

    SvarSlett
  25. Härlig växtlighet i din trädgård! Blir glad när jag ser bilderna :)

    SvarSlett
  26. Fantastiske bilder her , og jeg digger måten du skriver på! Har smilt meg igjennom en halv time nå :O)

    SvarSlett