mandag 22. juli 2019

'Blush Rambler' og andre trivelige roser

 Rosa 'Blush Rambler' (Benjamin R. Cant & Sons 1903)

'Blush Rambler' er senere enn de andre engangsblomstrende ramblerne. God å ha når de store er på hell. Litt på kanten når det gjelder herdighet, men det akter jeg ikke å fortelle den.

'Blush Rambler'

Tåler å bli sett på nært hold også. Blomstrer i sjarmerende små buketter  😊.

 Rosa 'Night Owl' (Tom Carruth 2005)

Denne mørke klatrerosen blomstrer også svært rikt i år.

 Rosa 'Raubritter' (Kordes 1936)

En gammel favoritt, som klatrer både bortover, oppover og nedover. Bor under en koreagran (!) og henger nedover en skråning.

 Rosa 'Jacques Cartier'? (Moreau et Robert 1868)

Et mysterium i det nye rosebedet. Denne står der jeg venter  å finne Kordes-rosen 'Cinderella'. Den er det ikke, men ligner mistenkelig på 'Jacques Cartier', som jeg ikke husker eller har notert meg er plantet der...

 Clematis 'Pink Fantasy', Cl. recta 'Purpurea', rosa 'The Bishop' og 'Suaveolens'

Øverst i skråningen på vestsiden boltrer historiske roser seg sammen med klematis. 'The Bishop' er en herlig blomsterrik gallica-rose med mørkfiolette blomster fra topp til tå. 'Suaveolens' eller kystkvitrosen er en storvokst albarose fra før 1750. Noe plaget av rust etter 10 år uten.

 'Rosa Mundi' (gallica 1581)

En av de aller triveligste historiske rosene. 'Perennial Blue' skimtes i bakgrunnen

Rosa 'Golden Wings' (Shepherd 1958)

'Golden Wings' er heller ikke fri for sjarmfaktor.

Nå foregår siste regnvær foran en varslet varmebølge. Kommer endelig sommeren? Neida, har da vært mange brukbare dager, men ingen skikkelig sommervarme til nå. Sørget derfor for å få unna noe gravearbeide i dag.

19 kommentarer:

  1. Just beautiful! Wish I had one of these growing on my farm!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks a lot! May be you shall try?

      Slett
  2. Utrolig hvor mange vakre Roser du har hage din. Jeg likte Rosen "Bluch Rambler" spesielt godt.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker :) Det gjøre jeg også!

      Ha det godt!

      Slett
  3. Hei Irene

    'Night Owl' var ny for mig - flot sag!
    Flotte og ja trivelige roser du viser.
    Ja nu lover de ekstrenvarme, jeg håber at kunne søge ly nordpå i denne uge:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!

      Ja, den må du sannelig bli kjent med :)
      Takk!
      Peser i varmen her, men helt ekstrem er den ikke. Lykke til med å finne ly!

      Ha det godt

      Slett
  4. Nydelige roser! Du har så mange fine. 'Night Owl' ligner mye på 'Rapsody in Blue' fra samme mann. Jeg har RiB og den dufter helt fantastisk. De har veldig fin blålilla farge begge to :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Blomstene er noe større, og så er det en klatrer. Ja, har flere fra Tom Carruth. De er jo så fine, og klarer seg her. Både farge og duft faller i smak :)

      Slett
  5. Hej Irene!
    Vackra rosor, Blush Rambler är så fin, och Night Owl är så lik Rhapsody in Blue. Din trädgård måste vara helt fantastisk med alla fina rosor.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Mange takk! Av og til er hagen nå sånn som jeg ville ha den :) (Ikke alltid)
      Ha det godt
      /Irene

      Slett
  6. Hei.
    Nydelige roser. Kan ikke tenke meg noe skjønnere enn roser i hagen. Blush rambler er nydelig.
    Nå kommer sommeren igjen.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Tusen takk. De overgår det meste, det er helt sikkert. Derfor må jeg ha dem, tross utøy, soppsykdommer og annet styr. Hagens dronninger er tilgitt når de blomstrer.
      Ja, nå er sommervarmen her for fullt.
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  7. Stunning roses!
    Great photos.
    Maria

    SvarSlett
  8. Nydelig rambler, roser i det hele tatt er nydelig. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, ramblere er riktig overdådige, noe jeg liker :)
      God natt!
      /Irene

      Slett
  9. Heisann, her er det mange vidunderlige rosebilder som før... denne sommerens flor har vært fantastisk! Lenge siden du har hørt fra meg. Jeg sender ut en liten invitasjon om å delta på Blogger´s Sunday Walk til alle som har vært med før. Det er nå blitt enklere å delta via InLinkz. Intensjonen er den samme: å få bloggere vekk fra skjermen en liten stund for å lee på beina, og så dele opplevelsene fra turen. Prøver nå også med en felles upretensiøs foto-oppgave. Hadde vært riktig hyggelig om du blir med siste søndagen i oktober. Har til hensikt å ha et innlegg mandagen før for å opplyse om BSW høst. Så følg med. Velkommen, beste hilsen Vilt og vakkert
    Her kan du se siste deltakelse: https://fresh.inlinkz.com/party/5dc2d5d10ea14d8e998763457dc8c8ab


    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei! Hyggelig å høre fra deg :) Da skal jeg notere det i kalenderen min, for jeg har lyst å være med.

      Slett
  10. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett