Hagens aller minste Primula må man virkelig ned på kne for å beundre. Den har klart seg et par - tre sesonger nå, uten å bli overkjørt av nabostauder, eller gravd i stykker av en (altfor) planteivrig hageeier.
Tulipanen 'Light and Dreamy' ble den første av de foredlede til å blomstre. En tidligblomstrende sort med lekre fargenyanser, syne jeg.
Flaggspetten (Dendrocopos major) er travelt opptatt mellom fuglematerne. Et bra sted for den, så Hakke er stamgjest.
Skattejakt i bedene hører til dagens gleder. I dag fant jeg denne hvitveisvarianten: Anemone nemorosa 'Blue Eyes'. Nå har jeg den to steder, etter at jeg trodde den var blitt borte ett sted og kjøpte en ny.
Første treblad, Trillium, er også i gang. Usikker på om det er 'Grandiflorum' eller en annen sort.
Aurikkel (Primula auricula) foran og kuleprimula (Primula denticulata 'Snowball') som jeg sådde en gang, i bakgrunnen.
Japanprimula, Primula japonica 'Miller's Crimson', er nyplantet. Har forsøkt den et par ganger før, skyggefullt og fuktig. De forsvant. Nå får den mer sol, så vi får se hvordan det går.

En spesiell frynsetulipan med navn 'Color Fusion'. Spennende innside på den.
Ja, tulipanene har virkelig begynt å røre på seg. Her i Epletrebedet, ser vi 'Van Eijk' og 'Mystic van Eijk'. Begge er Darwin-hybrider.
Ett narsissmøte. Sorten skal være Narcissus 'Orange Sunset'.
Djerv narsissbukett på nedre plan. En split-coronasort, Narcissus 'Electra' er dette.
En snodig løkplante vokser helt inntil husveggen, etter råd fra selgeren. Det er Frittilaria sewerzowii. Rådet virker, for den kommer tilbake, og blomstrer. Kanskje jeg tar sjansen og planter noen flere.
Lønner seg også å se opp for tiden. Fruktblomstringen er overdådig akkurat nå. Ønsker alle fine maidager!
Deler hos
What a lovely variety of flowers. They are all beautiful.
SvarSlettI love the woodpecker too. Great photos.
Thank you for linking up and sharing your post. Take care, have a great day and a happy week ahead! PS, thank you for leaving me a comment.
Thanks a lot.
SlettHave a great weekend!
/Irene
Så flott din blå primula er! Du har også så flotte tulipaner og narcisser. Jeg tror det er en T. grandiflorum du har, for den ligner veldig på den jeg har. De er vakre blomster.
SvarSlettTusen takk! En liten blå sjarmør, den der. Ja, den ligner på en stor tue med (tror jeg) T. grandiflorum jeg har et annet sted, bortsett fra at de har mørke støvbærere. Har handlet litt forskjellige. Ja, de er vakre.
SlettHej Irene!
SvarSlettSå mycket fint som blommar hos dig. Här har också både narcisser och tulpaner slagit ut. Jag är lite undrande över varför inte bollprimulan trivs, de försvinner ofta efter ett tag. Dina vita är så fina. Har precis delat en purpurfärgad primula som skulle varit blå. Den trivs alldeles för bra, det blev många nya plantor, som jag har flyttat. Önskar att bollprimulan skulle trivas lika bra.
Ha der gott /Hälsningar Marika
Hei, Marika!
SlettTusen takk. Merkelig at kuleprimulaene dine forsvinner. Jeg hadde disse opprinnelig på en skyggefull, litt fuktig plass. Delte dem, og disse på bildet står solrikt og tørt. Men veldrenert og kalkrikt er det jo hos meg. Ha det fint!
/Irene
You have so many beautiful flowers at your place.
SvarSlettThank you so much!
SlettYour photos are absolutely gorgeous. Beautiful ❤️
SvarSlettThanks a lot :)
Slett...Irene, thanks for sharing these gorgeous image from your garden. I recently ordered some plants for the garden. When I opened the box this week it was like Christmas morning. The following are my new plants.
SvarSlettAnemone nemorosa 'Blue Eyes'
Anemone nemorosa 'Royal Blue'
Anemone x lipsiensis
Cyclamen hederifolium
Erythronium dens-canis 'Snowflake'
Hepatica nobilis var. nobilis
Hosta 'Shining Tot'
Primula auricula 'Brookfield'
Is it possible?
SlettThey are all wonderful.
Chrismas morning for sure.
/Irene
Your primrose is lovely.
SvarSlettThank you.
Slett/Irene
Herlighet.........så mye vakkert du har. Åsså så mange spennende sorter.
SvarSlettTusen takk! Har nok et visst samlergen. Og så finnes det jo så mye spennende som man bare må prøve.
Slett/Irene
Delightful captures 😍
SvarSlettThanks a lot 😊
SlettSikken blomsterrigdom!
SvarSlettTakk! Ja, det er rikelig her nå. Akkurat som jeg liker :)
Slett/Irene
The treasure hunt in the garden was well worth it, and Ienjoyed it too. And how nice that a great spotted woodpecker (Dendrocopos major) stopped by as well. Your plants look lovely. And having nature right in the garden and close by is sometimes good. I’m sure there are many natural treasures hidden in the garden. Thank you also for visiting one of my two websites and for your comment, which made me very happy. I’ve added you to my reading list so I can receive your new posts. Greetings from the Netherlands.
SvarSlettThank you for kind comment, and for joining me in the garden. I love to live close to nature. We have for instance blue and white anemones, blueberry heather and wild strawberry growing here. And lots of birds and wild animals visiting. But it is a big job to remove tiny trees of all kinds, which are trying to take over the garden. Greetings from Norway.
Slett/Irene
Det var mye flotte vårplanter! Nydelig blå primula - det har jeg ikke sett før - bare lilla, tror jeg. Likte den fritillariaen. Det er gøy med litt annerledes planter også! Primula får jeg ikke helt til, men spørs om jeg burde plante dem der det er litt skygge, er mye tørt her og det liker dem sikkert ikke.
SvarSlettTakker! Den er ordentlig blå, den primulaen. Virker som det finnes primula for alle forhold. Noen liker tørt, noen fuktig, noen sol osv. Ja, ikke sant! Gøy med det som skiller seg ut.
Slett/Irene
Fine billeder af havens skønheder netop nu! Hvor er det dejligt at gense alle vennerne fra sidste år - man bliver på en måde så taknemmelig:-)
SvarSlettHilsner fra Ulla
Tusen takk! Ikke alle jeg husker at jeg har plantet engang. Og de gamle vennene, som kommer igjen år etter år, er man naturligvis taknemlige for :)
Slett/Irene
Åh ja i denne årstid gælder det om at kigge både langt ned og langt op. Så dejligt at se alle de fine forårsblomster, som dukker op nu.
SvarSlettIkke sant? Dette er jo tiden når de aller minste hageskattene får briljere.
Slett/Irene
Dejlige forårsblomster. 'Orange sunset' er vel nok en smuk narcis.
SvarSlettHilsen Elna
Tusen takk. Jeg liker godt narsisser med hvite kronblader og gul trompet. Det er så mange fine sorter!
Slett/Irene
Så mye fint, og den med de oransje feltene var veldig spesiell. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg
SvarSlettTienes unas flores preciosas, mis narcisos hace bastante que terminaron su floración y también los tulipanes, pronto empezaran los gladiolos. Besos.
SvarSlettyou have a glorious garden. Thank you for sharing.
SvarSlett