onsdag 27. mai 2020

Drømmen om en roseportal II


Det er faktisk 11 år siden jeg oppfylte min første drøm om en rosebue: Her er historien
Jeg har alltid ønsket meg flere buer enn de to jeg har, men ikke funnet noe egnet sted. I vår så jeg at klatrerosene på hver sin side av hagegangen her hadde vokst kraftig fra sine rosetårn.  Kordes 'Aloha' til høyre hadde plutselig tre meter lange greiner, og passet slett ikke til det lave tårnet. Da kom ideen om en ny roseportal!  Den måtte helst være to meter bred og så høy som mulig.


Ingen handyman i familien, så den måtte kjøpes. Helst litt transparent, så den ikke dominerte for mye i bildet. Trålet nettet, men de jeg fant hadde ikke så god omtale. Dro til Krukkegården, og der fant vi denne som er 200 cm bred og 280 cm høy. Perfekt! Her ser man at det går en grusgang i vinkel rundt bedet.


Dette måtte ordnes meget raskt, før roseskuddene ble for lange og stive. Den verste jobben var å få de digre klatrerosene 'Constance Spry', 'Aloha' med flere puss et par - tre Clematis velberget opp og ut av rosetårnene. Opp kom portalen, og rosegrenene ble dandert og bundet fast så godt det lot seg gjøre.   Bildene over og under er tatt fra kjøkkenvinduet.


Den ganske omfangsrike trepeonen Paeonia rockii har begynt blomstringen 😀!

Deler hos
Floral Friday Fotos
TrädgårdsFägring 
All Seasons

26 kommentarer:

  1. Det må ha vært litt av et arbeid å bytte rosebue, den nye var fin. Flott Trepeon.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var litt av et styr med å vatre opp og feste sidevangene, og ikke minst løfte toppen på plass. Men vi fikk det til, med god hjelp av gardintrapp og ren vilje.
      Ønsker deg en flott dag!

      Slett
  2. Hehe, ja med ren vilje kan en få til det mest utroligste! :)
    Flott rosebue, og helt sikkert en stikkende jobb...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det vet vel du litt om ;)
      Ja, du vet, mine "venner", rosene er noen utakknemlige beist. Jo mer du stuller og steller med dem, jo slemmere blir de. Har en fillete gammel anorakk, bevernylonbukser og lange, tykke hansker når de skal til pers.

      Slett
  3. Hi,
    Great bower, it will be beautiful when
    fully filled...have a great day!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hi,
      Thanks. I really hope so :)
      Have a lovely weekend!

      Slett
  4. Bra idé, saker som inte görs här och nu skjuts lätt framåt... Resultatet blev väldigt snyggt och bra ni hittade en rejäl portal. De jag ser ute känns ofta rätt klena... Buskpionen - fantastisk! Jag njuter av blomningen. Några av mina frösådder har börjat blomma i år men då är det en blomma per buske :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, den er skikkelig solid og tung - selv om den ser lett ut. Laget av massivt metall, i motsetning til de billige, som er hule. Ja, jeg har en ny trepeon som har en knopp :) Tar noen år før de blir store busker.

      Ha det fint!

      Slett
  5. Hej Irene!
    Det blev en fin rosenbåge, och blir fint när rosorna blommar. Det kan vara riktigt stickigt att hantera rosor.
    Höll på att bli inslingrad i dotterns honungsrosor. Den ena hade inga taggar, medan den andra var full av dem.
    Men vilken fantastisk pion.
    Ha det gott/Trevlig helg!
    Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Marika!
      Takk! Ja, gleder meg til blomstring :) Jeg har blitt "fanget" av rosene mange ganger, men kler meg stort sett godt når jeg skal håndtere dem. Honningrosa Helena hybrida er kjent for å gripe etter folk, mens 'Lykkefund' ikke har torner. Jeg har satset på 'Lykkefund'.
      Ja, den har vokst seg utrolig flott :)
      God helg!
      /Irene

      Slett
  6. Some roses have a mind of their own! I like the new bow with lights you have - sophisticated:) Also the big peony are beautiful. Can tell there is much work to do in your garden:):) and thank you for sharing it with All Seasons. Have a wonderful flowerful week, Jesh

    SvarSlett
    Svar
    1. They absolutely have! I want them to grow one way, and they insist on growing in the opposite direction. I love the lights (solar cell) in the garden all year :) A little bit of Tivoli feeling. There is a lot to do, but I work ve-e-ery slowly. It has to take the time it takes. No stress. Have a great week, Jesh!
      /Irene

      Slett
  7. Oh it's turned into something really beautiful! Enjoy this special place and have a good week!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thank you so much :) Have a great week!

      Slett
  8. Det är så vackert när klätterrosor pryder en portal och din fina portal är ett vackert smycke i din trädgård.Det är minsann inte lätt att hantera klätterrosor och få dem dit man vill stickiga som de är de flesta .Ha det gott/Margareta

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg gleder meg til det blir blomster også :) De er ikke de enkleste å håndtere. Selv om jeg bruker lange hansker og mye klær, hender det jeg sitter fast. Ha det så fint!
      /Irene

      Slett
  9. Looks like a lovely garden! Have a great weekend!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks a lot! Wish you a lovely weekend!

      Slett