onsdag 21. juni 2023

Lykkedag!

 


Denne lille stiklingen, som jeg er så glad for å se i blomst, satt jeg i potte for et par år siden, sammen med flere andre ulike sorter. De som rotet seg, fikk egne potter, og overvintret i drivhuset. Så en sommer i større potter ute, og en ny vinter i drivhuset. Den regnfaste tusjen som ble brukt til å merke rosene, viste seg dessverre ikke å være solsterk. Merkepinnen var helt blank, og jeg har vært så spent på om stiklingen av favorittrosen hadde overlevd.

'Northern Yellow', foredlet av dyktige tyske Rolf Sievers, er nemlig ikke lett å få tak i. Den er noe så morsomt som en moderne, gul  gallica-rose, som remonterer! Morplanten i hagen min har blitt brekt helt ned av blytunge snøfall to vintre på rad. Ser ut som noen har trampet hardt på den! Jeg lager stort sett stiklinger av de jeg er mest redd for å miste. Da denne stiklingen kom med en gul knopp, fattet jeg håp. I dag ble håpet innfridd. Denne skal få en bedre beskyttet plass!



Det springer ut flere nye roser hver dag. Nesten umulig å følge med på alle kanter. Her er det den finske spinosissimarosen 'Tove Jansson' som blomstrer på berget.



En roseart jeg plantet i fjor, er meget populær hos biene. Rosa cantabrigiensis blomstrer tidlig, og kan bli en stor busk, overstrødd med  kremgule, enkle blomster.



En annen rose jeg er glad for å se igjen, er David Austins 'Olivia Rose'. Det har jo vært en hard vinter, og mange roser måtte skjæres ekstra hardt ned. Den langvarige tørken har også gjort det vanskelig for rosene, og friske grener har tørket inn. 



Oppå berget blomstrer 'Frühlingsduft' alt den orker, uansett tørke. Den synes, og dufter på lang avstand.


Så! Der var den lille blekgule skatten på plass i bedet. Skal stelle og passe godt på den!


Deler hos

27 kommentarer:

  1. Så morsomt da. Gratulerer så mye! Ja, her har flere roser dødd i vinter, og de har faktisk vært merket H4. 'Olivia Rose' har overlevd med et nødskrik. Nå er jeg lei av harde vintre og roser som dør. Jeg nekter å ha bare rogusa roser ;-)
    De tåler jo alt, men de er ikke mine favoritter. Jeg har flere her, men jeg blir så lei meg når de andre jeg vil ha dør. Roser er vanskelige...

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk :D Heldigvis er det mange hagegleder, og ikke bare sorger.
      Norge har jo ikke de aller beste forhold for de edleste roser. Har du forresten sett rugosaene Agnes og Schneekoppe? Ritausma? Noen av de kanadiske rosene er jo også ganske attraktive. Morden Blush, Prairie Joy, Morden Centennial. Kjøpte 3 Morden Sunrise i fjor, jeg.

      Slett
  2. Tus rosas se ven bonitas. A mí me gustan toda clase de rosas. Un beso.

    SvarSlett
    Svar
    1. Muchas gracias. Hago eso también. Besos.

      Slett
  3. Hej Irene!
    Vilken lycka att det lyckades, rosen är riktigt fin. Har en ny som jag hoppas få se färgen på snart. Den skall bli "blå".
    En "Skeda" ros. Honungsrosen står i startgroparna och har massor av knoppar. Så glad för den.
    Önskar dig en riktigt Trevlig Midsommar!
    /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Marika!
      Ja, det er ekte hagelykke :) Alltid så spennende å følge med på knopper som skal springe ut. Særlig når de er litt spesielle. Lykke til med din! Jeg har ikke Honningrosen, men kusinen Lykkefund, som står med "en millon" knopper. Biene gleder seg! Ha en flott Midtsommerfeiring!
      /Irene

      Slett
  4. Jeg har ikke forstand på roser, men du er i hvert fald god til at passe på dine yndlinge, og de er jo bare smukke! Ærgerligt man ikke kan få duften med her på bloggen:-)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, noen av dem må dulles og stelles med! Andre vokser vilt og må klare seg selv på "berget". Alle er vakre, og verd stellet, synes jeg (nesten alltid) :) Ja, den skulle absolutt vært med duft. Mye duftskyer når man går gjennom hagen nå.
      /Irene

      Slett
  5. Your flowers are so lovely!

    SvarSlett
  6. Hello,
    Gorgeous roses, they are all lovely. Great photos! Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a great weekend.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hello,
      Thank you so much. Have a great weekend!
      /Irene

      Slett
  7. The roses are all so beautiful. They must smell amazing!

    SvarSlett
    Svar
    1. Thanks a lot! It does, all over the garden :)

      Slett
  8. Tillykke med den fine rose. Så dejligt når de blomstrer, når man har passet og plejet dem i lang tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, takk! Det var en riktig god belønning.

      Slett
  9. din gula ros är verkligen vacker. Hoppas den fortsätter att växa till sig :)

    SvarSlett
  10. Your flowers are a feast for the eyes!

    SvarSlett
  11. Så roligt att just den sticklingen klarade sig och blommar. Det var en vacker ros. Visst blommar väl rosor bättre när det är varmt? Jag var på Tjörn i veckan och där på en gård i utsatta miljöer blommade rosorna helt sanslöst vackert.

    Allt det bästa! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var den viktigste stiklingen! Men jeg fikk tilslag på fire andre bra sorter, som nå er plassert rundt i hagen. Det blomstrer flott, men ulempen er at de blomstrer for fort over i varmen og tørken.
      Ha det så fint!
      /Irene

      Slett
  12. Hei! Det er virkelig en stor lykke når stiklinger slår til. Særlig stiklinger fra planter som står hjertet nær.. Vakker roseblomstring. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Ja, og helt spesielt med denne! Men veldig gøy når man får til formering av planter uansett. Tusen takk. Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  13. Så kul att den du såg fram emot mest var den som klarade sig. Alla rosor är ju fina men en del tycker man om lite mer. Låter som ett långsiktigt projekt att ta egna rossticklingar men desto större glädje när det går bra.
    Den vackra Olivia står på min önskelista, det verkar vara en så fin och blomvillig ros.

    Ha det gott! Ulrika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er nesten berusende når det lykkes. Alltid noen som blir mer kjære enn andre, og når de nesten er umulig å erstatte, må man forsøke selv! Veldig moro med stiklinger, selv om det tar sin tid. Noen har jo blitt store og flotte. Hage dreier seg jo om tålmodighet.
      Olivia Rose er fantastisk, og anbefales. Ha det godt!
      /Irene

      Slett
  14. Irriterende med sånne merkepenner, men så kjekt når prosjektet blir vellykket, nydelig gulfarge også. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Blanke merkepinner er til liten nytte... Ja, det gikk jo som jeg håpet :) Ha en flott dag!
      /Irene

      Slett