søndag 12. januar 2020

Liten Hippeastrumkavalkade - og plutselig har jeg sådd stauder

Hippeastrum 'Marilyn'

Med mange sorter blir det garantert en lang blomstringsperiode for Hippeastrum, eller Amaryllis som de kanskje er mest kjent som. 'Marilyn' er en av de riktig store og flotte. Fylt er den også. Forfriskende hvitt passer vel også bra på nyåret?



 Hippeastrum 'Candy Floss'

Den eneste "julerøde" i stua, har til gjengjeld blomstret helt siden midten av desember. Nå går det mot slutten på den andre stengelen, men den klarer seg over 20. dag jul, da vi tradisjonelt rydder jula ut. Den troner stolt på et lite bord med rød duk. Som man ser har den noen hvite striper i det røde.

Hippeastrum 'Ambiance'

Striper, men denne gangen i rødt, har denne lille Hipp'en. Kom over løken på torvet i svenske Halmstad som vi besøkte i slutten av november. Har jo falt fullstendig for denne skjønne saken!

Hadde bestemt meg for ikke å så stauder ute i vinter. Hadde behov for å begrense noe av det som trenger oppfølging i hagen. Plutselig fikk jeg så-abstinenser, og nå står en kasse med såpotter ute i kulden. Inneholder følgende:
Anemone canadensis
Knautia macedonia
Linum perenne 'Hvit diamant'
Luzula nivea
Physostegia virginiana 'Crystal Peak White'
Primula alpicola 'Alba'
Primula alpicola
Primula japonica 'Postford White'
Primula secundiflora
Pulsatilla vulgaris
Verbena hasata
Viola tricolor 'Bowles Black'

Kanskje blir det en kasse til...
Ikke alle disse trenger stratifisering (en kuldeperiode) for å blomstre, men jeg vet at det blir trangt om plassen inne etterhvert.

Deler hos
All Seasons
TrädgårdsFãgring


24 kommentarer:

  1. Så flotte dine Hippeastrum er! De er jo så fine. Får du de til å blomstre på nytt?
    Så flink du har vært! Jeg tror du får det trangt, ja! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Noen få av de. 'Chico' blomstret f. eks. i sommer. Feter dem opp ute, og noen velger å blomstre da. Enda færre kommer med knopp til jul.
      :) Håper jeg klarer å følge dem opp. Å, tror du det :o

      Slett
  2. Mycket vackra amaryllissar, särskilt den randiga. Gott att vara igång med sådderna. Det känns alltid hoppfullt när man för börja.
    Ha det fint
    /Anette
    Tidigare Rost och rädisor

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ja, var ikke den søt? Det er litt godt. Tror liksom på vår da :)
      Ha det så fint!
      /Irene

      Slett
  3. Jeg tok akkurat inn frø fra Trebladgillenia her om dagen, googlet litt og det var visstnok vanskelig å så, men jeg får nå få dem i en potte når jeg først har dem, så får vi se. Ellers pleier jeg ikke å så mange stauder. I år har jeg forresten at en flott Amaryllis, kjøpt på Rema av alle steder. Den har blomstret lenge, men i dag var det slutt. Skulle gjerne prøvd å få den til å komme igjen, men jeg er helt håpløs på det. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har jeg lurt litt på å så. En favorittstaude! Får vel klare med med mitt ene eksemplar, kanskje. Men verd å prøve! Amaryllis er litt knipen å få til og gjenblomstre. Tror blant annet vi har litt for varm stuetemperatur. Mor og bestemor fikk det alltid til! God natt!
      /Irene

      Slett
  4. Smukke amaryllis :)
    Jeg kender godt det der med ikke at ville så - og så pludselig gør man det alligevel ;)

    Indtil nu har jeg kunnet holde mig i skindet, men jeg skal først i gang i uge 8, hvor jeg har vinterferie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk!
      Merkelig fenomen ;)
      Ja, men da har du jo planene i orden! Lykke til :)

      Slett
  5. Jag har beställt frö & köpt hem såjord så jag är oxå på G!
    KRAM!

    SvarSlett
  6. Hei.
    Flotte amaryllis.
    Blir ikke så mye såing i år. Iallefall ikke stauder. Har bare ikke så mye plass.
    God uke.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Tusen takk.
      Det var jo planen min, som gikk skeis. Plassmangel var en av grunnene til nevnte plan, men.
      Ha en flott uke!
      /Irene

      Slett
  7. Beautiful photos of these beauties <3

    SvarSlett
  8. Gorgeous flowers, Irene! As well as pristine colors:) Since you're such an excellent gardener, you probably have good reason for the changes you made. I have the easy part: just to look at the beauty that will cover your grounds in summer:):) that 2020 may be an excellent gardening year for you! Your flowers shared are greatly appreciated by All Seasons! Have a lovely week, Jesh

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you, Yesha! I should have made it easier for me by not sawing perennials, but I did it anyway.
      I really hope for a great garden year :) Have a great week!
      /Irene

      Slett
  9. Hej Irene!
    Det var riktigt fina. Har fortsatt några knoppar kvar som jag får njuta av.
    Har inte börjat så ännu, men tror det blir snart. Har också problem med att jag inte vet var jag skall ha allt som börjar titta fram.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Takker! Ja, de varer riktig lenge, og er til stor glede.
      Plutselig er du i gang, og man finner vel alltid en plass...
      Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  10. Den vita dubbla är fantastisk och jag tror det är samma som jag haft flera år. Visst är det härliga med de vita och även andra färger efter jul. Så... nej det skulle jag inte men trots det har jag redan magnoliafrön som ligger i kylen och får ligga där tills det är varmt ute. Och så en beställning från SRGC och en från trädgårdsamatörerna. Trött kommer jag vara när det är dags att skola om...

    Kram, Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får den kanskje til å blomstre igjen? Jeg tar vare på løken, men de vil ikke alltid. Ja, men da blir det jo "litt" da! Det er så moro når de spirer, og jeg klarer også å prikle - men etter det sliter jeg litt med å følge dem opp. (Plassmangel).
      Klem,
      Irene

      Slett
  11. Det var fina färger på de blommande Amaryllis,det är så kul att börja planera för en ny trädgårdssäsong.Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :) Ja, det er nesten vårlig ute, og jeg har begynt på en ny hagesesong! Ha det så fint!
      /Irene

      Slett
  12. Strange "water hack" burns 2lbs overnight

    Well over 160000 men and women are losing weight with a simple and secret "liquid hack" to drop 1-2 lbs every night while they sleep.

    It is effective and works on everybody.

    Just follow these easy step:

    1) Get a clear glass and fill it half full

    2) And now follow this weight loss hack

    and become 1-2 lbs thinner as soon as tomorrow!

    SvarSlett
  13. Water Hack Burns 2 lb of Fat OVERNIGHT

    Well over 160 thousand men and women are utilizing a easy and secret "water hack" to burn 1-2lbs each and every night as they sleep.

    It is very easy and works every time.

    Just follow these easy step:

    1) Go grab a drinking glass and fill it with water half glass

    2) Now learn this weight loss hack

    and become 1-2lbs skinnier the very next day!

    SvarSlett