lørdag 20. september 2014

Snø i september

Ingen fare! Det er fortsatt sommer her :-)


Clematis 'Summer Snow' står for snøen så langt... 'Paul Farges' blir også denne høyst vitale klatreren kalt. Jeg har plantet hele tre eksemplarer av den i år, på hagens vanskeligste steder. Ideen er at den virkelig skal få vise hva den duger til, og lyse opp på mørke steder. Her er den plantet nederst i en stupbratt skråning, hvor den får klatre oppover Microbiota, som dekker skråningen.


Jeg vil ha noe mer spennende nederst i den nordvente skråningen. Selv roser prøver jeg å få til blant noen kjedelige rosespirea. 'Stanwell Perpetual' ser ut til å trives utmerket under de karrige forholdene.


Historiske buskroser, og ikke minst spinosissimaer, og enda bedre remonterende historiske buskroser i spinosissimagruppen ;-) 'Stanwell Perpetual' ble lansert i 1838, og er frisk og herdig.


Hvit som snø er Austinrosen 'Winchester Cathedral', om enn ikke fullt så herdig.Den hvite sporten  (mutasjonen) av velkjente 'Mary Rose' skal klare H5. Her har rosen fått nærkontakt med 'Geranium Rozanne'. Begge to er  svært kjære "hagebeboere"!

Siden jeg jobber mesteparten av denne helgen, får denne kveldsrunden i vakkert septembervær bli bidraget mitt til Vivis helgegleder!
Vi blir med på bloggparty hos Håkan i Malevik!

31 kommentarer:

  1. Vakre og hvite er de alle sammen, vi får håpe snøen venter til sånn ca 23-24 desember.
    Fine bilder, god helg-

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hadde vært perfekt :-)
      Takk, og ha en fin uke!

      Slett
  2. Må innrømme at jeg skvatt litt av overskrifta di, men takk for at det bare var hvite blomster :))))
    Nydelig er dem i alle fall. Tusen takk for at du ville dele din helgeglede. Ønsker deg en fin helg videre!
    Klem Vivi

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare lureri ;) Men sant likevel!
      He en flott uke!
      Klem

      Slett
  3. Hei Villrose

    Det ville godt nok være tidligt med sne:(

    Hvide blomster går man aldrig fejl af, og du viser nogen lækre idag!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Karsten!
      Bittelitt for tidlig, kanskje?
      Takk skal du ha :-)
      Ha det fint!

      Slett
  4. Such wonderful shots, excellent photo work ..
    Greetings, Karin

    SvarSlett
  5. Det var väl tur att det inte var snö från himmelen redan :) Summer snow är så mycket bättre :) Otroligt vackra rosor!! Kram Katta

    SvarSlett
  6. Jättefint med en vitblommande klematis
    så här på hösten.
    Ha en bra söndag
    Kramar/AM

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er ganske fornøyd med det valget :-)
      Ha det fint!
      Klem

      Slett
  7. Nydelig fint!
    Og den ekte snøen kan vente. ..
    Yr.no lovar kaldare dagar, men etter slik herlig sommar må vi vel tåle det.

    Fin søndag til deg :-D

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk!
      Kan vente lenge....
      Hm. Frosten kan godt utsettes til nærmere jul om det er opp til meg.
      Ha en trivelig uke!

      Slett
  8. Åhh en sån underbar ros, den rosa, nästan lite dammigt rosa.
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvarSlett
    Svar
    1. Vet du, jeg blir mere og mere glad i den rosen :-)
      Ha det så fint!
      Klem

      Slett
  9. Jammen glad det ikke er snø så tidlig! ;-) Nydelige roser !

    SvarSlett
  10. danke für die wunderschönen bilder und einen schönen sonntag!!! liebe grüße von angie

    SvarSlett
  11. Dear Villrose,

    Fortunately there is no snow in sight! Love your roses. Groetjes from Holland,

    Hetty

    SvarSlett
    Svar
    1. Dear Hetty,
      More sun, not snow :-)
      Greetings!

      Slett
  12. I love the purity of these flowers and colors. Wonderful photos!

    SvarSlett
  13. Rozanne bor her også er en kjær plante. Roser skulle jeg ønske ville trives, men de får jeg ikke til.

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott storkenebb, ja! Har du prøvd noen herdige buskroser? Finnes mange flotte rugosaer (Ikke Rosa rugosa) som kan trives overalt!

      Slett
  14. Der var Summersnow, som blomstrer noe helt vanvittig. Jeg var litt for sent ute i år - UTSOLGT over alt. Tydeligvis populær. Så vakkert storknebben hvisker rosen din hemmeligheter:)

    SvarSlett
  15. Utrolig vakker denne summersnow!
    jeg har greid å ta stikling av en klematis hos min hagenabo...hun vet ikke hva den heter,men jeg tror det er summersnow...gleder meg til den vokser til:)

    SvarSlett
  16. Beautiful Summer Snow flowers, they are so elegant! The roses are gorgeous too.
    Thank you for your sweet visit, I so appreciate it.
    Have a great week.
    FABBY

    SvarSlett
  17. As pessoas entram em nossa vida por acaso, mas não é por acaso que elas permanecem.
    Lindos dias de outono!
    Beijos Marie.

    SvarSlett
  18. Så spennende roser du har! Den klematisen har jeg aldri sett "live", men hørte om den for første gang i fjor, da en dansk venninne anbefalte den. Gøy å se hvor fin den virkelig er. Må direkte inn på ønskelista! Herlige roser også, ser ut som noen gode rosevenninner, du viser her.

    SvarSlett